Księgowanie wymiany pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1951.A-93.1293

Akt utracił moc
Wersja od: 10 listopada 1951 r.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 października 1951 r.
w sprawie księgowania wymiany pojazdów samochodowych.

W nawiązaniu do przepisów § 12 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 1951 r. w sprawie finansowania wydatków na zakup pojazdów samochodowych i przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży pojazdów w gospodarce uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-75, poz. 1034) wyjaśnia się, że transakcje, o których mowa w powołanym paragrafie, powinny być księgowane w następujący sposób:
1)
Oddanie samochodu do remontu należy traktować jako likwidację obiektu majątku trwałego. W związku z tym wartość inwentarzową samochodu i wartość jego umorzenia przenosi się z rachunku środków trwałych i rachunku umorzenia środków trwałych na rachunek likwidacji środków trwałych (Wn 01, Ma 00 oraz Wn 07, Ma 91). Wartość samochodu sprzedanego, ustaloną w protokole sprzedaży samochodu właściwemu przedsiębiorstwu państwowemu, powołanemu do dokonywania wymiany samochodów, księguje się na dobro rachunku likwidacji środków trwałych (Ma 01) w ciężar rachunku rozliczeniowego tego przedsiębiorstwa (Wn 174). Wynik likwidacji (zysk lub stratę), wyrażony saldem rachunku 01, przenosi się odpowiednio na zwiększenie (Ma 081) lub zmniejszenie (Wn 082) funduszu własnego.

W związku z przeznaczeniem sumy należnej za zlikwidowany samochód na częściowe pokrycie należności za samochód wyremontowany sumę należną od przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów (ustaloną w protokole sprzedaży samochodu) księguje się na dobro rachunku "innych funduszów na kapitalne remonty" (Ma 1883) w ciężar rachunku zmniejszenia funduszu własnego (Wn 082). Jednocześnie przelać należy z rachunku operacyjnego (1100) na rachunek kapitalnych remontów (1122) kwotę równą przekazanej na inne fundusze na kapitalne remonty (sumę należności od przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów za zlikwidowany samochód). Sumą przelaną za zlikwidowany samochód przez przedsiębiorstwo dokonujące wymiany samochodów uznaje się to przedsiębiorstwo na rachunku rozliczeniowym (Ma 174), obciążając rachunek operacyjny (Wn 1100).

2)
Transakcje, związane z otrzymaniem (zakupem) wyremontowanego samochodu, księgować należy analogicznie do remontu kapitalnego. Kwota faktury za wyremontowany samochód obciąża rachunek kapitalnych remontów (Wn 04) na dobro konta przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów (Ma 147). Przelew należności na rzecz przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów księguje się w ciężar konta tego przedsiębiorstwa (Wn 147) na dobro rachunku środków na kapitalne remonty (Ma 1122).
3)
Przyjmując zakupiony wyremontowany samochód w skład środków trwałych, należy ustalić jego wartość początkową (inwentarzową), którą księguje się w ciężar rachunku środków trwałych (Wn 00) i na dobro rachunku zwiększenia funduszu własnego (Ma 081); równocześnie należy ustalić wysokość dotychczasowego umorzenia samochodu wyremontowanego, księgując je w ciężar zmniejszenia funduszu własnego (Wn 082) na dobro rachunku umorzenia wartości środków trwałych (Ma 07).

Ustaleń tych dokonuje się przyjmując założenie, że wartość figurująca w fakturze przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów jest wartością netto, a zatem jest saldem wynikającym z szacunkowo ustalonej wartości początkowej samochodu oraz jego umorzenia.

Wartość początkową samochodu oblicza się według wzoru:

gdzie:

x = wartość początkowa samochodu wyremontowanego,

a = wartość netto samochodu wyremontowanego (kwota faktury przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów),

b = stopień zużycia samochodu wyremontowanego wyrażony w procentach (przyjmuje się, że samochód ulega całkowitemu umorzeniu po dokonaniu przebiegu ustalonego przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego dla poszczególnych typów samochodów).

Wysokość umorzenia samochodu wyremontowanego oblicza się według wzoru:

y = x - a

gdzie:

y = wysokość umorzenia samochodu wyremontowanego,

a = wartość netto samochodu wyremontowanego (kwota faktury przedsiębiorstwa dokonującego wymiany samochodów),

x = wartość początkowa samochodu wyremontowanego ustalona jak wyżej.