Rozdział 14 - Zatrudnienie i płace. - Narodowy plan gospodarczy na 1965 r.
Monitor Polski
M.P.1964.87.415
Akt nienormatywny Wersja od: 22 grudnia 1964 r.
XIV.
Zatrudnienie i płace.
Zatrudnienie i płace.
1.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (bez spółdzielni produkcyjnych i bez uczniów) wyniesie średnio rocznie 8.235 tys. osób, co stanowi wzrost o 3,2% w porównaniu z 1964 r., w tym (tys. osób):1965 plan | % 1965 1964 p. w. | |
w przemyśle | 3.414 | 102,7 |
w budownictwie | 892 | 104,0 |
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) | 473 | 104,3 |
w transporcie i łączności | 782 | 101,8 |
w obrocie towarowym | 765 | 101,6 |
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej | 264 | 102,6 |
w oświacie, nauce i kulturze | 586 | 103,1 |
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, kulturze fizycznej i turystyce | 380 | 103,1 |
2.
Szacuje się, że liczba uczniów zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej w 1965 r. wyniesie 353 tys. osób, co oznacza wzrost o 16,4% w porównaniu z 1964 r.3.
Zakłada się, że wydajność pracy liczona na pracownika ogółem wzrośnie w przedsiębiorstwach przemysłowych o 4,9%, a w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 5,2% w porównaniu z 1964 r.4.
Globalny fundusz płac brutto w gospodarce uspołecznionej wzrośnie o 13,4 mld zł w porównaniu z 1964 r. i wyniesie 217,5 mld zł, co stanowi wzrost o 6,6%.Osobowy fundusz płac (bez płac uczniów) w poszczególnych działach gospodarki narodowej powinien kształtować się następująco (w mln zł):
1965 plan | % 1965 1964 p. w. | |
w przemyśle | 89.760 | 104,7 |
w budownictwie | 24.461 | 105,4 |
w rolnictwie | 8.961 | 105,6 |
w transporcie i łączności | 18.544 | 103,0 |
w obrocie towarowym | 14.976 | 103,4 |
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej | 5.825 | 104,0 |
w oświacie, nauce i kulturze | 14.164 | 105,1 |
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, kulturze fizycznej i turystyce | 7.377 | 104,9 |
5.
Dla wykonania zadań założonych w narodowym planie gospodarczym na 1965 r. niezbędne jest oszczędne gospodarowanie siłą roboczą i funduszem płac, w szczególności przez:- konsekwentne wprowadzanie postępu technicznego i postępu w organizacji produkcji i pracy;
- pogłębienie dyscypliny pracy, płac i norm;
- porządkowanie norm na gruncie opracowanych normatywów i wprowadzanie norm technicznie uzasadnianych oraz bieżącą aktualizację norm przy wprowadzaniu zmian techniczno-organizacyjnych w procesie produkcji;
- dalsze normalizowanie czasu pracy przez zmniejszenie pracy w godzinach nadliczbowych.