Rozdział 2 - Sprawozdanie o dochodach budżetowych - Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.16.209

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 2000 r.

Rozdział  2

Sprawozdanie o dochodach budżetowych

§  8.
1.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza sprawozdanie jednostkowe z następujących dochodów budżetowych:
1)
z tytułu podatków, opłat oraz innych niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego - zgodnie z postanowieniem § 9 ust. 1 - oraz pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, wykazywanych w sprawozdaniach tych urzędów, stosując odpowiednio do tych sprawozdań za:
a)
I i III kwartał - postanowienie § 13 ust. 4,
b)
II i IV kwartał - postanowienie § 24 ust. 4

- załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 164, poz. 1175),

2)
dochodów jednostki budżetowej - zgodnie z postanowieniem § 9 ust. 2,
3)
udziałów jednostki samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
4)
dotacji celowych i subwencji ogólnej otrzymanych z budżetu państwa,
5)
dotacji celowych z funduszy celowych oraz dotacji celowych na zadania realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie porozumień pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
2.
Jednostki budżetowe podległe jednostce samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania jednostkowe o dochodach budżetowych zgodnie z postanowieniem § 9 ust. 2.
§  9.
1.
Sprawozdanie jednostkowe o dochodach budżetowych z tytułu podatków, opłat oraz innych niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, sporządza się na podstawie danych księgowości podatkowej w sposób następujący:
1)
w kolumnie "Plan (po zmianach)" wykazuje się dane o planowanych dochodach, zgodnie z planem po ewentualnych zmianach,
2)
w kolumnie "Należności" wykazuje się salda początkowe - zaległości zmniejszone o nadpłaty - powiększone o kwoty przypisów po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę zaległości i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną,
3)
w kolumnie "Potrącenia" ujmuje się skutki wykorzystania szczególnych przypadków wygaśnięcia zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 65 i art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062); skutki te nie powinny być wykazywane w kolumnie "Wykonanie od początku roku",
4)
w kolumnie "Wykonanie od początku roku" wykazuje się wpływy po zmniejszeniu o dokonane zwroty; jeżeli suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną,
5)
wpływy z podatku rolnego, leśnego i podatku od nieruchomości, pobierane w formie łącznego zobowiązania pieniężnego, wykazuje się w kwotach odrębnych dla poszczególnych podatków; odrębne kwoty każdego z tych podatków ustala się za pomocą wskaźników, wyliczonych na podstawie rejestru wymiarowego oraz rejestru przypisów i odpisów, stanowiących udział poszczególnych podatków w łącznym zobowiązaniu pieniężnym,
6)
w kolumnie "Saldo końcowe" wykazuje się oddzielnie dla zaległości i nadpłat ustalonych na podstawie danych analitycznych kont podatkowych,
7)
w kolumnie "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy" powinny być wykazane kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina lub miasto na prawach powiatu mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie uzyskała, stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy lub miasta na prawach powiatu; w przypadku zastosowania przez gminę lub miasto na prawach powiatu obniżenia górnej stawki różnica pomiędzy stawką górną a przyjętą w uchwale przez radę gminy lub miasta na prawach powiatu, przemnożona przez podstawę opodatkowania, powinna być wykazana w kolumnie "Skutki obniżenia górnych stawek..." sprawozdań dotyczących dochodów budżetowych narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego; skutki obniżenia górnych stawek w podatku od nieruchomości wykazują również gminy, w których liczba mieszkańców nie przekracza 15 tysięcy,
8)
w kolumnie "Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń..." powinny być wykazane kwoty dotyczące skutków udzielonych przez gminę lub miasto na prawach powiatu za okres sprawozdawczy: ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechania poboru podatków i opłat stanowiących dochód budżetu gminy (bez ulg i zwolnień ustawowych), a także skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzonych przepisami uchwał rad gmin lub miast na prawach powiatu, wydanymi na podstawie ustawowych upoważnień; wykazywane w tej kolumnie skutki ulg powinny wynikać z decyzji właściwych organów gminy lub miasta na prawach powiatu, w zakresie zarówno bieżących, jak i zaległych należności; wykazane kwoty powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów, z wyjątkiem decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu płatności na raty; w kolumnie tej powinny być wykazywane również skutki ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechania poboru podatków i opłat, stanowiących dochód budżetu gminy, udzielanych w trybie art. 17 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119); w kolumnie tej nie należy wykazywać skutków finansowych, wynikających z ugody zawartej w bankowym postępowaniu ugodowym, a także będących wynikiem orzeczeń wydanych przez samorządowe kolegium odwoławcze jako organ II instancji albo wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2.
