Rozdział 2 - Przeszkolenia dodatkowe na statki specjalistyczne - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe, pełnienie wacht oraz skład załóg statków morskich o polskiej przynależności.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.105.1117
Akt utracił moc Wersja od: 30 listopada 2000 r.
Rozdział 2
Przeszkolenia dodatkowe na statki specjalistyczne
Przeszkolenia dodatkowe na statki specjalistyczne
§ 62.
Na statkach przewożących ładunki niebezpieczne każdy oficer działu pokładowego obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych.§ 63.
1.
Na zbiornikowcach każdy marynarz zatrudniony na poziomie operacyjnym i pomocniczym obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia stopnia podstawowego na zbiornikowce.2.
Zajmowanie stanowiska kapitana, starszego oficera, starszego oficera mechanika i II oficera mechanika na zbiornikowcach wymaga posiadania co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich na tych statkach oraz odbycia przeszkolenia stopnia wyższego na dany typ zbiornikowca. Wzory zezwoleń do zajmowania tych stanowisk określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.3.
Zezwolenia, o których mowa w ust. 2, podlegają odnowieniu co 5 lat, pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na danym typie zbiornikowca odbytej w okresie ostatnich pięciu lat albo odbycia kursu.§ 64.
1.
Na statkach pasażerskich, w tym pasażerskich typu ro-ro, uprawiających żeglugę międzynarodową lub bałtycką:1)
każdy członek załogi obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia podstawowego na statku pasażerskim,2)
kapitan, oficerowie i inni członkowie załogi wyznaczeni na listach alarmowych do opieki nad pasażerami obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie kierowania tłumem,3)
każdy członek załogi zatrudniony bezpośrednio przy obsłudze pasażerów w pomieszczeniach hotelowych obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie opieki nad pasażerami w pomieszczeniach hotelowych,4)
kapitan, starszy oficer pokładowy, starszy oficer mechanik i II oficer mechanik oraz członkowie załogi odpowiedzialni za zaokrętowanie i wyokrętowanie pasażerów, załadunek, wyładunek, mocowanie ładunku i zamknięcie kadłuba obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba, w zakresie stosownym do ich czynności służbowych,5)
kapitan, starszy oficer pokładowy, starszy oficer mechanik i II oficer mechanik oraz członkowie załogi odpowiedzialni za bezpieczeństwo pasażerów w sytuacjach kryzysowych obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie zachowań ludzkich i dowodzenia w sytuacjach kryzysowych.2.
Przeszkolenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 4 i 5, zachowują ważność przez okres pięciu lat.§ 65.
Na statkach o nietypowych charakterystykach manewrowych i na statkach o pojemności brutto powyżej 50.000 kapitan obowiązany jest posiadać odpowiednie świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania tego typu statkami.§ 66.
Na statkach posiadających siłownię o napędzie innym niż tłokowy silnik spalinowy starszy oficer mechanik i II oficer mechanik obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie obsługi siłowni o napędzie innym niż tłokowy silnik spalinowy oraz odbyć 3-miesięczną praktykę pływania na statku posiadającym siłownię tego typu jako dubler na tych stanowiskach albo na stanowisku oficera mechanika wachtowego.