Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.64.451

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 czerwca 1925 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 23 czerwca 1925 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych w sprawie zmian i uzupełnień Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Na mocy ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 57, poz. 580) zarządza się co następuje:
W części II Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych "Postanowienia Taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 117, poz. 1061) wprowadza się zmiany następujące:

W p. 7-B w poz. i) po słowach "z gr. 7" dodaje się "poz. a) i f)".

W p. 15 w wierszu przedostatnim po słowach "o ładowności określonej" dodaje się "wyższej niż 15.000 kg."

W p. 17 w poz. f) dodaje się w końcu: "oraz obręcze w zwojach (z gr. 41)".

W p. 18 w ust. c) w wierszu 1-m po słowach "przy przesyłkach" dodaje się: "pół- i cało", a w wierszu 4-m po słowach: "rubryka a)" wstawia się zdanie w nawiasach: "(pod warunkiem cechowania lub numerowania poszczególnych sztuk przesyłki)".

Rozdział X otrzymuje brzmienie następujące:

"X. Materjały wybuchowe i strzelnicze.

64. Przewoźne za przedmioty, wyszczególnione w rozdz. I a A grupa 2, w rozdz. I a B grupa 2 i w rozdz. I b, 7 i 8 załącznika B do Przepisów przewozowych (część I Taryfy), oblicza się według taryf obowiązujących: przy przesyłkach drobnych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej jednak za 3.000 kg. od listu przewozowego, oprócz przesyłek prochu strzelniczego myśliwskiego, za który oblicza się najmniej za 100 kg.; przy przesyłkach pół- i całowagonowych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej za podwójną wagę, przyjmowaną do obliczenia według zasad dla przesyłek pół- i całowagonowych. Załadowanie i wyładowanie materjałów wybuchowych i strzelniczych jest obowiązkiem nadawcy, względnie odbiorcy".

Tytuł rozdz. XIV "przedmioty długości ponad 7 m." uzupełnia się zdaniem: "nie mieszczące się na jednym wagonie".

P. 94 łączy się z p. 93, zaś nowy p. 94 otrzymuje brzmienie następujące:

"XXI-a. Przewóz towarów zwartemi pociągami, złożonemi z wagonów - chłodni prywatnych właścicieli.

94. Zorganizowanie stałego przewozu towarów zwartemi pociągami, złożonemi z wagonów-chłodni prywatnych właścicieli, może nastąpić w drodze osobnej umowy z Zarządem Kolei (Dyrekcją) na zasadach następujących:

a) Przewoźne za przewóz towarów w wagonach-chłodniach oblicza się według p. 83 Postanowień taryfowych za całą łączną odległość przebytej drogi, włączając w to odległości do stacyj, nie leżących na drodze najkrótszej, do których pociąg zbacza dla przyjęcia ładunku. W tym celu nadawca powinien w liście przewozowym wskazać żądaną drogę przewozu.

b) Za przewóz próżnych wagonów-chłodni przewoźne oblicza się według p. 90 Postanowień taryfowych pod warunkiem dopełnienia przez nadawcę wymagań, przewidzianych w pp. 87 i 88 Postanowień taryfowych.

c) Za przewóz wagonów z kompresorem, nie posiadających pomieszczenia do przewozu towarów, przewoźne oblicza się tak w kierunku pod naładunek, jak i z powrotem według kl. wyj. G za 20.000 kg. Za przewóz wagonów z kompresorem, posiadających osobne pomieszczenie do przewozu towarów, przewoźne oblicza się w kierunku pod naładunek początkowo według zasad, podanych wyżej, a po złożeniu dowodu o dokonanym przewozie towarów w tym wagonie w kierunku powrotnym (przez okazanie wtórnika listu przewozowego), zwraca się nadawcy w drodze reklamacji różnicę opłat pomiędzy pobraną, a przypadającą z obrachunku po 3 grosze od wagonu i kilometra. W drodze powrotnej przewoźne za mięso oblicza się według p. 83 Postanowień taryfowych, a za kompresor - w wysokości połowicznej, mianowicie według kl. wyj. G za 10.000 kg.

