Należyte zagospodarowanie zbędnych i nieczynnych ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych oraz silników spalinowych do napędu maszyn rolniczych.
M.P.1952.A-71.1151
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 17 lipca 1952 r.
w sprawie należytego zagospodarowania zbędnych i nieczynnych ciągników, maszyn i narządzi rolniczych oraz silników spalinowych do napędu maszyn rolniczych.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYKAZ ZBIORCZY ZBĘDNYCH CIĄGNIKÓW, MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH
WYKAZ ZBIORCZY ZBĘDNYCH CIĄGNIKÓW, MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH
sporządzony dnia ...............................................................
Lp. | Nr kolejny certyfikatu maszyny | Nazwa maszyny | Wielkości charakterystyczne jak w certyfikacie | Rok budowy | Nr fabryczny | Nr ewidencyjny lub inwentarzowy | Wskaźnik braków b% | Kategoria maszyny | Miejsce i sposób przechowania | Decyzje i uwagi |
Maszyny objęte powyższym wykazem stawia się do dyspozycji.
Miejscowość ..................................................., dnia ....................
Pieczęć i podpis Pieczęć i podpis
jednostki nadrzędnej: posiadacza:
Wskazówki dotyczące wypełnienia
tego wykazu na odwrotnej stronie.
(Strona 2)
Wskazówki dotyczące wypełnienia drugostronnego wykazu:
ZAŁĄCZNIK Nr 4
INSTRUKCJA W SPRAWIE POWOŁYWANIA I ZAKRESU DZIAŁANIA KOMISJI KWALIFIKACYJNYCH ORAZ ZASAD WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW TYCH KOMISJI I RZECZOZNAWCÓW
INSTRUKCJA W SPRAWIE POWOŁYWANIA I ZAKRESU DZIAŁANIA KOMISJI KWALIFIKACYJNYCH ORAZ ZASAD WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW TYCH KOMISJI I RZECZOZNAWCÓW
Rozdział I.
Komisja kwalifikacyjna.
Komisja kwalifikacyjna.
Uwaga: Jeżeli POM, zespół PGR lub inny posiadacz nie ma własnego warsztatu, w skład komisji powinien wejść delegat tego warsztatu obcego, który obsługuje maszyny danego posiadacza.
Rozdział II.
Główna Komisja Kwalifikacyjna Maszyn Rolniczych.
Główna Komisja Kwalifikacyjna Maszyn Rolniczych.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD KWALIFIKOWANIA DO REMONTU I NA ZŁOM CIĄGNIKÓW, MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH ORAZ SILNIKÓW SPALINOWYCH DO NAPĘDU MASZYN ROLNICZYCH
INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD KWALIFIKOWANIA DO REMONTU I NA ZŁOM CIĄGNIKÓW, MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH ORAZ SILNIKÓW SPALINOWYCH DO NAPĘDU MASZYN ROLNICZYCH
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WYKAZ RODZAJÓW MASZYN i NARZĘDZI ROLNICZYCH O WIĘKSZYM ZNACZENIU GOSPODARCZYM, KTÓRYCH ZAKWALIFIKOWANIE NA ZŁOM WYMAGA ZATWIERDZENIA GŁÓWNEJ KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ MASZYN ROLNICZYCH PRZY CENTRALI ZAOPATRZENIA ROLNICTWA
WYKAZ RODZAJÓW MASZYN i NARZĘDZI ROLNICZYCH O WIĘKSZYM ZNACZENIU GOSPODARCZYM, KTÓRYCH ZAKWALIFIKOWANIE NA ZŁOM WYMAGA ZATWIERDZENIA GŁÓWNEJ KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ MASZYN ROLNICZYCH PRZY CENTRALI ZAOPATRZENIA ROLNICTWA
