Instrukcja Nr 9 w sprawie trybu układania projektów budżetów rad narodowych.

Monitor Polski

M.P.1950.A-77.890

Akt utracił moc
Wersja od: 4 lipca 1950 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 czerwca 1950 r.
INSTRUKCJA Nr 9 w sprawie trybu układania projektów budżetów rad narodowych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Projekty budżetów terenowych, układane przez prezydia rad narodowych, dzielą się na:
a)
projekty jednostkowe poszczególnych rad narodowych,
b)
budżety zbiorcze.

Projekty budżetów zbiorczych układane są na szczeblu powiatu i województwa. Projekt zbiorczego budżetu powiatowego obejmuje projekt jednostkowego budżetu powiatu i projekty budżetów gmin wiejskich oraz miast nie stanowiących powiatów. Projekt zbiorczego budżetu wojewódzkiego obejmuje projekt jednostkowego budżetu województwa, projekty zbiorczych budżetów powiatowych oraz projekty budżetów miast stanowiących powiaty.

Prezydia rad narodowych poprzez swe organa finansowe (wydziały i referaty finansowe):
a)
układają na podstawie zgłoszeń poszczególnych wydziałów projekt jednostkowego budżetu rady narodowej jak również projekt budżetu zbiorczego,
b)
uzgadniają preliminarze wydatków i dochodów z narodowym planem gospodarczym przy udziale terenowych komisji planowania gospodarczego,
c)
nadzorują czynności układania budżetów przez prezydia rad narodowych niższego stopnia,
d)
czuwają nad zgodnością preliminarzy z limitami.
1.
Opracowany przez prezydium rady narodowej projekt budżetu powinien być zaopiniowany przez komisję budżetowo-finansową i zatwierdzony przez radę narodową.
2.
W wyjątkowych przypadkach, gdy rada narodowa nie może powziąć uchwały w terminie ustalonym w nocie budżetowej, można ograniczyć się do opinii komisji budżetowo-finansowej.
1.
Prezydia rad narodowych niższego stopnia przedkładają projekty budżetów w terminach, określonych w zarządzeniu Ministra Finansów (nocie budżetowej), prezydiom rad narodowych wyższego stopnia do rozpatrzenia i włączenia ich do budżetów zbiorczych.
2.
Projekty zbiorczych budżetów wojewódzkich oraz budżetów m.st. Warszawy i m. Łodzi prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych m.st. Warszawy i m. Łodzi przesyłają Ministerstwu Finansów do rozpatrzenia i włączenia ich do projektu Budżetu Państwa.
Przy rozpatrywaniu złożonych projektów budżetów prezydia rad narodowych wyższego stopnia, w razie stwierdzonych uchybień, postępują stosownie do postanowień art. 31 ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej.
1.
W ramach limitów, ustalonych przez Radę Ministrów dla Budżetu Państwa na 1951 r., prezydia wojewódzkich rad narodowych dokonają podziału tych limitów na potrzeby jednostkowych budżetów województwa, budżetów powiatowych rad narodowych oraz budżetów miast stanowiących powiatu. Prezydia powiatowych rad narodowych podzielą przyznane im limity między jednostkowy budżet powiatu oraz budżety miast nie stanowiących powiatów i budżety gmin wiejskich.
2.
Prezydia rad narodowych w oparciu o limity, ustalone zgodnie z ust. 1, dostosują do nich projekty swych budżetów i skontrolują w tym zakresie projekty budżetów rad narodowych niższego stopnia.
Zarządzenie Ministra Finansów (nota budżetowa) ustali terminy dla dokonania poszczególnych czynności, związanych z układaniem budżetów terenowych, układ tych budżetów oraz szczegółowe zasady ich opracowania, które w 1951 roku uwzględnią w szczególności następujące założenia:
a)
finansowanie akcji socjalnej odbywa się w trybie bezpośredniego dotowania z budżetu urządzeń akcji socjalnej,
b)
znosi się rozliczanie między instytucjami objętymi budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu opłat za korzystanie ze społecznych zakładów służby zdrowia,
c)
budżety terenowe obejmują gospodarkę mieszkaniową w zakresie nieruchomości będących w zarządzie b. organów samorządu terytorialnego, administrowanych przez Zakład Osiedli Robotniczych (administracja osiedli), jak również nieruchomości mieszkalnych administrowanych przez władze państwowe z wyjątkiem będących w zarządzie Prezydium Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego,
d)
budżety terenowe obejmują całość wpływów na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej z danego terenu,
e)
budżety terenowe otrzymują procentowy udział we wpływach brutto Państwowego Funduszu Ziemi w wysokości określonej w ustawie skarbowej,
f)
z dniem 1 stycznia 1951 r. znosi się Fundusz Pracy jako odrębną jednostkę budżetową. Konieczne wydatki na akcję produktywizacji niezatrudnionych oraz akcję robót interwencyjnych pokryte będą w roku 1951 z budżetu centralnego.
Zobowiązuje się właściwych Ministrów do przedłożenia Radzie Ministrów do dnia 1 października 1950 r. projektów zmian odpowiednich aktów ustawodawczych w celu dostosowania ich do postanowień niniejszej uchwały, jak również - do dokonania w tym terminie niezbędnych zmian w innych obowiązujących przepisach.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów, a w zakresie postanowień § 8 - również właściwym Ministrom.