Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
M.P.1957.23.165
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 25 lutego 1957 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
ZAŁĄCZNIK
NORMY ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
NORMY ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Wydział komunikacji prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) wydaje opinię po przeprowadzeniu badań zużycia paliwa w trybie przewidzianym w § 7 ust. 2 i 3.
W braku wyżej wymienionych specjalistów może być powołany rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego, który dokona badania (ust. 1) w obecności kierowcy pojazdu oraz przedstawiciela rady zakładowej.
TABELA 1.
NORMY ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH I CIĄGNIKÓW, SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI
Lp. | Marka i typ pojazdu | Ładowność ton | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | |||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | |||||
lato | zima | lato | zima | |||||
1 | Lublin 51 (Gaz 51) | 2,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
2 | Star 20 | 4 | 25 | 27 | 27 | 29 | 30 | 32 |
3 | Star C-60 ciągnik siodłowy z naczepą D-60 | 5,5 | 31 | 33 | 34 | 36,5 | 37 | 40 |
4 | Star W-14 wywrotka | 3,5 | 29 | 31 | 32,5 | 35 | 35 | 38 |
5 | Autocar U-4044, 4144, 5044 ciągnik siodłowy z naczepą | 6 | 46 | 49 | 51 | 55 | 56 | 60 |
6 | Autocar U-7144, 8144 ciągnik siodłowy z naczepą | 10 | 61 | 65 | 68 | 73 | 75 | 81 |
7 | Bedford OLBD i OWLD | 5 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
8 | Bedford OSS i OXC ciągnik siodłowy z naczepą | 6 | 30 | 32 | 33 | 35 | 36 | 39 |
9 | Bedford MW | 1 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
10 | Bedford OXD | 1,5 | 23,5 | 25 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 |
11 | Bedford OYD | 4 | 27,5 | 29,5 | 30,5 | 33 | 33,5 | 36 |
12 | Chevrolet C-15 | 1 | 23 | 24,5 | 25,5 | 27,5 | 28 | 30 |
13 | Chevrolet C-15A | 0,75 | 23 | 24,5 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 |
14 | Chevrolet C-30 | 2 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
15 | Chevrolet C-7106, 7107, 7117 | 2 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
16 | Chevrolet C-60L, C-60S | 4 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
17 | Chevrolet 4109 | 2 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 | 31 | 33 |
18 | Corbitt TG-25 ciągnik siodłowy z naczepą | 10 | 54 | 58 | 60 | 64 | 66 | 70 |
19 | Dodge WC-51-52 | 0,75 | 23 | 25 | 25,5 | 27,5 | 28 | 30 |
20 | Dodge WC-56-57 | 0,75 | 22 | 23,5 | 24,5 | 26,5 | 27 | 29 |
21 | Dodge WC-62-63 | 1,5 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
22 | Dodge T-110-L5 | 4 | 28 | 30 | 31,5 | 34 | 35 | 37,5 |
23 | Federal 94 x 43A, B, C, ciągnik siodłowy z naczepą | 10 | 61 | 65 | 68 | 73 | 75 | 81 |
24 | Ford F-15, F-15A | 0,75 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
25 | Ford F-30 | 1,5 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
26 | Ford 2G8T | 2 | 25 | 27 | 27 | 29 | 30 | 32 |
27 | Ford BB | 2,5 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
28 | Ford V 8-51 | 3 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 | 31 | 33,5 |
29 | Ford V-3000 S | 3 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
