Zmiana taryfy osobowej i bagażowej na polskich kolejach państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.63.494

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 czerwca 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 23 czerwca 1923 r.
o zmianach taryfy osobowej i bagażowej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczssowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
Tytuł obowiązującej od dnia 1 kwietnia 1923 r. taryfy osobowej i bagażowej (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193 i № 55 poz. 396 i 398) otrzymuje brzmienie następujące:

"Taryfa na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalnotorowemi i szerokotorowymi polskiemi kolejami państwowemi, normalnotorowemi kolejami prywatnemi zarządzanemi przez Państwo oraz kolejami obszaru W. M. Gdańska, zarządzanemi przez Polską, w komunikacjach bezpośrednich miedzy Polską a W. M- Gdańskiem, oraz między W. M. Gdńskiem a Niemcami przez Polskę".

Dział E rozdziału I części II wymienionej w § 1 rozporządzenia niniejszego taryfy otrzymuje brzmienie następujące:

"E. Ulgi taryfowe przy przejazdach grupami do miejsc odpustowych, oraz w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych i sportowych.

1. Na kolejach, na których nie jest przewidziany przewóz podróżnych za opłatą według taryfy osobowej klasy czwartej, mogą grupy podróżnych, conajmniej z 30 osób, korzystać z taryfy tej, jako ulgowej, przy przejazdach klasą III na odległość ponad 30 km. do miejsc odpustowych, oraz w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych, sportowych i t. p.

2. Przejazd ulgowy może się odbywać tylko pociągami osobowemi, lub mieszanemi, względnie pociągami umyślnemi (dodatkowemi).

3. W celu uzyskania ulgi, komitet, urządzający pielgrzymkę, lub towarzystwo (związek, stowarzyszenie), urządzające zjazd, wycieczką, wystawę, i t. p. powinien zwrócić się przynajmniej na 7 dni przedtem pisemnie do Dyrekcji kolejowej, w której obrębie leży stacja rozpoczęcia podróży. Zgłoszenie to powinno zawierać: ceł podróży, datą zamierzonego przyjazdu (względnie przejazdów), dokładną marszrutą, oraz ilość uczestników podróży.

4. Za przejazd pociągiem umyślnym (dodatkowym) pobiera się opłatą według taryfy klasy czwartej za rzeczywistą ilość osób, nie mniej jednak, niż za 600 osób. Dyrekcja kolejowa może przytem zażądać złożenia kaucji do wysokości opłaty najniższej, przypadającej za dany pociąg; kaucja ta przepada na rzecz kolei, o ile zamawiający pociąg odwoła.

5. Dyrekcji kolejowej przysługuje prawo ze względów ruchowo-technicznych zastosować uproszczone warunki przejazdu, jako to: wyznaczyć wagony klasy czwartej lub towarowe, doczepić je do pociągu mieszanego i t. p., a nawet z tychże względów wogóle odmówić ulgi niniejszej".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1923 r.