2. Snopowiązałki ciągnikowe
3. Kombajny i suszarnie
4. Kombajny do buraków
5. Młocarnie czyszczące i czyszczalnie silnikowe o wydajności większej niż 500 kg/godz.
6. Lokomobile i lokomotywy pługów parowych
7. Silniki spalinowe
8. Maszyny do sprzętu kukurydzy
9. Kolumny parnikowe.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
WYKAZ CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH NIETYPOWYCH
WYKAZ CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH NIETYPOWYCH
Marka i typ | Moc KM | Orientacyjna cena zł |
Case DC benzynowy | 37 | 23.347 |
Case SC naftowy | 22 | 13.882 |
Case VAC benzynowy | 24,5 | 15.460 |
Farmall A naftowy | 16,5 | 10.412 |
Farmall A benzynowy | 18,3 | 11.547 |
Farmall B naftowy | 16 | 10.096 |
Farmall B benzynowy | 18,4 | 11.610 |
Farmall H naftowy | 23 | 14.513 |
Farmall H benzynowy | 26 | 16.406 |
Farmall M naftowy | 35 | 22.085 |
Farmall M benzynowy | 36,7 | 23.158 |
Fordson-Major na benzynę ciężką | 45 | 24.390 |
Fordson-Junior na benzynę ciężką | 30 | 16.260 |
Ford Ferguson benzynowy | 23,5 | 16.990 |
John Deere A naftowy | 30 | 18.930 |
John Deere M naftowy | 14,8 | 9.339 |
Lanz Bulldog na olej gazowy | 15 | 7.095 |
Lanz Bulldog na olej gazowy | 25 | 11.825 |
Lanz Bulldog na olej gazowy | 35 | 16.555 |
Lanz Bulldog na olej gazowy | 55 | 26.015 |
Hanomag na olej gazowy, kołowy | 38 | 28.804 |
Hanomag na olej gazowy, gąsienicowy | 60 | 45.480 |
Deering naftowy | 25 | 11.300 |
Fomo-Boxer na olej gazowy, gąsienicowy | 40 | 30.320 |
Deutz na olej gazowy | 28 | 21.224 |
A.T.Z. naftowy | 55 | 34.705 |
Empire | ||
Ciągniki poniemieckie nie wymienione |
ZAŁĄCZNIK Nr 8
PROTOKÓŁ ROZBIÓRKI
PROTOKÓŁ ROZBIÓRKI
dokonał rozbiórki ....................
(rodzaj maszyny, marka i model)
na zlecenie ....................
(nazwa i adres jednostki zlecającej)
na podstawie komisyjnego zakwalifikowania (certyfikat nr .......... z dnia ....................
zatwierdzonego przez .................... dnia ....................
(nazwa jednostki zatwierdzającej) (data zatwierdzenia) 195... r.
Nazwa części lub zespołu części oraz rodzaj złomu | Nr katalogowy | Część zamienna | Materiał | Złom | Przeznaczono dla | ||||
% zużycia | sztuk | ciężar sztuki kg | wymaga regeneracji tak – nie | sztuk | ciężar | ciężar kg | |||
Osoby sporządzające
protokół:
(imię i nazwisko) (podpis)
(imię i nazwisko) (podpis)
ZAŁĄCZNIK Nr 9
PRZYKŁAD POSTĘPOWANIA PRZY KWALIFIKOWANIU ZBĘDNYCH I NIECZYNNYCH CIĄGNIKÓW, MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH*)
PRZYKŁAD POSTĘPOWANIA PRZY KWALIFIKOWANIU ZBĘDNYCH I NIECZYNNYCH CIĄGNIKÓW, MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH*)
Po ukończeniu kampanii polowej dyrektor zespołu PGR wraz z kierownikami poszczególnych gospodarstw i mechanikiem zespołu dokonał przeglądu wszystkich nieczynnych w bieżącym roku, uszkodzonych i zużytych ciągników, maszyn oraz narzędzi rolniczych i ustalił, co następuje:
Jako zbędne dla gospodarstw zespołu zakwalifikował następujące maszyny i narzędzia:
poz. 1) ciągnik poniemiecki bez marki fabrycznej, bez silnika, z uszkodzonym sprzęgiem i mechanizmem kierownicy oraz wyrobionymi wszystkimi przegubami i łożyskami; wobec znacznych braków dyrektor ocenił, że ciągnik nie nadaje się do naprawy i zaliczył go wstępnie do kategorii C;
poz. 2) lokomobilę parową na kołach w stanie dość dobrym, lecz zbędną wskutek posiadania kilku silników spalinowych, zaliczył do kategorii A;
poz. 3) lokomotywę pługów parowych z przepalonym paleniskiem, bez armatury kotła i 2 kół, z uszkodzoną przekładnią do bębna linowego i pękniętym bębnem; lokomotywa stała od 5 lat nieczynna i w danym okręgu takie lokomotywy nie są używane; dyrektor uznał lokomotywę jako nadającą się na złom i zaliczył ją wstępnie do kategorii C;
poz. 4) silnik spalinowy S-82 ze zgiętym wałem korbowym i pękniętym tłokiem uznał za zbędny w związku z posiadaniem dostatecznej ilości dobrych silników i zaliczył go wstępnie do kategorii B, jako nadający się do remontu;
poz. 5) żniwiarkę o dużym zniszczeniu zakwalifikował do kategorii C;
poz. 6) kultywator ciągnikowy bardzo zużyty zakwalifikował do kategorii C;
poz. 7) pług konny z licznymi drobnymi uszkodzeniami uznał za zbędny w związku z posiadaniem nadmiernej ilości pługów i zakwalifikował wstępnie do kategorii B;
poz. 8) siewnik zbożowy w dobrym stanie uznał za zbędny wobec posiadania nadmiernej ilości siewników i zakwalifikował go do kategorii A;
poz. 9) wyorywacz do buraków konny poniemiecki w dobrym stanie uznał za zbędny wskutek dotychczasowego niestosowania w zespole uprawy buraków.
