§ 1. - Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.64.451

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 czerwca 1925 r.
§  1.
W części II Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych "Postanowienia Taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 117, poz. 1061) wprowadza się zmiany następujące:

W p. 7-B w poz. i) po słowach "z gr. 7" dodaje się "poz. a) i f)".

W p. 15 w wierszu przedostatnim po słowach "o ładowności określonej" dodaje się "wyższej niż 15.000 kg."

W p. 17 w poz. f) dodaje się w końcu: "oraz obręcze w zwojach (z gr. 41)".

W p. 18 w ust. c) w wierszu 1-m po słowach "przy przesyłkach" dodaje się: "pół- i cało", a w wierszu 4-m po słowach: "rubryka a)" wstawia się zdanie w nawiasach: "(pod warunkiem cechowania lub numerowania poszczególnych sztuk przesyłki)".

Rozdział X otrzymuje brzmienie następujące:

"X. Materjały wybuchowe i strzelnicze.

64. Przewoźne za przedmioty, wyszczególnione w rozdz. I a A grupa 2, w rozdz. I a B grupa 2 i w rozdz. I b, 7 i 8 załącznika B do Przepisów przewozowych (część I Taryfy), oblicza się według taryf obowiązujących: przy przesyłkach drobnych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej jednak za 3.000 kg. od listu przewozowego, oprócz przesyłek prochu strzelniczego myśliwskiego, za który oblicza się najmniej za 100 kg.; przy przesyłkach pół- i całowagonowych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej za podwójną wagę, przyjmowaną do obliczenia według zasad dla przesyłek pół- i całowagonowych. Załadowanie i wyładowanie materjałów wybuchowych i strzelniczych jest obowiązkiem nadawcy, względnie odbiorcy".

Tytuł rozdz. XIV "przedmioty długości ponad 7 m." uzupełnia się zdaniem: "nie mieszczące się na jednym wagonie".

P. 94 łączy się z p. 93, zaś nowy p. 94 otrzymuje brzmienie następujące:

"XXI-a. Przewóz towarów zwartemi pociągami, złożonemi z wagonów - chłodni prywatnych właścicieli.

94. Zorganizowanie stałego przewozu towarów zwartemi pociągami, złożonemi z wagonów-chłodni prywatnych właścicieli, może nastąpić w drodze osobnej umowy z Zarządem Kolei (Dyrekcją) na zasadach następujących:

a) Przewoźne za przewóz towarów w wagonach-chłodniach oblicza się według p. 83 Postanowień taryfowych za całą łączną odległość przebytej drogi, włączając w to odległości do stacyj, nie leżących na drodze najkrótszej, do których pociąg zbacza dla przyjęcia ładunku. W tym celu nadawca powinien w liście przewozowym wskazać żądaną drogę przewozu.

b) Za przewóz próżnych wagonów-chłodni przewoźne oblicza się według p. 90 Postanowień taryfowych pod warunkiem dopełnienia przez nadawcę wymagań, przewidzianych w pp. 87 i 88 Postanowień taryfowych.

c) Za przewóz wagonów z kompresorem, nie posiadających pomieszczenia do przewozu towarów, przewoźne oblicza się tak w kierunku pod naładunek, jak i z powrotem według kl. wyj. G za 20.000 kg. Za przewóz wagonów z kompresorem, posiadających osobne pomieszczenie do przewozu towarów, przewoźne oblicza się w kierunku pod naładunek początkowo według zasad, podanych wyżej, a po złożeniu dowodu o dokonanym przewozie towarów w tym wagonie w kierunku powrotnym (przez okazanie wtórnika listu przewozowego), zwraca się nadawcy w drodze reklamacji różnicę opłat pomiędzy pobraną, a przypadającą z obrachunku po 3 grosze od wagonu i kilometra. W drodze powrotnej przewoźne za mięso oblicza się według p. 83 Postanowień taryfowych, a za kompresor - w wysokości połowicznej, mianowicie według kl. wyj. G za 10.000 kg.

d) Wagony z kompresorem, nieposiadające pomieszczenia do przewozu towarów, należy nadawać do przewozu za listami przewozowemi, zaś na wagony z kompresorem i z pomieszczeniem do przewozu towarów należy sporządzać cedułę przewozową, a na załadowane do nich towary - list przewozowy.

e) Przesyłkom towarów zwartemi pociągami, złożonemi z wagonów-chłodni, towarzyszą dozorcy, opłacający za przejazd w myśl p. 38 Postanowień taryfowych.

f) Koleje, uczestniczące w przewozie nie ponoszą odpowiedzialności za brak towaru lub jego uszkodzenie w wypadkach, którym zapobiec powinien był dozorca, towarzyszący przesyłce (art. 86 Przepisów przewozowych), jak również za przekroczenie terminu dostawy (art. 94 Przepisów przewozowych), jeżeli przekroczenie to nastąpiło wskutek zatrzymania pociągu na stacjach pośrednich dla załadowania".

W p. 98 słowo "Dąbie" zmienić na "Kraków-Dąbie", a po słowach: "Toruń-Szkolna" dodaje się: "Lubicz koło Torunia".