30 | Ford F-60 S, L, T | 3 | 29 | 31 | 32 | 35 | 35 | 37,5 |
31 | Ford WOT-6 | 4 | 31 | 33 | 34,5 | 37 | 38 | 41 |
32 | Fordson WOT-2 H | 1 | 23 | 24,5 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 |
33 | Fordson WOT-8 | 1,5 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
34 | GAZ 63 | 2 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
35 | GAZ AA | 1,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 | 23 | 24,5 |
36 | GMC CCKW-352, -353 z napędem na jedną oś tylną | 4 | 30 | 32 | 33 | 35,5 | 36 | 39 |
37 | GMC CCKW-352, -353 z napędem na dwie osie tylne | 4 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 41 | 44 |
38 | Guy Ant | 0,75 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
39 | Guy Petrol-Electric | 3 | 32,5 | 2 | 26 | 29 | 29,5 | 42,5 |
40 | IFA F-8 furgonik | 0,5 | 8,5 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11,5 |
41 | International KS7 | 5 | 31 | 33 | 34 | 36,5 | 37 | 40 |
42 | Morris Commercial CS-8 | 0,75 | 22,5 | 24 | 26 | 27 | 27,5 | 29,5 |
43 | Opel - Blitz 3 TS | 3 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
44 | Phänomen "Granit 25" furgon | 1,5 | 17 | 18,5 | 18,5 | 20 | 20 | 21,5 |
45 | Phänomen "Granit 27" | 2 | 17,5 | 19 | 19,5 | 21 | 21,5 | 23 |
46 | Phänomen "Granit 30" | 2,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
47 | Renault - AHG, AHG2 | 0,5 | 8,5 | 9, | 9,5 | 10 | 10,5 | 11,5 |
48 | Renault R-2060 | 1 | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
49 | Renault R-2161 | 2,5 | 17,5 | 19 | 19,5 | 21 | 21,5 | 23 |
50 | Skoda 1101, 1200 i 1201 furgonik | 0,5 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12,5 |
51 | Steyr 370 | 3 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
52 | ZIS 150 | 4 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 41 | 44 |
53 | ZIS 585 wywrotka | 3,5 | 35 | 38 | 39 | 42 | 43 | 46 |
54 | ZIS 5 | 3 | 30,5 | 33 | 34 | 36,5 | 37,5 | 40 |
TABELA 2.
NORMY ORIENTACYJNE ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH i CIĄGNIKÓW SIODłOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI, NIE WYMIENIONYCH W TABELI 1
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Różne o ładowności do 0,6 t włącznie | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12,5 |
2 | Różne o ładowności powyżej 0,6 t do 1 t włącznie: | ||||||
a) z silnikiem do 2 l pojemności skokowej włącznie | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 | |
b) z silnikiem powyżej 2 do 3 l pojemności skokowej włącznie | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 18 | |
c) z silnikiem powyżej 3 l pojemności skokowej | 23 | 24,5 | 26 | 28 | 285 | 30,5 | |
3 | Różne o ładowności powyżej 1 t do 2,5 t włącznie: | ||||||
a) z silnikiem do 3 l pojemności skokowej włącznie | 15 | 16 | 17 | 18,5 | 19 | 20,5 | |
b) z silnikiem powyżej 3 l pojemności skokowej | 22 | 23,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | |
4 | Różne o ładowności powyżej 2,5 t do 4 t włącznie: | ||||||
a) z silnikiem do 5 l pojemności skokowej włącznie | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 | |
b) z silnikiem powyżej 5 l pojemności skokowej | 29 | 31 | 32 | 34,5 | 36 | 38,5 | |
5 | Różne o ładowności powyżej 4 t | 36 | 38,5 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
TABELA 3.
