Dział 5 - OBOWIĄZKOWE PRZESZKOLENIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe, pełnienie wacht oraz skład załóg statków morskich o polskiej przynależności.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.105.1117
Akt utracił moc Wersja od: 30 listopada 2000 r.
DZIAŁ V
OBOWIĄZKOWE PRZESZKOLENIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
OBOWIĄZKOWE PRZESZKOLENIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Przeszkolenia ogólne
Przeszkolenia ogólne
§ 58.
1.
Każdy członek załogi statku obowiązany jest posiadać świadectwo z przeszkolenia w zakresie indywidualnych technik ratunkowych oraz odbyć na statku przeszkolenie zapoznawcze obejmujące zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem ratunkowym.2.
Niezależnie od wymogów określonych w ust. 1 każdy marynarz obowiązany jest, z zastrzeżeniem ust. 3, posiadać dodatkowo:1)
na statku innym niż statek rybacki - świadectwa z przeszkoleń w zakresie:a)
ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,b)
elementarnej pomocy medycznej,c)
bezpieczeństwa osobistego i odpowiedzialności społecznej,2)
na statku rybackim - świadectwo z przeszkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego.3.
Wymogi określone w ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) nie dotyczą oficerów posiadających świadectwo przeszkolenia wyższego stopnia.4.
Świadectwa określone w ust. 1 i 2 zachowują ważność przez okres pięciu lat.§ 59.
Kapitan i każdy oficer pełniący wachtę nawigacyjną obowiązani są posiadać odpowiednie świadectwa upoważniające do obsługi urządzeń radiokomunikacyjnych i świadectwo operatora radarowego.§ 60.
Na statkach wyposażonych w urządzenia Radarowego Automatycznego Systemu Akwizycji i Śledzenia Ech (A.R.P.A.) każdy oficer działu pokładowego obowiązany jest posiadać dodatkowo świadectwo upoważniające do użycia urządzeń A.R.P.A.§ 61.
1.
Każdy członek załogi wyznaczony do kierowania zbiorczym środkiem ratunkowym obowiązany jest posiadać świadectwo ratownika, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Na statkach wyposażonych w szybkie łodzie ratownicze każdy członek załogi wyznaczony do kierowania tą łodzią obowiązany jest posiadać świadectwo starszego ratownika.3.
Do uzyskania świadectwa ratownika wymagane jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich oraz ukończenie przedmiotowego kursu i złożenie egzaminu.4.
Do uzyskania świadectwa starszego ratownika wymagane jest posiadanie świadectwa ratownika oraz ukończenie przedmiotowego kursu i złożenie egzaminu.
Przeszkolenia dodatkowe na statki specjalistyczne
Przeszkolenia dodatkowe na statki specjalistyczne
§ 62.
Na statkach przewożących ładunki niebezpieczne każdy oficer działu pokładowego obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych.§ 63.
1.
Na zbiornikowcach każdy marynarz zatrudniony na poziomie operacyjnym i pomocniczym obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia stopnia podstawowego na zbiornikowce.2.
Zajmowanie stanowiska kapitana, starszego oficera, starszego oficera mechanika i II oficera mechanika na zbiornikowcach wymaga posiadania co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich na tych statkach oraz odbycia przeszkolenia stopnia wyższego na dany typ zbiornikowca. Wzory zezwoleń do zajmowania tych stanowisk określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.3.
Zezwolenia, o których mowa w ust. 2, podlegają odnowieniu co 5 lat, pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na danym typie zbiornikowca odbytej w okresie ostatnich pięciu lat albo odbycia kursu.§ 64.
1.
Na statkach pasażerskich, w tym pasażerskich typu ro-ro, uprawiających żeglugę międzynarodową lub bałtycką:1)
każdy członek załogi obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia podstawowego na statku pasażerskim,2)
kapitan, oficerowie i inni członkowie załogi wyznaczeni na listach alarmowych do opieki nad pasażerami obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie kierowania tłumem,3)
każdy członek załogi zatrudniony bezpośrednio przy obsłudze pasażerów w pomieszczeniach hotelowych obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie opieki nad pasażerami w pomieszczeniach hotelowych,4)
kapitan, starszy oficer pokładowy, starszy oficer mechanik i II oficer mechanik oraz członkowie załogi odpowiedzialni za zaokrętowanie i wyokrętowanie pasażerów, załadunek, wyładunek, mocowanie ładunku i zamknięcie kadłuba obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba, w zakresie stosownym do ich czynności służbowych,5)
kapitan, starszy oficer pokładowy, starszy oficer mechanik i II oficer mechanik oraz członkowie załogi odpowiedzialni za bezpieczeństwo pasażerów w sytuacjach kryzysowych obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie zachowań ludzkich i dowodzenia w sytuacjach kryzysowych.2.
Przeszkolenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 4 i 5, zachowują ważność przez okres pięciu lat.§ 65.
Na statkach o nietypowych charakterystykach manewrowych i na statkach o pojemności brutto powyżej 50.000 kapitan obowiązany jest posiadać odpowiednie świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania tego typu statkami.§ 66.
Na statkach posiadających siłownię o napędzie innym niż tłokowy silnik spalinowy starszy oficer mechanik i II oficer mechanik obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie obsługi siłowni o napędzie innym niż tłokowy silnik spalinowy oraz odbyć 3-miesięczną praktykę pływania na statku posiadającym siłownię tego typu jako dubler na tych stanowiskach albo na stanowisku oficera mechanika wachtowego.