§ 2. - Zm.: rozporządzenie z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1954.3.6

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 lipca 1955 r.
§  2.
1.
Posiadacz dotychczasowego pozwolenia kategorii III-a po zwróceniu tego pozwolenia otrzyma:
1)
pozwolenie kategorii II, jeżeli:
a)
złożył egzamin wymagany do uzyskania pozwolenia kategorii II według przepisów, które obowiązywały do czasu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, lub
b)
jeżeli ukończył 20 lat i przedłoży zaświadczenie uspołecznionego zakładu pracy, że pracował jako kierowca zawodowy prowadząc samochód ciężarowy lub ciągnik przez 18 miesięcy lub
c)
jeżeli ukończył 20 lat i przedłoży zaświadczenie uspołecznionego zakładu pracy, że pracuje jako kierowca zawodowy i wykaże się przed komisją egzaminacyjną posiadaniem kwalifikacji fachowych w zakresie ustalonym programem egzaminacyjnym dla ubiegających się o pozwolenie kategorii II;
2)
pozwolenie kategorii III, jeżeli nie spełnia warunków określonych w pkt 1, a pracuje jako kierowca zawodowy;
3)
pozwolenie kategorii amatorskiej - w przypadkach nie wymienionych w pkt 1 i 2.
2.
Posiadacz dotychczasowego pozwolenia kategorii III-b po zwróceniu tego pozwolenia otrzyma pozwolenie kategorii ciągnikowej.
3.
Posiadacz dotychczasowego pozwolenia kategorii II po zwróceniu tego pozwolenia otrzyma:
1)
pozwolenie kategorii I, jeżeli przedstawi zaświadczenie uspołecznionego zakładu pracy, że co najmniej od 12 miesięcy prowadzi autobusy, albo w miastach liczących ponad 100.000 mieszkańców - samochody uprzywilejowane w ruchu;
2)
pozwolenie kategorii II, jeżeli nie odpowiada warunkom określonym w pkt 1.
4.
Posiadacz dotychczasowego pozwolenia kategorii I po zwróceniu tego pozwolenia otrzyma nowe pozwolenie kategorii I.
5.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego może zezwolić na wymianę dotychczasowego pozwolenia kategorii II i III-a na pozwolenia kategorii I pomimo braku 12 miesięcy praktyki na pojazdach wymienionych w ust. 3 pkt 1, o ile kierowca przedstawi zaświadczenie uspołecznionego zakładu pracy, że prowadzi wymienione pojazdy i wykaże się przed komisją egzaminacyjną posiadaniem kwalifikacji fachowych w zakresie ustalonym programem egzaminacyjnym dla ubiegających się o pozwolenie kategorii I.
6.
Posiadacz dotychczasowego pozwolenia kategorii IV otrzyma pozwolenie kategorii motocyklowej.
7.
Posiadacz dotychczasowego pozwolenia wojskowego otrzyma pozwolenie odpowiedniej kategorii na podstawie zaświadczenia właściwego dowódcy jednostki wojskowej. Pozwolenie wydaje prezydium rady narodowej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania kierowcy wojskowego przed powołaniem go do służby wojskowej.
8. 1
Pozwolenia nie przedłożone prezydium rady narodowej do wymiany tracą ważność po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Minister Transportu Drogowego i Lotniczego może przedłużyć powyższy termin o dalsze 19 miesięcy.
1 Z dniem 15 lipca 1954 r. termin wymiany pozwoleń na prowadzenie pojazdów mechanicznych przedłuża się do dnia 31 grudnia 1954 r., zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 13 lipca 1954 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany pozwoleń na prowadzenie pojazdów mechanicznych (M.P.54.A-69.868).

§ 2 ust. 8 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1955 r. (Dz.U.56.1.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1955 r.