§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.2.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 stycznia 2000 r.
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł rozporządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie ramowych statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola.";

2)
w § 1:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) publicznego przedszkola, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży, ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, oraz w szkołach dla dorosłych.

3. Ramowy statut, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stosuje się w przedszkolach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.";

3)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w § 1:
w ust. 1:
-
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) określenie "Szkoła Podstawowa", a w przypadku szkoły specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Szkoła Podstawowa Specjalna", "Szkoła Podstawowa Integracyjna" oraz "Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi,"

dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w przypadku szkoły specjalnej - określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tej szkoły.",
w ust. 6 skreśla się wyrazy "i stemplach",
dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

"7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie «specjalna».

8. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie «specjalna» oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

b)
w § 5:
w ust. 2 po wyrazach "w § 2 ust. 1 pkt 5," dodaje się wyrazy "z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych,"
po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2d w brzmieniu:

"2a. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

2b. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,

2) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,

3) w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,

4) w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,

5) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,

6) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,

7) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,

8) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4,

9) w szkole (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.

2c. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 2b liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.

2d. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 2b i 2c.",

c)
w § 6:
w ust. 1 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy "i 2a",
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W szkole specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.",

w ust. 4 dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.",
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły specjalnej oraz w oddziałach specjalnych w klasach IV-VI szkoły ogólnodostępnej prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły specjalnej (oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.",

d)
w § 8:
w ust. 2 w zdaniu drugim dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3.",
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w szkole specjalnej powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 2b dla oddziału szkoły specjalnej.",

e)
w § 10 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w szkole specjalnej.",

f)
po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:

"§ 15a. 1. W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I-IV zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.

2. W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach w szkołach tych można zatrudnić pomoc nauczyciela.",

g)
w § 19:
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.",

w ust. 4 wyrazy "i stemple" zastępuje się wyrazami "i pieczęcie";
4)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
w § 1:
w ust. 1:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) określenie "Gimnazjum", a w przypadku gimnazjum specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Gimnazjum Specjalne", "Gimnazjum Integracyjne" oraz "Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi,"

dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w przypadku gimnazjum specjalnego - określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Nazwa gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tego gimnazjum.",
w ust. 4 skreśla się wyrazy "i stemplach",
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie "specjalne".

6. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem gimnazjów specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie "specjalne" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

b)
w § 5:
w ust. 2 po wyrazach "w § 2 ust. 1 pkt 5," dodaje się wyrazy "z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych,"
dodaje się ust. 3-6 w brzmieniu:

"3. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić do 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

4. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić:

1) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,

2) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,

3) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,

4) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,

5) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,

6) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,

7) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,

8) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawościami sprzężonymi - od 2 do 4,

9) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.

5. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 4 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.

6. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4 i 5.",

c)
w § 6:
w ust. 1 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy "i 2a",
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.",

w ust. 4 dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 5.",
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Zajęcia z wychowania fizycznego w gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego (oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.",

d)
w § 10:
w ust. 2 w zdaniu drugim dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3.",
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w gimnazjum specjalnym powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 3 dla oddziału gimnazjum specjalnego.",

e)
w § 12 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w gimnazjum specjalnym.",

f)
po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:

"§ 17a. W uzasadnionych przypadkach w gimnazjach specjalnych i w gimnazjach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela.",

g)
w § 21:
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.",

w ust. 3 wyrazy "i stemple" zastępuje się wyrazami "i pieczęcie";
5)
dodaje się załącznik nr 3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.