Zmiany i uzupełnienia taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.60.443

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 czerwca 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 7 czerwca 1923 roku
o zmianach i uzupełnieniach taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagaży 1 towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
W części II taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428) wprowadza się uzupełnienie następujące:

W p. 17 w pozycji m) po słowach: "węgiel kamienny i brunatny" dodaje się słowa: "oraz szlam węglowy mokry".

W części III taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. U. R. P. z r. 1922 № 48, poz. 428), wprowadza się zmiany następujące:

W gr. 7 "Owoce, jagody i orzechy" w pozycji pierwszej po słowach: "orzechy laskowe i włoskie" dodaje się słowa: "kawony i melony".

W gr. 41 "Materjały drzewne" w pozycji: "Podkłady kolejowe i sleepry" klasę dla przesyłek wagonowych III (Dz. U. R. P. z 1922 r. X° 69, poz. 625 i Na 91 poz. 847) zmienia się na klasę "IV",

W gr. 47 "Węgiel kamienny i brunatny i t. d." w pozycji pierwszej po słowach: "wszystkie przedmioty tej grupy" dodaje się słowa: "oprócz niżej wymienionych", pozatem wprowadza się nową pozycję: "Szlam węglowy mokry II-VI a)".

W zależności od tego w uwadze a) do tejże grupy 47 po słowach: "kamienny i brunatny" dodaje się słowa: "oraz szlam węglowy mokry".

W gr. 60 "Wyroby garncarskie gliniane i t. d. "uwagę c) (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 37, poz. 247) uzupełnia się zdaniem: "Czasowo, do końca 1923 r., zniżka 25% będzie stosowana do całowagonowych przewozów cegły, dachówki i rur glinianych i piaskowych bez obowiązku dołączania do listów przewozowych wymienionych wyżej świadectw".

W gr. 127 "Statki, łodzie i t. d." uwagę e) uzupełnia się zdaniem następującem: "Za łodzie sportowe, przewożone za świadectwami Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego, przewoźne pobiera się w wysokości 50% opłaty normalnej".

W części V taryfy ogólnej "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 17, poz. 112) wprowadza się uzupełnienie następujące:

"TARYFA5.

Na wywóz zagranicą w komunikacji kolejowo-wodnej budulca drzewnego obrobionego (z gr. 41), mianowicie:

Budulca piłowanego (tartego), ciosanego, struganego, szpuntowanego lub heblowanego, również fugowanego lub falcowanego, jako to: deski, bale, belki, dyle, listwy, krokwie, łaty i t. p. w przesyłkach całowagonowych.

1) Obszar ważności:

Od wszystkich stacji polskich kolei żelaznych do miejsc przeładunku na wodę przy stacjach: Bydgoszcz, Dęblin, Grudziądz, Kapuścisko Małe, Modlin, Nadbrzezie, Nakło nad Notecią, Poznań, Puławy, Solec nad Wisłą, Tczew, Toruń, Warszawa, Włocławek i Wronki,

2) Opłaty:

Przewoźne oblicza się według stawek kl. IV ze zniżką 25%.

3) Warunki stosowania:

1. Opłaty według niniejszej taryfy wyjątkowe] stosuje się tylko do przesyłek, wywiezionych do Gdańska lub zagranicą Państwa.

2. Przy nadaniu przewoźne oblicza się według normalnej klasy IV, zwrot zaś 25% z uiszczonej opłaty dokonywa się osobie, uprawnionej do rozporządzenia przesyłką, po złożeniu przez nią pierwotnego listu przewozowego, konosamentu na dalszy transport tegoż ładunku wodą oraz dowodu, że przesyłka !:a wywieziona została istotnie do Gdańska lub za granicę Państwa.

3. Reklamacje o zwrot 25%-wej zniżki należy skierowywać do Dyrekcji, w obrębie której znajduje się stacja przeładunku na wodę, w terminie do 6 miesięcy od dnia przekazania przesyłki przedsiębiorstwu żeglugowemu.

Uwaga: Przy przesyłkach, adresowanych na imię towarzystwa Zjednoczonej Żeglugi Polskiej, Warszawskiego Towarzystwa Transportu i Żeglugi, oraz Lloydu Bydgoskiego do jednej z wymienionych wyżej stacji przeładunkowych rzecznych, obliczenie przewoźnego dokonywa się odrazu z potrąceniem 25%-wej zniżki na podstawie specjalnych umów, zawartych z pomienionemi przedsiębiorstwami przewozowemi co do przyjęcia przez nie odpowiedzialności za faktyczne dokonanie wywozu danych przesyłek do Gdańska lub za granicę Państwa. W razie nieuskutecznienia tego wywozu w ciągu sześciu miesięcy od dnia przekazania przesyłki przedsiębiorstwu przewozowemu, obowiązane jest ono zwrócić kolei różnicę pomiędzy taryfą normalną a wyjątkową w ciągu dni 15".

Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 lipca 1923 r.