Dla każdego ciągnika i silnika uznanego za zbędny dyrektor zespołu polecił na miejscu w gospodarstwach sporządzić w 3 egzemplarzach certyfikat według wzoru w załączniku nr 1, a dla innych maszyn i narzędzi według wzoru w załączniku nr 2. W certyfikatach wpisano na pierwszej stronie nazwę zespołu jako posiadacza maszyn, nazwę gospodarstwa, numery kolejne certyfikatów od 1 do 9, opisano każdą maszynę w odpowiednich rubrykach, opisano brakujące i uszkodzone części oraz wpisano kategorię A, B lub C, do której maszyna została wstępnie zakwalifikowana. W rubryce "Uzasadnienie zbędności" opisano przyczyny, z których każdą maszynę uznano za zbędną. Wszystkie certyfikaty zaopatrzono w datę sporządzenia i podpis dyrektora.
Następnie dyrektor polecił w zespole sporządzić dwa egzemplarze wykazu zbiorczego zbędnych ciągników, maszyn i narzędzi według wzoru podanego w załączniku nr 3 przez wpisanie w odpowiednich rubrykach danych z certyfikatów.
Po dwa egzemplarze każdego certyfikatu i jeden egzemplarz zestawienia zbiorczego podpisanego przez dyrektora przesłano do okręgowego zarządu PGR jako do jednostki nadrzędnej.
Okręgowy zarząd PGR skontrolował wykaz zbiorczy oraz uzasadnienie zbędności podane w certyfikatach i stwierdził, że plan przyszłego roku przewiduje uprawę buraków.
W związku z tym skreślono z wykazu zbędnych maszyn wyorywacz do buraków (poz. 9), który będzie potrzebny dla zespołu.
Następnie wicedyrektor techniczny okręgowego zarządu powołał komisję kwalifikacyjną w składzie:
przewodniczący – dyrektor zespołu PGR,
członkowie: delegat działu mechanizacji okręgowego
zarządu PGR,
kierownik warsztatu PGR,
delegat zakładu silnikowego Technicznej
Obsługi Rolnictwa,
przedstawiciel wydziału rolnictwa i leśnictwa
wojewódzkiej rady narodowej,
delegat rady zakładowej gospodarstwa rolnego.
Komisja po dokładnym obejrzeniu maszyn zbędnych, zgłoszonych na certyfikatach Nr 1 do 8, obliczyła przybliżone koszty ich ewentualnego remontu, ustaliła na podstawie planu inwestycyjnego oraz posiadanych cenników wartość podobnych maszyn nowych, obliczyła wskaźniki braków poszczególnych maszyn i zakwalifikowała je, jak następuje:
poz. 1) ciągnik poniemiecki. Obliczono przybliżony koszt remontu na około 16.000 zł i oszacowano wartość nowego ciągnika tej samej mocy na około 20.000 zł.
Obliczono wskaźnik braków Wobec tego, że wskaźnik braków wypadł większy od 70%, zakwalifikowano ciągnik do kategorii C;
poz. 2) lokomobilę uznano za wymagającą jedynie bieżącego remontu i zakwalifikowano do kategorii A;
poz. 3) lokomotywa pługów parowych.
