Wynagrodzenie godzinowe drużyn konduktorskich za czas spędzony w służbie przy pociągach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.110.872

Akt utracił moc
Wersja od: 9 listopada 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 września 1923 r.
w przedmiocie wynagrodzenia godzinowego drużyn kondukorskich za czas spędzony w służbie przy pociągach.

Na zasadzie art. 10 ustawy z dn. 13 lipca 1920 r. o uposażeniu pracowników kolei państwowych (Dz. U. R. P. № 65 poz. 430) zarządza się co następuje:
Drużyny konduktorskie otrzymują na pokrycie wydatków zwiększonych wskutek pełnienia służby przy pociągach należytości godzinowe w stosunku do godzin rzeczywistej pracy.
Podstawą do obliczenia należytości godzinowych stanowią zapiski w książeczkach godzinowych (wykazach pracy), uskutecznione według odnośnych przepisów. Zapiski te mają być. prowadzone dokładnie z podaniem początku j końca każdej czynności służbowej "i winny być z każdego okresu nieprzerwanej pracy dla konduktorów potwierdzone przez kierownika pociągu, zaś dla kierowników pociągu przez dyżurnego ruchu.

Za stwierdzone nadużycia przy prowadzeniu zapisków pracownicy pociągnięci będą do odpowiedzialności, a nadto zakwestjonowana kwota potrącona im zostanie z uposażenia.

Przy obliczaniu należytości godzinowych czas pracy poniżej 15 minut nie bierze się w rachubę, zaś ponad 15 minut zaokrągla się do pół godziny a ponad 45 minut do jednej godziny.

Należytości godzinowe są następujące:

A. Za czas służby w drodze przy pociągach

otrzymujeod 1 sierp. 1923 r.od 15 sierp. 1923 r.
kierownik pociągu280mk.368mk.
konduktor bagażowy233"307"
konduktor i hamulcowy205"280"

Należytości te wypłaca się za czas rzeczywistej pracy przy pociągu. Jako czas przygotowania pociągu do jazdy, jak również czas oddawania po ukończonej służbie natęży zaliczyć czas faktycznie spełnionej służby, najdłużej jednak po jednej godzinie przed odjazdem, a po pół godziny po przybyciu pociągu.

Przy pociągach gospodarczych można zaliczać jako czas obejmowania najwyżej pół godziny.

To ograniczenie nie obowiązuje jednak konduktora bagażowego, który może zaliczać czas objęcia i oddania służby według rzeczywiście spełnionej pracy, o ile wcześniejsze objęcie i opóźnione zdanie służby nastąpiło na skutek zarządzenia dyżurnego ruchu.

W razie przerwy w pracy na stacji krańcowe), trwającej krócej niż 3 godziny, należy uważać cały czas przerwy za pracę przy pociągu.

W tym samym wymiarze otrzymają godzinowe:

a)
drużyny za czas czekania w razie opóźnienia zapowiedzianego wyjazdu pociągu w okręgu swej siedziby służbowej, licząc od chwili objęcia pociągu,
b)
drużyny jadące od stałego miejsca służbowego celem objęcia służby w jakimbądź punkcie linji lub z powrotem po zdaniu służby przy pociągach, jednak tylko w połowie godzin rzeczywistej jazdy.

B. Za czas służbowego pogotowia (dyżuru, rezerwy)

otrzymujeod 1 sierp. 1923 r.od 15 sierp. 1923 r.
kierownik pociągu i konduktor bagażowy150mk.198mk.
konduktor i hamulcowy128"169"

Te same stawki otrzymują drużyny za czas pobytu powyżej 3 godzin na stacji krańcowej poza okręgiem siedziby służbowej.

Na czas pobierania dodatku drożyźnianego otrzymywać będą drużyny konduktorskie uzupełnienia wynagrodzenia godzinowego, wymienionego w § 3 pkt. A i B.

Uzupełnienie to oblicza się od 1 lutego 1923 r. według mnożnika ustalonego dla miejscowości zaliczonych do li klasy dodatku drożyźnianego, zaś od 1 kwietnia 1923 r. według mnożnika ustalonego dla miejscowości zaliczonych do I klasy dodatku drożyźnianego.

(Załącznik 1, 2, 3, 4, 5, 6).

W razie delegacji poza okręg siedziby służbowej, trwającej dłużej niż 3 dni drużyny konduktorskie otrzymują oprócz przypadających należytości godzinowych za czas pracy przy pociągach, normalne djety, zmniejszone o 25%, za cały czas pobytu na innej stacji, licząc od dnia wyjazdu, aż do czasu powrotu do siedziby służbowej.

