Zm.: rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.2.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 stycznia 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 10 grudnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum.

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł rozporządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie ramowych statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola.";

2)
w § 1:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) publicznego przedszkola, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży, ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, oraz w szkołach dla dorosłych.

3. Ramowy statut, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stosuje się w przedszkolach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.";

3)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w § 1:
w ust. 1:
-
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) określenie "Szkoła Podstawowa", a w przypadku szkoły specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Szkoła Podstawowa Specjalna", "Szkoła Podstawowa Integracyjna" oraz "Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi,"

dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w przypadku szkoły specjalnej - określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tej szkoły.",
w ust. 6 skreśla się wyrazy "i stemplach",
dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

"7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie «specjalna».

8. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie «specjalna» oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

b)
w § 5:
w ust. 2 po wyrazach "w § 2 ust. 1 pkt 5," dodaje się wyrazy "z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych,"
po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2d w brzmieniu:

"2a. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

2b. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,

2) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,

3) w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,

4) w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,

5) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,

6) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,

7) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,

8) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4,

9) w szkole (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.

2c. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 2b liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.

2d. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 2b i 2c.",

c)
w § 6:
w ust. 1 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy "i 2a",
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W szkole specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.",

w ust. 4 dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.",
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły specjalnej oraz w oddziałach specjalnych w klasach IV-VI szkoły ogólnodostępnej prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły specjalnej (oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.",

d)
w § 8:
w ust. 2 w zdaniu drugim dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3.",
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w szkole specjalnej powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 2b dla oddziału szkoły specjalnej.",

e)
w § 10 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w szkole specjalnej.",

f)
po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:

"§ 15a. 1. W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I-IV zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.

2. W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach w szkołach tych można zatrudnić pomoc nauczyciela.",

g)
w § 19:
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.",

w ust. 4 wyrazy "i stemple" zastępuje się wyrazami "i pieczęcie";
4)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
w § 1:
w ust. 1:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) określenie "Gimnazjum", a w przypadku gimnazjum specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Gimnazjum Specjalne", "Gimnazjum Integracyjne" oraz "Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi,"

dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w przypadku gimnazjum specjalnego - określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Nazwa gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tego gimnazjum.",
w ust. 4 skreśla się wyrazy "i stemplach",
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie "specjalne".

6. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem gimnazjów specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie "specjalne" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.",

b)
w § 5:
w ust. 2 po wyrazach "w § 2 ust. 1 pkt 5," dodaje się wyrazy "z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych,"
dodaje się ust. 3-6 w brzmieniu:

"3. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić do 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

4. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić:

1) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,

2) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,

3) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,

4) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,

5) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,

6) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,

7) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,

8) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawościami sprzężonymi - od 2 do 4,

9) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.

5. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 4 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.

6. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4 i 5.",

c)
w § 6:
w ust. 1 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy "i 2a",
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.",

w ust. 4 dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 5.",
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Zajęcia z wychowania fizycznego w gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego (oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.",

d)
w § 10:
w ust. 2 w zdaniu drugim dodaje się na końcu wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3.",
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w gimnazjum specjalnym powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 3 dla oddziału gimnazjum specjalnego.",

e)
w § 12 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w gimnazjum specjalnym.",

f)
po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:

"§ 17a. W uzasadnionych przypadkach w gimnazjach specjalnych i w gimnazjach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela.",

g)
w § 21:
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.",

w ust. 3 wyrazy "i stemple" zastępuje się wyrazami "i pieczęcie";
5)
dodaje się załącznik nr 3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 1992 r. w sprawie ramowego statutu przedszkola publicznego (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 35 i z 1997 r. Nr 7, poz. 27),
2)
zarządzenie nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego (Dz. Urz. MEN Nr 9, poz. 36) w zakresie dotyczącym ramowego statutu publicznego przedszkola specjalnego oraz dotychczasowej publicznej szkoły podstawowej specjalnej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA

§  1.
1.
Statut publicznego przedszkola, zwanego dalej "przedszkolem", określa nazwę przedszkola. Nazwa przedszkola zawiera:
1)
określenie "Przedszkole", a w przypadku przedszkola specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Przedszkole Specjalne", "Przedszkole Integracyjne" oraz "Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi",
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno przedszkole,
3)
imię przedszkola, jeżeli imię takie nadano,
4)
oznaczenie siedziby przedszkola,
5)
w przypadku przedszkola specjalnego - określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci,
6)
ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w przedszkolach dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz w przedszkolach dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych.
2.
W przypadku filii przedszkola specjalnego nazwa filii zawiera określenie "Filia" oraz nazwę przedszkola specjalnego, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana.
3.
Nazwa przedszkola wchodzącego w skład zespołu szkół lub specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy zespołu lub ośrodka i nazwy tego przedszkola.
4.
Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady przedszkola lub rady pedagogicznej.
5.
Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Przedszkola z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych - oprócz nazwy w języku polskim - mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6.
W nazwie przedszkola specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie "specjalne".
§  2.
1.
Statut przedszkola określa:
1)
cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
a)
udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
b)
organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
c)
umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
2)
sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności,
3)
sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,
4)
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przedszkolu specjalnym funkcjonującym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez wychowawcę grupy wychowawczej internatu ośrodka.
§  3.
Statut przedszkola określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów przedszkola, którymi są:
a)
dyrektor przedszkola,
b)
rada pedagogiczna,
c)
rada przedszkola oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
2)
tryb wyboru członków rady przedszkola,
3)
zasady współdziałania organów przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola oraz zapewniające bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola,
4)
sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola.
§  4.
Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem § 5-7.
§  5.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3-6.
3.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
4.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego oraz w oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić:
1)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących - od 6 do 10,
3)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 10,
7)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4.
5.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4.
6.
Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
2.
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3.
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1)
z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
2)
z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
4.
W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5.
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Przedszkole może być jedno- lub wielooddziałowe.
2.
W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów, mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§  8.
1.
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2.
W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1)
czas pracy poszczególnych oddziałów,
2)
liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3)
ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§  9.
1.
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, zasady określonej w § 5 ust. 3 oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§  10.
1.
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z ust. 2 pkt 2.
2.
Statut przedszkola określa:
1)
dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie,
2)
terminy przerw w pracy przedszkola ustalone przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola,
3)
dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,
4)
zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.
§  11.
Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12-15.
§  12.
1.
W przedszkolu:
1)
liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2)
posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3)
w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie, może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.
2.
Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.
§  13.
1.
Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
2.
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
§  14.
1.
W przedszkolu integracyjnym i w przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
2.
W przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi zatrudnia się pomoc nauczyciela.
§  15.
1.
Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z:
1)
współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2)
planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
3)
prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
4)
współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
2.
Statut przedszkola ponadto określa formy współdziałania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§  16.
1.
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3.
Statut przedszkola określa szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1)
warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie,
2)
przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków.
§  17.
1.
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.