d) Wagony z kompresorem, nieposiadające pomieszczenia do przewozu towarów, należy nadawać do przewozu za listami przewozowemi, zaś na wagony z kompresorem i z pomieszczeniem do przewozu towarów należy sporządzać cedułę przewozową, a na załadowane do nich towary - list przewozowy.

e) Przesyłkom towarów zwartemi pociągami, złożonemi z wagonów-chłodni, towarzyszą dozorcy, opłacający za przejazd w myśl p. 38 Postanowień taryfowych.

f) Koleje, uczestniczące w przewozie nie ponoszą odpowiedzialności za brak towaru lub jego uszkodzenie w wypadkach, którym zapobiec powinien był dozorca, towarzyszący przesyłce (art. 86 Przepisów przewozowych), jak również za przekroczenie terminu dostawy (art. 94 Przepisów przewozowych), jeżeli przekroczenie to nastąpiło wskutek zatrzymania pociągu na stacjach pośrednich dla załadowania".

W p. 98 słowo "Dąbie" zmienić na "Kraków-Dąbie", a po słowach: "Toruń-Szkolna" dodaje się: "Lubicz koło Torunia".

W "Wykazie opłat dodatkowych" wprowadza się zmiany następujące:

W p. 5 "Opłaty za załadowanie i t. d." w ust. b) w poz. 1) opłatę "80" zmienia się na "150", a w poz. 2) opłatę "30" zmienia się na "50".

W p. 6 "Opłaty za przechowanie i t. d." w ust. b) w poz. 2) opłatą "9" zmienia się na "7", a w poz. 3) opłatę "15" zmienia się na "10".

W p. 7 "Opłaty za przetrzymanie i t. d." w poz. f) termin "8 godzin" zmienia się na "10 godzin", uwagę zaś 2-ą uzupełnia się w końcu zdaniem: "o ile odnośne umowy bocznicowe innych terminów nie przewidują".

W części III Taryfy towarowej "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" wprowadza się zmiany następujące:

W gr. 14 "Otręby i t. d." poz. b) uzupełnia się słowami: "oraz ospa zbożowa".

W gr. 16 "Oleje i t. d." w poz. b) po słowie "kokosowego" dodaje się "bawełnianego".

W gr. 22 "Zwierzęta i t. d." w uwadze 3-ej w wierszu 10-m po słowie "sztukom" wstawia się "jałowizny lub". Dodaje się nową uwagę 11-ą treści następującej:

"11) Jeżeli w braku wagonów o 2 podłogach świnie lub owce, nadawane przez jednego nadawcę do jednego odbiorcy, będą załadowane do dwóch wagonów zwyczajnych - obliczenie przewoźnego dokonywa się za oba wagony łącznie według norm, przewidzianych dla wagonu o 2 podłogach".

W gr. 25 "Ryby" wprowadza się nową poz. g): "g) mąka z ryb... II-VII".

W gr. 34 "Produkty rzeźnicze" poz. c) uzupełnia się słowami "oraz mąka mięsna".

W gr. 41 "Materjały drzewne", poz. k) uzupełnia się nazwą "mąka drzewna", a w poz. o) po słowie "Bambus" daje się: "trzcina zagraniczna".

W gr. 46 "Papier i t. d.", w poz. a), w ust. 2), słowo "skrzynie" zmienia się na "inny sposób".

W gr. 60 "Wyroby garncarskie", klasy przesyłek drobnych w poz. d) i e) zmienia się z II na III.

W gr. 63 "Żelazo i t. d." w poz. f) zamiast słów: "i nadane do hut lub odlewni celem przetopienia" (Dz. U. R. P. № 43, poz. 301) należy zamieścić: "i określone w liście przewozowym: "do przetopienia"; w poz. c) skreśla się zdanie końcowe: "oraz żelazo, pokryte ołowiem, cynkiem lub cyną"; w poz. d) skreśla się zdanie: "oraz blacha pokryta ołowiem, cynkiem lub cyną", natomiast wprowadza się nową poz. g) "blacha i żelazo pokryte ołowiem, cynkiem lub cyną... III-V".

W gr. 65 "Wyroby z żelaza i t. d." poz. e) uzupełnia się nazwą: "oraz butle i cylindry", a poz. g) nazwą "buksy".