NORMY ZużYCiA OLEJU NAPĘDOWEGO DlA SAMOCHODÓW CiężAROWYCh i CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI
Lp. | Marka i typ pojazdu | Ładowność ton | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | |||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | |||||
lato | zima | lato | zima | |||||
1 | Austro-Fiat SRM | 2,5 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
2 | Austro-Fiat 3075 | 3 | 18,5 | 20 | 20,5 | 22 | 22,5 | 24 |
3 | Austro-Fiat 4 D 90 | 4 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
4 | Austro-Fiat FD 6 | 5 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
5 | Borgward 3 T | 3 | 17 | 18,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 |
6 | Borgward B-3000 | 3 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
7 | Büssing NAG 25 Burglöwe | 2,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
8 | Büssing NAG-300 | 3 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
9 | Büssing NAG-350 | 3,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
10 | Büssing NAG 400 | 4 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
11 | Büssing NAG 4500 A-1 | 4,5 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
12 | Büssing NAG 500 A | 5 | 25,5 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
13 | Büssing NAG 650 i 654 | 6 | 34,5 | 37 | 38,5 | 41,5 | 42 | 45,5 |
14 | Büssing NAG 900 | 9 | 44,5 | 48 | 49,5 | 53,5 | 54,5 | 59 |
15 | Deutz Magirus L-356 | 6 | 37 | 39,5 | 41 | 44 | 45 | 48,5 |
16 | Faun L-335-D-63 | 3,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
17 | Faun L-450-D-66 | 4,5 | 30 | 32,5 | 33 | 35,5 | 36 | 39 |
18 | Faun L-560-D-67 | 6 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
19 | Faun L-600-D-67 | 6,5 | 38 | 41 | 42 | 45 | 46 | 49,5 |
20 | Faun L-600-D-87 | 6,5 | 41,5 | 45 | 46 | 49,5 | 50,5 | 54,5 |
21 | Fiat 626 NL | 4 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
22 | Fiat 666 N 7 | 7 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
23 | Fiat 666 N 7/5 | 7 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
24 | Fiat 680 N | 7,7 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
25 | Hansa Lioyd | 2 | 17 | 18,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 |
26 | Hansa Lioyd | 2,5 | 19 | 20,5 | 21 | 23 | 23 | 24,5 |
27 | Hansa Lioyd | 4 | 23 | 24,5 | 25,5 | 27,5 | 28 | 30 |
28 | Hansa Lioyd | 5 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
29 | Henschel 25-T1 | 2,5 | 16 | 17,5 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 |
30 | Henschel 30-T1-T2 | 3 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
31 | Henschel 40-S1-S2 | 4 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
32 | Henschel 5G1, 5G2, 5G3 | 5 | 31,5 | 33,5 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
33 | Henschel 6J1, 6J2, 6J3 | 6 | 34,5 | 37 | 38,5 | 41,5 | 42 | 45,5 |
34 | Henschel SJO ciągnik siodłowy z naczepą | 7 | 38 | 41 | 42 | 45 | 46 | 49,5 |
35 | Henschel 36 W 3 | 9,5 | 44,5 | 48 | 49,5 | 53,5 | 54,5 | 59 |
36 | Horch (IFA) H3A | 3 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
37 | JAZ (MAZ) - 200 | 7 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
38 | Kaelble S6G 125 ciągnik siodłowy z naczepą | 8,5 | 35 | 38 | 39 | 42 | 43 | 46,5 |
39 | Kaelble S6G 110 ciągnik siodłowy z naczepą | 8,5 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 40,5 | 44 |
40 | Krupp 142 | 2,5 | 16 | 17 | 17,5 | 19 | 19 | 20,5 |
41 | Krupp LD-3,5 M-122 | 3,5 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
42 | Krupp LD-4 M-232 | 4 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 28 | 30 |
43 | Krupp LD-6,5 N-42 | 6,5 | 37 | 39,5 | 41 | 44 | 45 | 48,5 |
