Odkażanie środków transportu drogowego, używanych do przewozu zwierząt racicowych, skór nie wyprawionych i odpadków zwierzęcych.

Monitor Polski

M.P.1954.A-46.653

Akt utracił moc
Wersja od: 19 maja 1954 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 27 kwietnia 1954 r.
w sprawie odkażania środków transportu drogowego, używanych do przewozu zwierząt racicowych, skór nie wyprawionych i odpadków zwierzęcych.

Na podstawie art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) i ust. 7 cz. I uchwały nr 1107 (Prezydium Rządu z dnia 28 listopada 1952 r. w sprawie wzmożenia walki z pryszczycą zwierząt racicowych zarządza się, co następuje:
Zatwierdza się "Instrukcję w sprawie odkażania środków transportu drogowego Państwowej Komunikacji Samochodowej i spółdzielni pracy transportowej, zrzeszonych w Centrali Spółdzielni Transportu, używanych do przewozu zwierząt, racicowych, skór nie wyprawionych i odpadków zwierzęcych", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE ODKAŻANIA ŚRODKÓW TRANSPORTU DROGOWEGO PAŃSTWOWEJ KOMUNIKACJI SAMOCHODOWEJ I SPÓŁDZIELNI PRACY TRANSPORTOWEJ ZRZESZONYCH W CENTRALI SPÓŁDZIELNI TRANSPORTU, UŻYWANYCH DO PRZEWOZU ZWIERZĄT RACICOWYCH, SKÓR NIE WYPRAWIONYCH I ODPADKÓW ZWIERZĘCYCH

Pryszczyca jest ostro przebiegającą zakaźną i zaraźliwą chorobą zwierząt racicowych, występującą u bydła, świń, owiec i kóz oraz u dzikich zwierząt racicowych jak sarny, jelenie, dziki i inne.

Celem zapobieżenia rozprzestrzenianiu się pryszczycy zwierząt racicowych ustala się następujące zasady odkażania ciężarowych pojazdów samochodowych i konnych należących do Państwowej Komunikacji Samochodowej i spółdzielni pracy transportowej, zrzeszonych w Centrali Spółdzielni Transportu, sprzętu użytego przy czynnościach ładunkowych oraz pracowników, zatrudnionych przy przewozie i oczyszczaniu tych pojazdów i sprzętu:

§ 1.
Ciężarowe pojazdy samochodowe i konne oraz sprzęt użyty przy czynnościach ładunkowych i oczyszczaniu należy każdorazowo niezwłocznie po użyciu do przewozu zwierząt racicowych, skór nie wyprawionych i odpadków zwierzęcych oczyścić i odkazić.
§  2.
1.
Oczyszczanie i odkażanie pojazdów i sprzętu (§ 1) należy do obowiązków zlecającego przewóz pojazdem w miejscach załadowania i rozładowania, jak rampy, miejsca postoju na stacjach kolejowych, miejsca skupu lub spędu zwierząt, targowiska, rzeźnie, zakłady przetwórcze, gospodarstwa rolne, magazyny, składy i inne, w których to miejscach zlecający przewóz powinien wyznaczyć potrzebny personel do wykonania czynności przy oczyszczaniu i odkażaniu taboru i sprzętu.
2.
O ile z uzasadnionych powodów odkażanie nie będzie mogło być dokonane przez zlecającego przewóz pojazdem w miejscach wskazanych w ust. 1" oczyścić i odkazić pojazdy obowiązane są na koszt zlecającego placówki terenowe Państwowej Komunikacji Samochodowej (ekspozytury, stacje terenowe) lub spółdzielnie pracy transportowej na stacjach obsługi bądź w miejscu garażowania (postoju) pojazdu przed załadowaniem lub przed wyjazdem po ładunek, a także po wykonaniu przewozu.
§  3.
Na stacjach obsługi lub w miejscu garażowania (postoju) pojazdów, które użytkowane są do przewozu zwierząt racicowych, skór nie wyprawionych i odpadków zwierzęcych, należy mieć przygotowane odpowiednie ilości środków odkażających, jak soda żrąca, mydło, oraz sprzęt do szorowania, mycia i odkażania pojazdów, jak opryskiwacze, szczotki, miotły, szpadle, a ponadto obuwie, ubrania, dostateczną ilość wody, wiader i ręczników.
§  4.
1.
Do odkażania ciężarowych pojazdów samochodowych i konnych należy stosować sodę żrącą w 2% rozczynie wodnym, w miarą możności z dodatkiem 5% świeżo gaszonego wapna.
2.
Wodny roztwór sody żrącej powinien być przygotowany w następujący sposób: 5 kg krystalicznej sody żrącej zalewa się w odpowiednim naczyniu 7,5 litrami studziennej wody i miesza się drewnianą łopatką aż do zupełnego rozpuszczenia się sody w wodzie. W ten sposób otrzymuje się około 9 litrów podstawowego 40% roztworu, z którego dopiero w miarę potrzeby sporządza się właściwy roztwór sody żrącej. Chcąc uzyskać 2% roztwór sody żrącej rozcieńcza się 1.8 litra roztworu podstawowego 50 litrami wody; celem sporządzenia 1% roztworu sody żrącej rozcieńcza się, 1,8 litra roztworu podstawowego 100 litrami wody.
3.
Przy rozpuszczaniu i sporządzaniu podstawowego i następnych roztworów sody żrącej, jak również przy odkażaniu należy zachować ostrożność bacząc, by odpryski kryształków lub kropel roztworu sody żrącej nie oparzyły ciała, a w szczególności oczu. Ze względu na silnie żrące działanie tego środka czynności związane ze sporządzaniem roztworów sody żrącej i odkażaniem należy wykonywać w rękawicach ochronnych.
§  5.
1.
Po mechanicznym oczyszczeniu pojazdów z zanieczyszczeń odkażania ich należy dokonywać przez mycie skrzyni, nadwozia, podwozia, kół, jak również znajdującego się na pojazdach sprzętu - 2% roztworem sody żrącej, przygotowanym według przepisu § 4 ust. 2, a następnie po upływie przynajmniej 30 minut od odkażania spłukać pojazd strumieniem czystej wody, celem zapobieżenia poparzeniu zwierząt w czasie ich przewozu.
2.
2% roztworem sody żrącej należy odkażać każdorazowo sprzęt użyty przy czynnościach ładunkowych niezwłocznie po jego użyciu.
§  6.
1.
Pracownicy zatrudnieni przy załadunku i rozładunku oraz przy oczyszczaniu pojazdów powinni po wykonaniu określonych w § 5 czynności oczyścić i odkazić ręce i inne zanieczyszczone części ciała l% roztworem sody żrącej przygotowanym według przepisu § 4 ust. 2, a po upływie kilku minut umyć je ciepłą wodą z mydłem.
2.
Zatrudnieni przy oczyszczaniu pojazdów powinni pracować w okularach ochronnych, fartuchu gumowym i gumowych butach.
3.
Odzież i obuwie po dokładnym oczyszczeniu należy kilkakrotnie przetrzeć 1% roztworem sody żrącej używając do tej czynności szczotki i rękawic ochronnych.
§  7.
Sodę żrącą, potrzebną do przeprowadzania odkażeń środków transportu drogowego, można zakupywać w wojewódzkich hurtowniach Centrali Zaopatrzenia Weterynaryjno-Zootechnicznego "Centrowet" po uprzednim zgłoszeniu zapotrzebowania.
§  8.
Opłaty za oczyszczenie, mycie i dezynfekcję pojazdu w przypadkach określonych w § 2 ust. 2 należy stosować zgodnie z przepisami taryfy towarowej transportu samochodowego i spedycji.