W gr. 70 "Pierwiastki chemiczne i t. d." poz. d) uzupełnia się słowami "oraz mieszanina kwasów azotowego z siarkowym".

W gr. 71 "Smoły" w poz. a) po słowie "pak" wstawia się "lepnik".

W gr. 75 "Środki wybuchowe i t. d." uwaga 4) otrzymuje brzmienie następujące:

"4) Przewoźne za przedmioty, wyszczególnione w rozdz. I a A grupa 2, w rozdz. I a B grupa 2 i w rozdz. I b, 7 i 8 Załącznika B do Przepisów przewozowych (część I Taryfy), oblicza się według taryf obowiązujących: przy przesyłkach drobnych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej jednak za 3000 kg. od listu przewozowego, oprócz przesyłek prochu strzelniczego myśliwskiego, za który oblicza się najmniej za 100 kg.; przy przesyłkach pół- i całowagonowych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej za podwójną wagę, przyjmowaną do obliczenia według zasad dla przesyłek pół- i całowagonowych".

W gr. 105 "Meble" w uwadze 1-ej w wierszu 4-ym po słowach: "i t. p." dodaje się: "oraz innych rzeczy przesiedlenia, jak: narzędzia rolnicze, wozy, artykuły żywnościowe i t. p.".

W gr. 130 "Działa i t. d." uwaga 8) otrzymuje brzmienie następujące:

"8) Przewoźne za przedmioty, wyszczególnione w rozdz. I a A grupa 2, w rozdz. I a B grupa 2 i w rozdz. I b, 7 i 8 Załącznika B do Przepisów przewozowych (część I Taryfy), oblicza się według taryf obowiązujących: przy przesyłkach drobnych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej jednak za 3.000 kg. od listu przewozowego, oprócz przesyłek prochu strzelniczego myśliwskiego, za który oblicza się najmniej za 100 kg; przy przesyłkach pół - i całowagonowych - za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki, najmniej za podwójną wagę, przyjmowaną do obliczenia według zasad dla przesyłek pół - i całowagonowych".

W części V Taryfy towarowej "Taryfy wyjątkowe" wprowadza się zmiany następujące:

W tar. wyj. № 8 na przewóz materjałów drzewnych w p. 2 "Opłaty", w ust. b) po słowach "do wyrobu zapałek" (Dz. U. R. P. № 43, poz. 301) dodaje się: "oraz drzewa do zakładów suchej destylacji".

W tar. wyj. № 9 na przewóz węgla drzewnego w p. 2 "Opłaty" kl. IX zmienia się na F.

W tar. wyj. № 11 na przewóz węgla, w p. 2 "Opłaty", w ust. II przed słowem: "Niekłań" dodaje się: "Kraków-Bonarka".

W tar. wyj. № 13 na przewóz miału w p. 3 "Warunki stosowania" zdanie ostatnie otrzymuje brzmienie: "Do miału dopuszczona jest domieszka grysiku pod warunkiem, aby grubość ziaren nie przekraczała 15 mm., co nadawca powinien stwierdzić w liście przewozowym.

W tar. wyj. № 16 na przewóz rudy w uwadze po słowie "szmelcu" dodaje się "i rudy cynkowej lub ołowianej".

Moc obowiązującą tar. wyj. № 18 na przewóz żelaza i t. d. przedłuża się do 30 września 1925 r., pozatem w tejże taryfie p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się stacją "Szydłowiec", a stacje "Kraków - Podgórze" zmienia się na stacje "Kraków - Płaszów".

W tar. wyj. № 20 na przewóz superfosfatu p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się stacją "Rymanów.

W tar. wyj. VII na wywóz materjałów drzewnych dodaje się uwagę IV (Dz. U. R. P. № 24, poz. 164) treści następującej:

"Uwaga IV. W razie udowodnienia wywozu drzewa celulozowego (papierówki) w okresie 12-miesięcznym na imię jednego odbiorcy w ilości najmniej 200.000 ton lub w okresie 18-miesięcznym w ilości 300.000 ton, osoba uprawniona przez odbiorcę otrzymuje zwrot 10% uiszczonego przewoźnego za odległość kolei polskich. W razie wywozu w tym samym okresie 12 miesięcy 300.000 ton, lub w okresie 18 miesięcy 450.000 ton drzewa celulozowego - osoba uprawniona otrzymuje zwrot 15% tejże części przewoźnego.