Przy delegacjach poniżej 3 dni djet tych nie zalicza się.

Za czas służby przy pociągach ponad 200 godzin miesięcznie, obliczonych według współczynnika 1, otrzymują drużyny konduktorskie wynagrodzenie dodatkowe w wysokości 100% wynagrodzenia godzinowego wraz z odpowiednim uzupełnieniem.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 1920 r. w sprawie wynagrodzenia godzinowego dla drużyn konduktorskich za czas spędzony w służbie przy pociągach (Dz. U. R. P. № 99 poz. 661) wraz z późniejszemi zmianami.

ZAŁĄCZNIK  1

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich (ważna od 1 sierpnia 1923 r.).

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu2804.7605.040
" konduktora bagażowego2333.9614.190
" konduktora i hamulcowego2053.4853.690
B.Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

1502.5502.700
" konduktora i hamulcowego1282.1762.300
Wynikające z obliczenia jednostki marek poniżej 5 mk. nie wchodzą w rachubę, zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę marek.

ZAŁĄCZNIK  2

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich (ważna od 15 sierpnia 1923 r.).

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu3686.2566.620
" konduktora bagażowego3075.2195.530
" konduktora i hamulcowego2804.7605.040
B.Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

1983.3663.560
" konduktora i hamulcowego1692.8733.040
Wynikające z obliczenia jednostki marek poniżej 5 mk. nie wchodzą w rachubę, zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę marek.

ZAŁĄCZNIK  3

Tabela godzinowego drużyn parowozowych ważna od 1 kwietnia 1923 r.

StawkaUzupełnienie 1.700%Razem
A.Za czas spędzony w drodze na parowozie:
dla maszynisty1202.0402.160
" pom. maszynisty951.6151.710
" palacza801.3601.440
B.Za czas przetaczania:
dla maszynisty951.6151.710
" pom. maszynisty i palacza701.1901.260
C.Za czas pogotowia i postoju na stacjach zwrotnych
dla maszynisty801.3601.440
" pom. maszynisty i palacza601.0201.080
Wynikające z obliczenia jednostki marek poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę marek.

ZAŁĄCZNIK  4

Tabela godzinowego drużyn parowozowych ważna od 1 maja 1923 r.

StawkaUzupełnienie 1.700%Razem
A.Za czas spędzony w drodze na parowozie:
dla maszynisty1322.2442.380
" pom. maszynisty1051.7851.890
" palacza881.4961.585
B.Za czas przetaczania:
dla maszynisty1051.7851.890
" pom. maszynisty i palacza771.3091.390
C.Za czas pogotowia i postoju na stacjach zwrotnych
dla maszynisty881.4961.585
" pom. maszynisty i palacza661.1221.190
Wynikające z obliczenia jednostki marek poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę marek.

ZAŁĄCZNIK  5

Tabela godzinowego drużyn parowozowych ważna od 1 czerwca 1923 r.

StawkaUzupełnienie 1.700%Razem
A.Za czas spędzony w drodze na parowozie:
dla maszynisty1502.5502.700
" pom. maszynisty1202.0402.160
" palacza1001.7001.800
B.Za czas przetaczania:
dla maszynisty11202.0402.160
" pom. maszynisty i palacza881.4961.585
C.Za czas pogotowia i postoju na stacjach zwrotnych
dla maszynisty1001.7001.800
" pom. maszynisty i palacza751.2751.350
Wynikające z obliczenia jednostki marek poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę marek.

ZAŁĄCZNIK  6

Tabela godzinowego drużyn parowozowych ważna od 1 lipca 1923 r.

StawkaUzupełnienie 1.700%Razem
A.Za czas spędzony w drodze na parowozie:
dla maszynisty2103.5703.780
" pom. maszynisty1682.8563.020
" palacza1402.3802.520
B.Za czas przetaczania:
dla maszynisty1682.8563.020
" pom. maszynisty lub palacza1232.0912.210
C.Za czas pogotowia i postoju na stacjach zwrotnych
dla maszynisty1402.3802.520
" pom. maszynisty lub palacza1051.7801.890
Wynikające z obliczenia jednostki marek poniżej 5 mk. nie wchodzą w rachubę, zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę marek.
1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 1923 r. (Dz.U.23.113.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 listopada 1923 r.