44 | Mack NR5 | 10 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
45 | Magirus M 25 | 3 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
46 | Magirus M 27 | 3 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
47 | Magirus M 30 | 3 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
48 | Magirus M 35 | 3,5 | 28 | 30 | 31 | 33,5 | 34 | 37 |
49 | Magirus M 40 | 4 | 28 | 30 | 31 | 33,5 | 34 | 37 |
50 | Magirus M 45 | 4,5 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
51 | Magirus M 50 | 5 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 40,5 | 43,5 |
52 | MAN E | 3 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
53 | MAN Z | 3,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 | 23 | 24,5 |
54 | MAN D | 4,5 | 31 | 22,5 | 23 | 24,5 | 25 | 27 |
55 | MAN F4 | 8 | 37 | 39,5 | 41 | 44 | 45 | 48,5 |
56 | MAZ-205 wywrotka | 5 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
57 | Mercedes Benz I-1500 OM 138 | 1,5 | 10 | 11 | 11 | 12 | 12 | 13 |
58 | Mercedes Benz L 2000 | 2 | 13 | 14 | 14,5 | 15,5 | 15,5 | 16,5 |
59 | Mercedes Benz L 2500 | 2,5 | 16 | 17 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 |
60 | Mercedes Benz L 3000 | 3 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
61 | Mercedes Benz L 3750 | 4 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
62 | Mercedes Benz L-6500-OM54 | 6,5 | 35,5 | 38,5 | 39,5 | 42,5 | 43,5 | 47 |
63 | Mercedes Benz L-6500-OM79 | 6,5 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 39,5 | 41,5 |
64 | Mercedes Benz L 10 000 | 10 | 38 | 41 | 42 | 45,5 | 46 | 49,5 |
65 | Panhard IE 35 HL ciągnik siodłowy z naczepą | 8 | 23 | 24 | 25 | 27 | 28 | 30 |
66 | Praga NRD | 3 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20,5 |
67 | Saurer 1 CRD | 3,5 | 14 | 15 | 15,5 | 16,5 | 17 | 18 |
68 | Saurer 2 CRDV | 3,5 | 16 | 17 | 17,5 | 19 | 19 | 20,5 |
69 | Saurer 5 BTDV | 5,5 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
70 | Skoda 706 R | 7,3 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
71 | Skoda 706 RM wywrotka | 6,5 | 29 | 31 | 32 | 34,5 | 35 | 38 |
72 | SPA A-10000 | 10 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 4,5 |
73 | Standard-Vanguard - furgonik | 0,5 | 6,5 | 7 | 7,5 | 8 | 8,5 | 9 |
74 | Tatra 111 | 10 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 48 |
75 | Thornycroft WOF-DC4-2 | 3 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
76 | Vomag 3 L | 3,5 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
77 | Vomag 4,5 L | 4,5 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
78 | Vomag 5L-4R-3080 | 5 | 25,5 | 27,5 | 28,5 | 30,5 | 31 | 33,5 |
79 | Vomag 5L-6R-1060 | 5 | 32,5 | 35 | 36 | 39 | 39,5 | 42,5 |
80 | Vomag 6 L | 6 | 35,5 | 38 | 39,5 | 42,5 | 43,5 | 47 |
81 | Vomag 8 L | 9 | 39 | 42 | 43 | 46,5 | 47 | 50,5 |
TABELA 4.
NORMY ORIENTACYJNE ZUŻYCIA OLEJU NAPĘDOWEGO DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH I CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI, NIE WYMIENIONYCH W TABELI 3
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Różne o ładowności do 3 t włącznie | 15 | 16 | 16,5 | 18 | 18 | 19,5 |
2 | Różne o ładowności powyżej 3 t do 4 t włącznie | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
3 | Różne o ładowności powyżej 4 t do 6 t włącznie | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
4 | Różne o ładowności powyżej 6 t do 8 t włącznie | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
5 | Różne o ładowności powyżej 8 t do 10 t włącznie | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
6 | Różne o ładowności powyżej 10 t | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
TABELA 5.
