Zadania, prawa i obowiązki gminnego dyrektora szkół.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.54.354

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1972 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 grudnia 1972 r.
w sprawie zadań, praw i obowiązków gminnego dyrektora szkół.

Na podstawie art. 103 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1972 r. Nr 49, poz. 314) zarządza się, co następuje:
W celu realizacji jednolitej polityki oświatowej oraz sprawowania nadzoru nad szkołami i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi na terenie gminy, koordynacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, zapewnienia im właściwych warunków pracy tworzy się stanowisko gminnego dyrektora szkół.
Gminny dyrektor szkół nadzoruje w zakresie ustalonym rozporządzeniem działalność przedszkoli, szkół ogólnokształcących, zasadniczych szkół zawodowych, szkół przysposobienia rolniczego i innych szkół przysposabiających do zawodu, nieszkolnych form kształcenia ogólnokształcącego i zawodowego oraz pozostałych placówek oświatowo-wychowawczych i kulturalnych dzieci i młodzieży na terenie gminy.
W stosunku do szkół podporządkowanych innym resortom, a znajdujących się na terenie gminy - obowiązują dotychczasowe zasady koordynacji i współpracy. W szczególności polegają one na:
1)
ustalaniu wspólnych zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z polityki Państwa oraz potrzeb społecznych gminy,
2)
opiniowaniu arkuszy organizacyjnych i planów pracy ze szczególnym uwzględnieniem osobowego funduszu płac i godzin ponadwymiarowych,
3)
występowaniu z wnioskami w sprawie otwierania, przekształcania i likwidowania szkół, zawodów i specjalności,
4)
ustalaniu wspólnych zadań w dziedzinie prowadzenia racjonalnej i jednolitej polityki kadrowej oraz pełnego wykorzystania bazy materialno-technicznej i lokalowej dla kształcenia i wychowania,
5)
ustalaniu wspólnego programu pracy w dziedzinie umacniania dyscypliny, ładu i porządku zgodnie z ogólnie obowiązującymi zasadami w tej mierze.

Szczegółowy zakres realizacji tych zasad ustali Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

1.
Do zakresu działania gminnego dyrektora szkół należy kierowanie, instruowanie i nadzorowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej, finansowej i gospodarczej szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych określonych w § 2, wyrażanie opinii w sprawie doboru kadr, współudział w organizowaniu dokształcania i doskonalenia nauczycieli, pomoc w załatwianiu podległym szkołom pomieszczeń oraz zaopatrywanie ich w środki finansowe, pomoce naukowe i podręczniki.
2.
W szczególności do obowiązków gminnego dyrektora szkół należy:
1)
opracowywanie wniosków w sprawie lokalizacji, powoływania, przekształcania i likwidowania szkół oraz opracowywanie propozycji w zakresie kształcenia potrzebnych gminie specjalistów z kwalifikacjami zasadniczymi i średnimi w szkołach zawodowych i prowadzenia planowej rekrutacji do tych szkół,
2)
zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych podległych mu szkół i planów ich pracy,
3)
odraczanie i zwalnianie od realizacji obowiązku szkolnego oraz kontrolowanie i egzekwowanie tego obowiązku przez dzieci i młodzież,
4)
współdziałanie w organizowaniu doskonalenia i dokształcania kadr nauczycielskich,
5)
występowanie z wnioskami w sprawach powoływania na stanowiska kierownicze w szkołach bezpośrednio mu podległych oraz zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników administracyjnych i obsługowych w tych szkołach,
6)
rozwijanie dokształcania młodzieży i dorosłych w zakresie szkoły podstawowej oraz współdziałanie z organizacjami młodzieżowymi, samorządem chłopskim, gminną służbą rolną, zakładami pracy w organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego młodzieży i dorosłych,
7)
występowanie do naczelnika gminy w sprawach dowożenia dzieci do szkół oraz świadczenia pomocy materialnej uczniom,
8)
wdrażanie skutecznych metod nauczania i wychowania sprzyjających rozwijaniu aktywności i samodzielności intelektualnej uczniów, ich zainteresowań i uzdolnień, kształtujących socjalistyczne poglądy i postawy, wspomagających prawidłowy rozwój psychiczny, moralny i fizyczny dzieci i młodzieży,
9)
kontrolowanie pracy dyrektorów i kierowników podległych szkół i punktów filialnych, współudział w inspekcjach i wizytacjach przeprowadzanych przez pracowników nadzoru pedagogicznego w szkołach na terenie gminy,
10)
opracowywanie planów i budżetów w zakresie oświaty, prowadzenie księgowości dla podległych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
11)
planowanie remontów bieżących i kapitalnych, sprawowanie nadzoru nad gospodarką nieruchomościami i majątkiem ruchomym jednostek podległych,
12)
sporządzanie zbiorczych sprawozdań z realizacji budżetu, zatrudnienia i funduszu płac.
Zadania, prawa i obowiązki gminnego dyrektora szkół wymienione w § 4 odnoszą się również do wszystkich typów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczych znajdujących się na terenie gmin wzorcowych.
1.
W zakresie spraw wymienionych w § 2 gminny dyrektor szkół współdziała z naczelnikiem gminy.
2.
Szczegółowy zakres czynności gminnego dyrektora szkół określi Minister Oświaty i Wychowania.
3.
W sprawach doboru nauczycieli przedmiotów zawodowych, oceny ich pracy, doskonalenia, realizacji programów nauczania i wychowania w zasadniczych szkołach zawodowych dyrektor szkoły gminnej współdziała z odpowiednimi organami rad narodowych i z instancjami, którym podlegają te szkoły.
1.
Gminnego dyrektora szkół powołuje i odwołuje inspektor szkolny w porozumieniu z naczelnikiem gminy.
2.
Na stanowisko gminnego dyrektora szkół należy powoływać nauczyciela z co najmniej 5-letnim stażem pracy pedagogicznej, posiadającego wyższe wykształcenie, wyróżniającego się wysokim poziomem ideowo-politycznym i moralnym oraz zdolnościami organizacyjnymi.
3.
W uzasadnionych wypadkach na stanowisko gminnego dyrektora szkół - za zgodą kuratora okręgu szkolnego - może być powołany nauczyciel nie posiadający wyższego wykształcenia, pod warunkiem, że spełnia pozostałe wymagania, o których mowa w ust. 2, i rokuje ukończenie studiów wyższych.
1.
Miejscem pracy gminnego dyrektora szkół jest szkoła znajdująca się w zasadzie w siedzibie gminnej rady narodowej.
2.
Gminny dyrektor szkół jest jednocześnie dyrektorem szkoły zbiorczej i prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
3.
Do czasu utworzenia zbiorczej szkoły gminnej stanowisko gminnego dyrektora szkół może pełnić dyrektor innej szkoły na terenie gminy.
1.
Gminny dyrektor szkół wypełnia swoje zadania przy pomocy zastępcy do spraw wychowawczych i pracowników administracyjno-finansowych, którzy są pracownikami gminnej szkoły zbiorczej.
2.
Zakres obowiązków, tryb i zasady powoływania osób na stanowiska wymienione w ust. 1 określi Minister Oświaty i Wychowania.
3.
Gminny dyrektor szkół otrzymuje uposażenie zasadnicze według tabeli zawartej w § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1972 r. w sprawie uposażenia nauczycieli i nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 16, poz. 115) oraz dodatek funkcyjny obliczony według stawek za kierowanie zakładem zbiorczym na zasadach określonych w § 12 ust. 1 poz. 2 lit. a) oraz ust. 2 tego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1973 r.