W tym celu powinna osoba uprawniona przez odbiorcę złożyć Dyrekcji, w obrębie której znajduje się stacja nadania, dowody, stwierdzające fakt przewozu w terminie wskazanym odpowiedniej ilości drzewa (wtórniki listów przewozowych przy opłacie zgóry lub listy przewozowe przy należnościach przekazanych). Dyrekcja, po stwierdzeniu wyjścia tej ilości drzewa zagranicę, wypłaca osobie uprawnionej przez odbiorcę 10% (względnie 15%) uiszczonego przewoźnego za część kolei polskich.

O ile osoba uprawniona przez odbiorcę złoży odpowiednie zabezpieczenie lub przedstawi żądane gwarancje, powyższe potrącenia procentowe mogą być wypłacane po upływie każdego miesiąca za ilości drzewa, wywóz których w ciągu danego okresu został odpowiednio udowodniony.

W tar. wyj. VIII na wywóz węgla drzewnego w p. 2 "Opłaty" klasę IX zmienia się na kl. F.

W tar. wyj. X na wywóz węgla kamiennego w p. 3 "Warunki stosowania" skreśla się zdanie ostatnie od słów "Grubość ziaren ..." do końca, natomiast wprowadza się nową uwagę treści następującej:

"Uwaga 2. W razie udowodnienia wywozu węgla kamiennego przez st. Zemgale w okresie 12 miesięcy przez jednego nadawcę w ilości najmniej 100.000 ton, nadawca otrzymuje zwrot 10% uiszczonego przewoźnego.

W tym celu powinien on złożyć Dyrekcji, w obrębie której znajduje się stacja nadania, dowody, stwierdzające fakt przewozu w terminie wskazanym odpowiedniej ilości węgla (wtórniki listów przewozowych). Dyrekcja, po stwierdzeniu wyjścia tej ilości węgla zagranicę, wypłaca nadawcy 10% uiszczonego przewoźnego.

O ile nadawca złoży odpowiednie zabezpieczenie lub przedstawi żądane gwarancje, powyższe potrącenia procentowe mogą być wypłacane po upływie każdego miesiąca za ilości węgla, wywóz których w ciągu danego okresu został odpowiednio udowodniony".

W tar. wyj. XIII na wywóz przetworów naftowych w tabeli stacyjnej umieszcza się w rubryce c opłat do Gdańska i Gdyni - loco odsyłacz 3), a na dole zamieszcza się wyjaśnienie treści następującej:

"3) Przewoźne za przesyłki asfaltu, gudronu, mazutu i koksu naftowego oblicza się według tar. wyj. № 17".

W tar. wyj. XIV na wywóz soli w tytule po słowie "kuchennej" dodaje się: "bydlęcej i fabrycznej".

W tar. wyj. XV na przewóz kamieni w tytule po słowach "z gr. 55" dodaje się: "piasku, żwiru, gliny zwyczajnej i ziemi (z gr. 56)".

W tar. wyj. XIX na wywóz żelaza i t. d. w p. 2 "Opłaty" w ust. a) wykaz pozycyj uzupełnia się poz. g).

W tar. wyj. XXVII na wywóz melasy (Dz. U. R. P. № 43, poz. 301) w p. 1 "Obszar ważności" zdanie "do granicy Państwa pod Zebrzydowicami" zmienia się na "do wszystkich punktów granicznych", zaś w p. 3 "Warunki stosowania" skreśla się słowa: "do Zebrzydowic", a po słowach: "do Gdańska" dodaje się: "i Gdyni".

W tar. wyj. XXX na wywóz węgla (Dz. U. R. P. № 43, poz. 301) w p. 2 "Opłaty" opłatę "7 zł." zmienia się na "6 zł. 50 gr." w p. 3 "Warunki stosowania" po słowach "okazanie konosamentów" dodaje się "lub zaświadczeń urzędu celnego".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1925 r.