Druki przeznaczone do publikacji przez plakatowanie.

Monitor Polski

M.P.1952.A-74.1183

Akt utracił moc
Wersja od: 9 lipca 1952 r.

UCHWAŁA NR 580
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 9 lipca 1952 r.
w sprawie druków przeznaczonych do publikacji przez plakatowanie.

W celu uregulowania całokształtu gospodarki drukami przeznaczonymi do publikacji przez plakatowanie oraz wprowadzenia oszczędności w zużywaniu papieru zarządza się, co następuje:
1.
Druki przeznaczone do publikacji przez plakatowanie, z punktu widzenia zasięgu publikowania, dzieją się na:
a)
afisze i plakaty ogólnokrajowe,
b)
afisze i plakaty lokalne.
2.
Ogólnokrajowymi są afisze i plakaty przeznaczone do rozpowszechniania na terenie całego Państwa; lokalnymi są afisze i plakaty przeznaczone do rozpowszechniania tylko na ograniczonym obszarze.
1.
Afisze i plakaty mogą być naklejane lub wywieszane:
a)
na stałych miejscach plakatowania,
b)
na prowizorycznych miejscach plakatowania,
c)
w pomieszczeniach zamkniętych.
2.
Na stałych miejscach plakatowania powinny być wyznaczone oddzielne przestrzenie dla afiszów urzędowych, jak również miejsca dla plakatów o charakterze politycznym.
1.
Stałe miejsca plakatowania oraz ich ilość ustala terenowa rada narodowa i podaje do wiadomości zainteresowanym. W przypadkach specjalnych rada narodowa może udzielić zezwolenia na plakatowanie w miejscach prowizorycznych, również przez nią ustalonych,
2.
Rady narodowe kontrolują stan estetyczny miejsc stałego plakatowania w mieście i na wsi.
Wysokość nakładu każdorazowo zatwierdza:
a)
Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacyj i Widowisk w Warszawie – dla afiszów i plakatów ogólnokrajowych,
b)
terenowy urząd kontroli prasy, publikacyj i widowisk – dla afiszów i plakatów lokalnych według wytycznych ujętych w § 5.
1.
Wysokość nakładu afiszów i plakatów lokalnych nie powinna przekraczać ilości punktów stałych.
2.
Przy rozpowszechnianiu masowym nakład może być powiększony o:
a)
ilość prowizorycznych miejsc plakatowania,
b)
ilość miejsc przewidzianych do wywieszania w pomieszczeniach zamkniętych.
3.
W przypadkach specjalnych nakład może być jeszcze dodatkowo powiększony odpowiednio do ilości miejsc stałych i prowizorycznych oraz przewidzianych do rozpowszechniania w pomieszczeniach zamkniętych.
1.
Afisze i plakaty mogą posiadać następujące maksymalne formaty:
a)
plakaty o charakterze politycznym format A0 lub B1,
b)
plakaty i afisze inne – format A2 lub B2.
2.
Stosowanie w wyjątkowych przypadkach formatów większych wymaga zgody Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacyj i Widowisk.
Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacyj i Widowisk nie zatwierdzi plakatu ogólnokrajowego bez uprzedniej zgody pod względem artystyczno-graficznym, wyrażonej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Ministerstwo Kultury i Sztuki może przelać swoje uprawnienia, wynikające z § 7 na instytucję gwarantującą kontrolę odpowiedniego poziomu artystycznego plakatu ogólnokrajowego.
Terenowy urząd kontroli prasy, publikacyj i widowisk nie zatwierdzi plakatu lokalnego bez uprzedniej akceptacji pod względem artystyczno-graficznym dokonanej przez wydział kultury prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a w miastach wydzielonych – przez wydział kultury prezydium miejskiej rady narodowej.
1.
Drukarnie mają obowiązek nadsyłania do Ministerstwa Kultury i Sztuki po 3 egzemplarze plakatów.
2.
Uchwała niniejsza nie narusza postanowień o dostarczaniu obowiązkowych egzemplarzy druków.
Biuro do Spraw Papieru w terminie 30-dniowym od daty wejścia w życie niniejszej uchwały wyda szczegółowe przepisy w sprawie zużywania papieru na wykonywanie afiszów i plakatów oraz ustali gatunki i gramatury papieru na te cele.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 9 lipca 1952 r.