NORMY ZUŻYCIA OLEJU NAPĘDOWEGO DLA CIĄGNIKÓW TYPU ROLNICZEGO
Lp. | Marka, typ i obciążenie ciągnika | Norma w litrach na 100 km | |||||
Zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Ursus-45 i Lanz-Buldog sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 2 t włącznie | 33 | 35 | 37 | 39 | 41 | 43 |
2 | Ursus-45 i Lanz-Buldog z całkowi tym ciężarem ciągniętym powyżej 2 t do 5 t włącznie | 37 | 39 | 41 | 43 | 45 | 47 |
3 | Ursus-45 i Lanz-Buldog z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t do 10 t włącznie | 40 | 42 | 46 | 48 | 50,5 | 53 |
4 | Ursus-45 i Lanz-Buldog z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 10 t | 52 | 55 | 57 | 60 | 62,5 | 66 |
5 | (skreślona) | ||||||
6 | Zetor-25 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 2 t włącznie | 13,5 | 14 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
7 | Zetor-25 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 2 t do 5 t włącznie | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
8 | Zetor-25 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 22 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28 |
9 | Steyr-180 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 2 t włącznie | 12,5 | 13 | 14 | 15 | 15,5 | 16,5 |
10 | Steyr-180 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 2 t | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
Normy dla ciągników nie wymienionych w tabeli ustala Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek użytkownika pojazdu, zaopiniowany przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej bądź rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
TABELA 6.
NORMY ZUŻYCIA OLeJu NAPĘDOWEGO DLA CIĄGNIKÓW TYPU SAMOCHODOWEGO ZE SPRZĘGIEM HAKOWYM (CIĄGNIKI BALASTOWE)
Lp. | Marka, typ i obciążenie ciągnika | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Faun 150 PS sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 37 | 39 | 41 | 43 | 45 | 48 |
2 | Faun 150 PS z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 59 | 62 | 65 | 68 | 71,5 | 75 |
3 | Hanomag SS 55 i SS 50 N sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 3 t włącznie | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 36 |
4 | Hanomag SS 55 i SS 50 N z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 3 t | 33,5 | 36 | 37 | 40 | 40,5 | 43,5 |
5 | Hanomag SS 100 i "Gigant" sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41 |
6 | Hanomag SS 100 i "Gigant" z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 41 | 44 | 45 | 48 | 49,5 | 53 |
7 | Kaelble Z 6 GN-125 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41 |
8 | Kaelble Z 6 GN-125 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 45 | 48 | 50 | 53 | 55 | 58,5 |
9 | Kaelble Z 6 G-110 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 36 |
10 | Kaelble Z 6 G-110 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 36,5 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47 |
Normy dla ciągników nie wymienionych w tabeli ustala Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek użytkownika pojazdu zaopiniowany przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej bądź rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
TABELA 7.
NORMY ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I SANITARNYCH
Lp. | Marka i typ samochodu | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | FSO "Warszawa" | 13 | 14 | 13,5 | 14,5 | 14 | 15 |
2 | Chevrolet "Fleetmaster" i "de Luxe" | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 | 18 | 19 |
3 | Citroën 11 | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 |
4 | Citroën 15 | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
5 | Dodge WC-54 (sanitarka) | 23 | 24 | 25,5 | 27 | 28 | 30 |
6 | EMW-340 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 | 15 |
7 | Fiat 1100 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
8 | Fiat 1100 L (sześcioosobowy) | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 |
9 | Framo V 901 (sanitarka) | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 |
10 | GAZ-M 20 "Pobieda" | 13 | 14 | 13,5 | 14,5 | 14 | 15 |
11 | GAZ-67 | 15 | 16 | 16 | 17 | 17 | 18 |
12 | Mercedes 170 V | 12 | 12,5 | 13 | 13,5 | 14,5 | 16 |
13 | Mercedes 220 a | 13 | 13,5 | 14 | 14,5 | 15,5 | 16,5 |
14 | Mercedes 300 a | 15 | 15,5 | 16,5 | 17,5 | 18 | 19 |
15 | MZMA "Moskwicz" | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
16 | Renault R 2060 (sanitarka) | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
17 | Rover (sanitarka) | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 | 15 |
18 | Skoda 1101, 1102, 1200 i 1201 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
19 | Skoda 1101, 1102, 1200 i 1201 (sanitarka) | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 |
20 | Tatra "Tatraplan 600" | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 |
21 | Willys "Jeep" | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
22 | ZIM-12 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
23 | ZIS (ZIL)-110 | 24 | 25 | 27 | 29 | 30 | 32 |
TABELA 8.
NORMY ORIENTACYJNE ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I SANITARNYCH NIE WYMIENIONYCH W TAbELI 7
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma zużycia w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Różne do 1 l pojemności skokowej włącznie | 8 | 8,5 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 |
2 | Różne powyżej 1 do 1,3 l pojemności skokowej włącznie | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
3 | Różne powyżej 1,3 do 1,8 l pojemności skokowej włącznie | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 |
4 | Różne powyżej 1,8 do 2,5 l pojemności skokowej włącznie | 12 | 12,5 | 13 | 14 | 14 | 15 |
5 | Różne powyżej 2,5 do 3 l pojemności skokowej włącznie | 13 | 14 | 14,5 | 15,5 | 16 | 17 |
6 | Różne powyżej 3 do 3,5 l pojemności skokowej włącznie | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
7 | Różne powyżej 3,5 do 4 l pojemności skokowej włącznie | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
8 | Różne powyżej 4 do 5 l pojemności skokowej włącznie | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 26 |
9 | Różne powyżej 5 l pojemności skokowej | 23 | 25 | 25 | 27 | 27,5 | 30 |
TABELA 9.
NORMY ZUŻYCIA PALIW DLA AUTOBUSÓW
Lp. | Marka i typ autobusu | Rodzaj paliwa | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | |||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | |||||
lato | zima | lato | zima | |||||
1 | Star 50, 51 i 52 | benzyna | 28 | 30 | 31 | 33 | 34 | 37 |
2 | Chausson APH | olej napędowy | 21 | 23 | 23 | 25 | 25 | 27 |
3 | Fiat 666 | " | 24,5 | 27 | 27 | 30 | 30 | 33 |
4 | Ikarus 60 | " | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 26 |
5 | Leyland OPS 1 i LOPS 3 | " | 22 | 24 | 24 | 26 | 26 | 28,5 |
6 | Mavag TR5 i M5 | " | 30 | 32 | 33 | 36 | 36 | 39 |
7 | Skoda 706RO | " | 29 | 31 | 31 | 34 | 34 | 37 |
8 | ZIS-155 | benzyna | 37 | 40 | 41 | 44 | 45 | 48 |
Normy dla autobusów nie wymienionych w tabeli nr 9 ustala Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek użytkownika, zaopiniowany przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej bądź rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
TABELA 10.
NORMY ORIENTACYJNE ZużYCia beNZYNY (MiESZANKI beNZYNOWEJ) DLA MOTOCYKLI
Pojemność skokowa silnika dwusuwowego w cm3 | Norma zasadnicza w litrach na 100 km | Uwagi |
do 100 włącznie | 2,5 | W okresie zimowym (§ 4) normy zasadnicze zwiększa się o 5%. |
powyżej 100 do 125 włącznie | 3 | |
powyżej 125 do 200 włącznie | 3,5 | |
powyżej 200 | 4 | |
pojemność skokowa silnika czterosuwowego w cm3 | norma zasadnicza w litrach na 100 km | |
do 250 włącznie | 3 | |
powyżej 250 do 350 włącznie | 3,5 | |
powyżej 350 do 500 włącznie | 4 | |
powyżej 500 | 5 |
Ustala się normy:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KLASYFIKACJA NAWIERZCHNI DROGOWYCH
KLASYFIKACJA NAWIERZCHNI DROGOWYCH
Klasa nawierzchni | Rodzaj nawierzchni | Uwagi |
1 | Betonowa | Nawierzchnie 1 klasy znajdują się wszędzie w dobrym stanie |
Kostka mozaikowa | ||
Asfaltowa - typu ciężkiego lub średniego | ||
Smołowana - typu ciężkiego lub średniego | ||
2 | Asfaltowa - typu lekkiego | Nawierzchnie asfaltowe i smołowane typu lekkiego są przeważnie mniej gładkie od podobnych nawierzchni typu ciężkiego lub średniego |
Smołowana - typu lekkiego | ||
Klinkierowa | ||
Tłuczniowa gładka | ||
Gruntowa ulepszona gładka | ||
Układana z płyt kamienno-betonowych | ||
3 | Tłuczniowa w średnim stanie | |
Brukowana kamieniem polnym lub łamanym | ||
Gruntowa ulepszona w średnim stanie lub zabłocona | ||
4 | Tłuczniowa lub brukowana w bardzo złym stanie | |
Gruntowa nie ulepszona i nawierzchnia każdej klasy, o ile jest pokryta warstwą błota lub śniegiem o grubości warstwy co najmniej 10 cm |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ POWIATÓW GÓRSKICH
WYKAZ POWIATÓW GÓRSKICH
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PROTOKÓŁ BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
1. .................... (nazwisko i imię) .................... (stanowisko lub funkcja)
2. ....................
3. ....................
przeprowadził(a) dnia .................... 195... r. badanie przyczyn przekroczenia normy zużycia paliwa przez pojazd samochodowy: rodzaj ...................., marka ...................., typ ...................., nr rejestracyjny ....................
2a.*) Próbną jazdę wykonano z obciążeniem .......... ton**) osób*) na odcinku drogi w przybliżeniu poziomym o nawierzchni .......... klasy i długości .......... km***). Pomiar długości odcinka drogi wykonano według kilometrowych i hektometrowych znaków. Odcinek drogi przejechano w obydwu kierunkach na całej długości w ciągu tej samej próbnej jazdy. Podczas próby jezdnia była sucha - mokra*). Temperatura powietrza wynosiła .......... stopni C. Czas trwania jazdy (po odjęciu czasu ewentualnego postoju przy zmianie kierunku jazdy) wynosił .......... minut (zaokrąglić sekundy do pół minuty). W tym czasie zużycie paliwa wyniosło .......... litrów, co odpowiada w przeliczeniu .......... l na 100 km i stanowi w stosunku do obowiązującej normy, która wynosi .......... l na 100 km, przekroczenie ..........%.
2b.*) Próbną jazdę wykonano z obciążeniem .......... ton**) osób*) w ruchu miejskim - wielkomiejskim*) na trasie: ...................., której długość wynosiła .......... km według planu miasta. Podczas próby jezdnie były suche - mokre*). Temperatura powietrza wynosiła .......... stopni C. Czas trwania całej próby łącznie z postojami wywołanymi przyczynami ruchowymi wynosił .......... minut (zaokrąglić sekundy do pół minuty). W tym czasie zużycie paliwa wyniosło .......... litrów, co odpowiada w przeliczeniu .......... l na 100 km i stanowi w stosunku do obowiązującej normy, która wynosi .......... l na 100 km, przekroczenie ..........%.
2c.*) Dla ustalenia rzeczywistego zużycia paliwa przez pojazd pracujący w warunkach wyjątkowych (np. jazda terenowa) wykonano próbną jazdę na trasie: ...................., której długość według możliwie dokładnego pomiaru wynosiła .......... km. Podczas próby jezdnia była sucha - mokra*). Temperatura powietrza wynosiła .......... stopni C. Czas trwania próby po odliczeniu ewentualnych postojów na trasie wynosił .......... minut (zaokrąglić sekundy do pół minuty). W tym czasie zużycie paliwa wyniosło .......... litrów, co odpowiada w przeliczeniu .......... l na 100 km i stanowi w stosunku do obowiązującej normy, która wynosi .......... l na 100 km, przekroczenie ..........%.
Podpis kierowcy badanego pojazdu ....................
Data sporządzenia protokołu ....................
_______________
*) Niepotrzebne skreślić.
**) Pojazd podczas próby należy obciążyć ładunkiem równym połowie ładowności.
***) Długość odcinka drogi przejechanej w jednym kierunku nie może być mniejsza niż:
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »