§ 4. - Zadania, prawa i obowiązki gminnego dyrektora szkół.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.54.354

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1972 r.
§  4.
1.
Do zakresu działania gminnego dyrektora szkół należy kierowanie, instruowanie i nadzorowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej, finansowej i gospodarczej szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych określonych w § 2, wyrażanie opinii w sprawie doboru kadr, współudział w organizowaniu dokształcania i doskonalenia nauczycieli, pomoc w załatwianiu podległym szkołom pomieszczeń oraz zaopatrywanie ich w środki finansowe, pomoce naukowe i podręczniki.
2.
W szczególności do obowiązków gminnego dyrektora szkół należy:
1)
opracowywanie wniosków w sprawie lokalizacji, powoływania, przekształcania i likwidowania szkół oraz opracowywanie propozycji w zakresie kształcenia potrzebnych gminie specjalistów z kwalifikacjami zasadniczymi i średnimi w szkołach zawodowych i prowadzenia planowej rekrutacji do tych szkół,
2)
zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych podległych mu szkół i planów ich pracy,
3)
odraczanie i zwalnianie od realizacji obowiązku szkolnego oraz kontrolowanie i egzekwowanie tego obowiązku przez dzieci i młodzież,
4)
współdziałanie w organizowaniu doskonalenia i dokształcania kadr nauczycielskich,
5)
występowanie z wnioskami w sprawach powoływania na stanowiska kierownicze w szkołach bezpośrednio mu podległych oraz zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników administracyjnych i obsługowych w tych szkołach,
6)
rozwijanie dokształcania młodzieży i dorosłych w zakresie szkoły podstawowej oraz współdziałanie z organizacjami młodzieżowymi, samorządem chłopskim, gminną służbą rolną, zakładami pracy w organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego młodzieży i dorosłych,
7)
występowanie do naczelnika gminy w sprawach dowożenia dzieci do szkół oraz świadczenia pomocy materialnej uczniom,
8)
wdrażanie skutecznych metod nauczania i wychowania sprzyjających rozwijaniu aktywności i samodzielności intelektualnej uczniów, ich zainteresowań i uzdolnień, kształtujących socjalistyczne poglądy i postawy, wspomagających prawidłowy rozwój psychiczny, moralny i fizyczny dzieci i młodzieży,
9)
kontrolowanie pracy dyrektorów i kierowników podległych szkół i punktów filialnych, współudział w inspekcjach i wizytacjach przeprowadzanych przez pracowników nadzoru pedagogicznego w szkołach na terenie gminy,
10)
opracowywanie planów i budżetów w zakresie oświaty, prowadzenie księgowości dla podległych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
11)
planowanie remontów bieżących i kapitalnych, sprawowanie nadzoru nad gospodarką nieruchomościami i majątkiem ruchomym jednostek podległych,
12)
sporządzanie zbiorczych sprawozdań z realizacji budżetu, zatrudnienia i funduszu płac.