Rozdział 14 - Zatrudnienie i płace. - Narodowy plan gospodarczy na 1965 r.

Monitor Polski

M.P.1964.87.415

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 grudnia 1964 r.

XIV.

Zatrudnienie i płace.

1.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (bez spółdzielni produkcyjnych i bez uczniów) wyniesie średnio rocznie 8.235 tys. osób, co stanowi wzrost o 3,2% w porównaniu z 1964 r., w tym (tys. osób):
1965

plan

%

1965

1964

p. w.

w przemyśle3.414102,7
w budownictwie892104,0
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych)473104,3
w transporcie i łączności782101,8
w obrocie towarowym765101,6
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej264102,6
w oświacie, nauce i kulturze586103,1
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, kulturze fizycznej i turystyce380103,1
2.
Szacuje się, że liczba uczniów zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej w 1965 r. wyniesie 353 tys. osób, co oznacza wzrost o 16,4% w porównaniu z 1964 r.
3.
Zakłada się, że wydajność pracy liczona na pracownika ogółem wzrośnie w przedsiębiorstwach przemysłowych o 4,9%, a w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 5,2% w porównaniu z 1964 r.
4.
Globalny fundusz płac brutto w gospodarce uspołecznionej wzrośnie o 13,4 mld zł w porównaniu z 1964 r. i wyniesie 217,5 mld zł, co stanowi wzrost o 6,6%.

Osobowy fundusz płac (bez płac uczniów) w poszczególnych działach gospodarki narodowej powinien kształtować się następująco (w mln zł):

1965

plan

%

1965

1964

p. w.

w przemyśle89.760104,7
w budownictwie24.461105,4
w rolnictwie8.961105,6
w transporcie i łączności18.544103,0
w obrocie towarowym14.976103,4
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej5.825104,0
w oświacie, nauce i kulturze14.164105,1
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, kulturze fizycznej i turystyce7.377104,9
5.
Dla wykonania zadań założonych w narodowym planie gospodarczym na 1965 r. niezbędne jest oszczędne gospodarowanie siłą roboczą i funduszem płac, w szczególności przez:

- konsekwentne wprowadzanie postępu technicznego i postępu w organizacji produkcji i pracy;

- pogłębienie dyscypliny pracy, płac i norm;

- porządkowanie norm na gruncie opracowanych normatywów i wprowadzanie norm technicznie uzasadnianych oraz bieżącą aktualizację norm przy wprowadzaniu zmian techniczno-organizacyjnych w procesie produkcji;

- dalsze normalizowanie czasu pracy przez zmniejszenie pracy w godzinach nadliczbowych.