Obliczono przybliżony koszt remontu na około 17.000 zł i oszacowano wartość nowej lokomotywy tej samej wielkości na około 24.000 zł.
Obliczono wskaźnik braków
Wobec tego, że wskaźnik braków wypadł większy od 70%, zakwalifikowano lokomotywę do kategorii C;
poz. 4) silnik spalinowy S-82.
Obliczono wskaźnik braków b = 55% i zakwalifikowano go do kategorii B;
poz. 5) żniwiarka.
Obliczono wskaźnik braków b = 60% i zakwalifikowano żniwiarkę do kategorii B, a nie do kategorii C, jak ją wstępnie zakwalifikował posiadacz;
poz. 6) kultywator ciągnikowy.
Obliczono wskaźnik braków b = 80% i zakwalifikowano do kategorii C;
poz. 7) pług konny.
Obliczono wskaźnik braków b = 45% i zaliczono go do kategorii B;
poz. 8) siewnik zbożowy zaliczono do kategorii A.
Komisja wypełniła drugą stronę każdego certyfikatu w trzech egzemplarzach, wpisując wyniki swoich obliczeń, orzeczenia kwalifikujące i ich uzasadnienie. Certyfikaty podpisali wszyscy członkowie komisji wraz z przewodniczącym, który jeden komplet pozostawił u siebie, a dwa przesłał do okręgowego zarządu PGR.
Okręgowy zarząd dokonał następujących czynności:
silnik spalinowy (poz. 4) | - | kategorii | A, | |
pług konny (poz. 7) | - | " | B, | |
siewnik zbożowy (poz. 8) | - | " | A |
i wysłał dwa egzemplarze tego wykazu wraz z pojedynczymi egzemplarzami przynależnych certyfikatów do Departamentu Mechanizacji Ministerstwa Państwowych Gospodarstw Rolnych, zgłaszając mu tym samym powyższe maszyny do dyspozycji;
ciągnik poniemiecki (poz. 1) o wskaźniku braków 80%,
lokomotywa pługów parowych (poz. 3) o wskaźniku braków 71%
i wysłał jeden egzemplarz tego wykazu wraz z pojedynczymi egzemplarzami przynależnych certyfikatów do Głównej Komisji Kwalifikacyjnej Maszyn Rolniczych przy Centrali Zaopatrzenia Rolnictwa w celu sprawdzenia i zatwierdzenia kwalifikacji na złom;
Departament Mechanizacji Ministerstwa Państwowych Gospodarstw Rolnych po otrzymaniu wykazu zbiorczego zgłoszonych mu do dyspozycji użytecznych maszyn przydzielił silnik spalinowy (poz. 4) innemu okręgowi PGR, zawiadamiając o tym oba zainteresowane okręgowe zarządy i przesyłając nowemu użytkownikowi certyfikat silnika z poleceniem przejęcia i oddania silnika do remontu.
Po skreśleniu silnika w wykazie zbiorczym Departament przesłał obydwa egzemplarze wykazu z certyfikatami pługa konnego (poz. 7) i siewnika zbożowego (poz. 8) do Centrali Zaopatrzenia Rolnictwa, która znalazła na nie odbiorców.
Główna Komisja Kwalifikacyjna przy CZR po otrzymaniu wykazu i certyfikatów (punkt 3) sprawdziła orzeczenie komisji kwalifikacyjnej, zatwierdziła zakwalifikowanie na złom ciągnika poniemieckiego (poz. 1) i uznała za gospodarczo uzasadnione wyremontowanie lokomotywy pługów parowych (poz. 3) mimo wskaźnika braków większego od 70%. O decyzjach tych Główna Komisja zawiadomiła okręgowy zarząd PGR, który na tej podstawie polecił ciągnik zgłosić do zbiornicy złomu, a lokomotywę oddać do remontu.
W ten sposób zagospodarowano należycie wszystkie nieczynne i zbędne w zespole maszyny i narzędzia rolnicze.
______
*) Przykład niniejszy nie stanowi podstawy do kwalifikowania.
ZAŁĄCZNIK Nr 10
PRZYKŁAD WYPEŁNIANIA CERTYFIKATU CIĄGNIKA ROLNICZEGO
PRZYKŁAD WYPEŁNIANIA CERTYFIKATU CIĄGNIKA ROLNICZEGO
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »