Rozdział 3 - Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych - Zakres oraz terminy dostarczania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd okresowych sprawozdań i bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.46.426

Akt utracił moc
Wersja od: 30 kwietnia 2002 r.

Rozdział  3

Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych

§  8. 
1. 
Fundusz inwestycyjny otwarty oraz specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty jest obowiązany do przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o:
1)
każdorazowym zmniejszeniu wartości aktywów netto funduszu poniżej: 2.500.000 zł, 2.400.000 zł, 2.300.000 zł, 2.200.000 zł i 2.100.000 zł oraz o osiągnięciu lub przekroczeniu powyższych wartości,
2)
zawieszeniu lub wznowieniu zbywania jednostek uczestnictwa przez fundusz,
3)
zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa przez fundusz,
4)
błędnej wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa,
5)
utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów o znacznej wartości,
6)
przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu, spowodowanym przez zmianę kursów papierów wartościowych posiadanych przez fundusz lub wzrost albo spadek wartości aktywów funduszu związany ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszu oraz o dostosowaniu stanu swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie,
7)
przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu, spowodowanych przez zdarzenia inne niż określone w pkt 6, oraz o dostosowaniu stanu swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie,
8)
zawarciu umowy, której przedmiotem są papiery wartościowe i prawa majątkowe, z innym funduszem inwestycyjnym zarządzanym przez to samo towarzystwo oraz o istotnych warunkach zawartej umowy,
9)
nabyciu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych innych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo,
10)
lokatach w tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego inwestowania mające siedzibę za granicą,
11)
zawarciu umowy mającej za przedmiot:
a)
papiery wartościowe wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie lub
b)
inne prawa pochodne oparte na prawach majątkowych będących przedmiotem lokat, lub
c)
transakcje terminowe

- zwane dalej "instrumentami pochodnymi",

12)
zawarciu umów, których przedmiotem są papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski, z podmiotami, o których mowa w art. 77 ust. 2 pkt 3 ustawy,
13)
każdorazowym dokonaniu czynności prawnych wskazanych w art. 77 ust. 2 ustawy, na dokonywanie których fundusz uzyskał zgodę, o której mowa w art. 77 ust. 4 ustawy,
14)
zawarciu z bankiem umowy pożyczki lub kredytu w wysokości powodującej przekroczenie, łącznie z już zaciągniętymi pożyczkami i kredytami, 5% wartości aktywów netto funduszu,
15)
rozpoczęciu działania rady inwestorów w otwartym funduszu specjalistycznym, w tym o wspólnym przedstawicielu uczestników,
16)
zmianie składu rady inwestorów, zawieszeniu lub wznowieniu działania rady inwestorów,
17)
podjęciu przez radę inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu,
18)
dokonaniu ogłoszeń o zamiarze dokonania podziału jednostek uczestnictwa oraz o dokonaniu tego podziału,
19)
o zawarciu lub rozwiązaniu umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu,
20)
istotnych zmianach umowy z depozytariuszem o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego,
21)
wypowiedzeniu umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego przez depozytariusza lub fundusz,
22)
zawarciu lub rozwiązaniu umowy z podmiotem pośredniczącym w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa poszczególnych funduszy zarządzanych przez towarzystwo,
23)
wystąpieniu jednej z przesłanek rozwiązania funduszu inwestycyjnego oraz rozpoczęciu likwidacji funduszu,
24)
łączeniu funduszy inwestycyjnych,
25)
zmianie zarządzającego funduszem lub o zmianie danych o zarządzającym funduszem,
26)
zawarciu, przez fundusz lub towarzystwo, z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych umowy o dokonanie badania lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych,
27)
wypowiedzeniu przez fundusz lub towarzystwo, lub przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych umowy o badanie lub inne usługi dotyczące sprawozdań finansowych funduszu, zawartej z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, dokonującym badania sprawozdań finansowych funduszu,
28)
zatwierdzeniu lub niezatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu,
29)
zgłoszonych na piśmie przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, niezależnie od opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego, uwagach i zaleceniach, w szczególności dotyczących kierunków poprawy organizacji i działania kontroli wewnętrznej funduszu, a także błędach i niedociągnięciach wymagających usunięcia w księgach rachunkowych funduszu w roku następnym po roku badanym przez ten podmiot,
30)
zamiarze połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy,
31)
sporządzeniu prospektu informacyjnego lub skrótu prospektu informacyjnego oraz aktualizacji prospektu i skrótu tego prospektu,
32)
przyznaniu, zmianie lub cofnięciu ratingu dokonanego na zlecenie funduszu,
33)
zmianach w stanie posiadania jednostek uczestnictwa funduszu przez depozytariusza.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę oraz przyczynę zmniejszenia wartości aktywów netto poniżej każdego poziomu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
2)
rodzaj działań, jakie fundusz podjął lub podejmie w celu zwiększenia wartości aktywów netto funduszu,
3)
aktualną liczbę uczestników funduszu,
4)
datę oraz sposób osiągnięcia lub przekroczenia wartości aktywów netto każdego poziomu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zawieszenia lub wznowienia zbywania jednostek uczestnictwa,
2)
wartość aktywów netto funduszu, po której przekroczeniu nastąpiło zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa,
3)
termin, do którego obowiązuje zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa,
2)
przyczyny zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa,
3)
informację o sumie wartości odkupionych przez fundusz jednostek uczestnictwa w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
4)
informację o sumie wartości jednostek uczestnictwa, których odkupienia zażądano w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
5)
wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
6)
termin, do którego obowiązuje zawieszenie odkupywania jednostek uczestnictwa.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa,
2)
wartość błędnie wycenionej jednostki uczestnictwa oraz wartość prawidłowo wycenionej jednostki uczestnictwa,
3)
przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa,
4)
sposób rozliczenia skutków błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa z uczestnikami funduszu, którzy zakupili lub od których fundusz odkupił jednostki uczestnictwa po niewłaściwie wyliczonej cenie,
5)
informację o decyzjach mających na celu zapobieżenie powstaniu podobnych błędów w dalszej działalności funduszu,
6)
liczbę jednostek uczestnictwa zbytych i odkupionych przez fundusz w oparciu o błędną wycenę aktywów.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę wystąpienia zdarzenia losowego powodującego utratę aktywów o znacznej wartości, charakter zdarzenia oraz rodzaj utraconych aktywów,
2)
aktualną wartość rynkową utraconych aktywów oraz aktualną wartość aktywów funduszu po uwzględnieniu utraty aktywów,
3)
przewidywane konsekwencje utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu.
7. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, przekazuje się miesięcznie dwa raporty bieżące obejmujące informacje o przekroczeniach limitów inwestycyjnych za okresy od pierwszego do czternastego dnia danego miesiąca oraz od piętnastego dnia do ostatniego dnia danego miesiąca, oraz dwa raporty obejmujące informacje o dostosowaniach limitów inwestycyjnych w analogicznych okresach, sporządzone na formularzu, którego wzór stanowi odpowiednio: dla przekroczenia limitów inwestycyjnych - załącznik nr 3 część A, a dla dostosowania stanu aktywów do wymogów określonych w ustawie lub statucie - załącznik nr 3 część B do rozporządzenia.
8. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący sporządza się na formularzu, którego wzór stanowi odpowiednio: dla przekroczenia limitów inwestycyjnych - załącznik nr 4 część A, a dla dostosowania stanu aktywów do wymogów określonych w ustawie lub statucie - załącznik nr 4 część B do rozporządzenia.
9. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie stron umowy i daty jej zawarcia,
2)
liczbę, rodzaj papierów wartościowych lub praw majątkowych będących przedmiotem transakcji zawartej w ramach umowy, o której mowa w pkt 1, oraz nazwę emitenta tych papierów lub praw,
3)
cenę papieru wartościowego lub prawa majątkowego będącego przedmiotem transakcji oraz wartość transakcji,
4)
przyczynę zawarcia transakcji.
10. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych,
2)
nazwę (firmę) funduszu, którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne zostały nabyte,
3)
liczbę i cenę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz procentowy udział tych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu.
11. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę nabycia tytułów uczestnictwa,
2)
nazwę (firmę) i siedzibę instytucji wspólnego lokowania mającej siedzibę za granicą,
3)
rodzaj, liczbę i cenę nabytych tytułów uczestnictwa,
4)
określenie charakteru prawnego nabytych tytułów uczestnictwa,
5)
opis ograniczeń inwestycyjnych stosowanych przez instytucję wspólnego lokowania, której tytuły uczestnictwa zostały nabyte przez fundusz.
12. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać zestawienie wszystkich transakcji, których przedmiotem są instrumenty pochodne, zawartych w danym miesiącu, wykazanych w porządku chronologicznym na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
13. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie stron umowy i daty jej zawarcia oraz daty rozliczenia transakcji, której umowa dotyczy,
2)
liczbę, rodzaj i serię papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji,
3)
cenę papieru wartościowego, po jakiej zawarto transakcję,
4)
uzasadnienie ceny, po jakiej zawarto transakcję.
14. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie stron umowy oraz daty jej zawarcia,
2)
liczbę, rodzaj papierów wartościowych lub praw majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz nazwę emitenta tych papierów lub praw,
3)
cenę papieru wartościowego lub prawa majątkowego będącego przedmiotem transakcji,
4)
uzasadnienie ceny, po jakiej zawarto transakcję.
15. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie stron umowy pożyczki lub kredytu oraz daty jej zawarcia,
2)
nazwę (firmę) i siedzibę banku udzielającego pożyczki lub kredytu,
3)
wysokość pożyczki lub kredytu,
4)
termin zwrotu pożyczki lub kredytu,
5)
procentowy udział łącznej wysokości zaciągniętych przez fundusz pożyczek lub kredytów w stosunku do wartości aktywów netto funduszu po zaciągnięciu pożyczki lub kredytu.
16. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę rozpoczęcia działalności przez radę inwestorów,
2)
imiona, nazwiska i adresy (firmę i siedzibę) członków rady inwestorów, procentowy udział każdego z członków rady inwestorów w ogólnej liczbie jednostek uczestnictwa, w tym imię, nazwisko i adres (firmę i siedzibę) wspólnego przedstawiciela uczestników reprezentujących łącznie ponad 5% ogólnej liczby jednostek uczestnictwa,
3)
liczbę uczestników, którzy wybrali wspólnego przedstawiciela do rady inwestorów, łączną liczbę posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa oraz procent, jaki stanowią te jednostki w ogólnej liczbie jednostek uczestnictwa funduszu.
17. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zmiany składu rady inwestorów, zawieszenia lub wznowienia działania rady inwestorów,
2)
imię, nazwisko i adres (firmę i siedzibę) nowego członka rady inwestorów, w tym imię, nazwisko i adres (firmę i siedzibę) wspólnego przedstawiciela uczestników reprezentujących łącznie ponad 5% ogólnej liczby jednostek uczestnictwa, lub osoby (podmiotu), która przestała wchodzić w skład rady inwestorów,
3)
liczbę uczestników, którzy wybrali wspólnego przedstawiciela do rady inwestorów, łączną liczbę posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa oraz procent, jaki stanowią te jednostki w ogólnej liczbie jednostek uczestnictwa funduszu.
18. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę podjęcia uchwały o rozwiązaniu funduszu,
2)
kopię uchwały i jej uzasadnienie.
19. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać:
1)
planowaną datę podziału jednostek uczestnictwa albo, w przypadku dokonania podziału - jego datę,
2)
wartość jednostki uczestnictwa przed podziałem i po podziale oraz proporcje podziału.
20. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zawarcia lub rozwiązania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu,
2)
nazwę (firmę), siedzibę i adres podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę o prowadzenie rejestru uczestników.
21. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę dokonania zmian w umowie o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego oraz dokładne przytoczenie tych zmian,
2)
uzasadnienie wprowadzonych zmian.
22. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu,
2)
termin rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu,
3)
wskazanie strony wypowiadającej umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu,
4)
uzasadnienie wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu.
23. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zawarcia oraz datę rozwiązania umowy o pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu,
2)
nazwę (firmę) podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę o pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu.
24. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie przesłanki rozwiązania funduszu inwestycyjnego,
2)
datę otwarcia likwidacji funduszu inwestycyjnego.
25. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego,
2)
wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa funduszu przejmującego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego,
3)
wartość aktywów i zobowiązań funduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego,
4)
datę złożenia do sądu rejestrowego wniosku o wykreślenie funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych,
5)
datę wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
26. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko zarządzającego funduszem,
2)
w przypadku rozpoczęcia zarządzania funduszem lub zmiany danych o zarządzającym funduszem:
a)
posiadane wykształcenie, kwalifikacje i zajmowane wcześniej stanowiska, wraz z opisem przebiegu pracy zawodowej,
b)
wskazanie innej działalności wykonywanej poza funduszem,
3)
datę rozpoczęcia albo zakończenia zarządzania funduszem.
27. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący powinien zawierać:
1)
dane o podmiocie uprawnionym do badania, z którym została zawarta umowa o badanie lub inne usługi dotyczące sprawozdań finansowych funduszu, ze wskazaniem:
a)
nazwy (firmy), siedziby i adresu,
b)
imienia i nazwiska biegłego rewidenta, który w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych dokonuje badania lub innej usługi dotyczącej sprawozdań finansowych funduszu, o ile w umowie imiennie wskazano biegłego rewidenta,
c)
podstawy uprawnień podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych oraz biegłego rewidenta, który w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych dokonuje badania lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych, o ile w umowie imiennie wskazano biegłego rewidenta,
2)
datę zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do badania,
3)
wskazanie okresu, na jaki została zawarta umowa.
28. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie, czy wypowiedzenie umowy wynika z decyzji podmiotu uprawnionego do badania, czy z decyzji funduszu lub towarzystwa,
2)
datę i przyczyny wypowiedzenia umowy.
29. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać kopię uchwały walnego zgromadzenia towarzystwa.
30. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 31, raport bieżący powinien zawierać:
1)
prospekt informacyjny lub skrót prospektu,
2)
przytoczenie treści zmian w prospekcie informacyjnym lub skrócie prospektu,
3)
datę udostępnienia uczestnikom prospektu informacyjnego wraz ze zmianami,
4)
datę publikacji skrótu prospektu oraz zmian w skrócie prospektu.
31. 
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 32 raport bieżący powinien zawierać:
1)
nazwę wyspecjalizowanej instytucji, która przyznała, zmieniła lub cofnęła rating dla funduszu,
2)
ocenę, jaka została przyznana,
3)
miejsca przyznanej oceny w skali ocen wyspecjalizowanej instytucji jej dokonującej,
4)
datę przyznania, zmiany lub cofnięcia ratingu.
32. 
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 33 raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zbycia albo odkupienia jednostek uczestnictwa,
2)
liczbę zbytych albo odkupionych jednostek uczestnictwa,
3)
liczbę jednostek uczestnictwa posiadanych przez depozytariusza po dokonaniu transakcji zbycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa oraz procentowy udział tych jednostek w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa funduszu.