Sprawozdania jednostkowe o dochodach jednostek budżetowych sporządza się w zakresie wpływów planowanych i wykonanych oraz zaległości (salda końcowego nie zmniejszonego o ewentualne salda nadpłat). Dochody wykonane wykazuje się na podstawie danych księgowości analitycznej dochodów budżetowych do rachunku bieżącego.
3.
Udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, otrzymane z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, wykazuje się następująco:
1)
w kolumnie "Plan (po zmianach)" - dane o planowanych dochodach, zgodnie z planem po ewentualnych zmianach,
2)
w kolumnie "Należności" - należne udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,
3)
w kolumnie "Wykonanie od początku roku" - przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów tych jednostek we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, należne za dany okres sprawozdawczy,
4)
w kolumnie "Saldo końcowe" - odpowiednio: saldo "Zaległości" lub "Nadpłat" wynikające z rozliczeń budżetu państwa z jednostkami samorządu terytorialnego.
4.
Dochody z tytułu subwencji ogólnej i dotacji celowych, otrzymanych z budżetu państwa, wykazuje się w następujący sposób:
1)
w kolumnie "Plan (po zmianach)" - wykazuje się dane o planowanych dochodach, zgodnie z planem po ewentualnych zmianach; kwoty planowanych dochodów powinny być zgodne w zakresie:
a)
subwencji ogólnej - z ostatnim zawiadomieniem Ministra Finansów o przyznanych kwotach subwencji ogólnej i jej poszczególnych części,
b)
dotacji celowych z budżetu państwa - z decyzjami dysponentów części budżetowych o przyznanych kwotach dotacji celowych,
2)
w kolumnie "Wykonanie od początku roku" - wykazane kwoty powinny być zgodne z kwotami subwencji ogólnej i jej poszczególnych części, przekazanymi przez Ministra Finansów, oraz kwotami dotacji celowych, przekazanymi przez dysponentów części budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
W sprawozdaniach rocznych jednostki samorządu terytorialnego wykazują wysokość otrzymanych dotacji celowych, po potrąceniu zwrotów dokonanych do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie.
§  10.
W sprawozdaniach z wykonania podstawowych dochodów podatkowych, o których mowa w § 2 pkt 2, dane zamieszczone w kolumnie "Wykonanie" dotyczące:
1)
dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe sprawozdaniach jednostkowych Rb-27 o dochodach budżetowych w rubryce "Wykonanie", a dane dotyczące udziałów gmin oraz województw samorządowych we wpływach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy lub województwa - stanowiących dochód budżetu państwa - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w rubryce "Należności" sprawozdań sporządzanych dla danej gminy lub województwa przez urzędy skarbowe,
2)
dochodów z tytułu udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunki właściwych budżetów jednostek samorządu terytorialnego - powinny być zgodne z przelewami otrzymanymi z rachunku centralnego (łącznie z przelewem otrzymanym w miesiącu następnym po upływie okresu sprawozdawczego) za okres, którego sprawozdanie dotyczy.
§  11.
Sprawozdania jednostkowe o dochodach budżetowych wypełniają:
1)
jednostki budżetowe oraz zarządy powiatów i województw samorządowych:
a)
za I i III kwartał - kolumny: "Plan (po zmianach)", "Wykonanie od początku roku",
b)
za II i IV kwartał - kolumny: "Plan (po zmianach)", "Należności", "Potrącenia", "Wykonanie od początku roku", "Saldo końcowe";
2)
zarządy gmin oraz miast na prawach powiatu:
a)
za I i III kwartał - kolumny: "Plan (po zmianach)", "Wykonanie od początku roku", "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy", "Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń...",
b)
za II i IV kwartał - kolumny: "Plan (po zmianach)", "Należności", "Potrącenia", "Wykonanie od początku roku", "Saldo końcowe", "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy", "Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń...".
§  12.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza - w szczegółowości sprawozdań jednostkowych - zbiorcze sprawozdanie o dochodach budżetowych zgodnie z zasadami określonymi w § 3 pkt 2 oraz z uwzględnieniem postanowień § 11.