Rozdział 5 - Wymagania weterynaryjne dotyczące poszczególnych etapów produkcji - Wymagania weterynaryjne przy produkcji i dla produktów mięsnych oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.160.1673

Akt utracił moc
Wersja od: 17 lutego 2006 r.

Rozdział  5

Wymagania weterynaryjne dotyczące poszczególnych etapów produkcji

§  25.
1.
Pomieszczenia, urządzenia, narzędzia oraz sprzęt mające kontakt z materiałami surowymi, półproduktami i produktami gotowymi utrzymuje się w warunkach higienicznych i technicznych wykluczających ich zanieczyszczenie. Mycie i odkażanie odbywa się zgodnie z procedurami określonymi w ramach kontroli wewnętrznej, o której mowa w § 14.
2.
Pomieszczeń, urządzeń, narzędzi oraz sprzętu znajdujących się na terenie zakładu przetwórstwa używa się jedynie do produkcji produktów, do prowadzenia której zakład ten został zatwierdzony. Powiatowy lekarz weterynarii może wyrazić zgodę na użycie w tym samym lub innym czasie pomieszczeń, urządzeń lub sprzętu do produkcji innych produktów spożywczych; zgoda ta nie jest wymagana w odniesieniu do sprzętu używanego do transportu na terenie zakładu przetwórstwa, w miejscach, gdzie nie jest prowadzona produkcja.
3.
Materiały surowe, półprodukty, produkty gotowe oraz opakowania je zawierające powinny być przetrzymywane w warunkach wykluczających ich zanieczyszczenie i nie powinny mieć bezpośredniego kontaktu z posadzkami lub podłożem.
4.
Krajalnice, pojemniki, taśmy transmisyjne, piły i noże mające bezpośredni kontakt z materiałem surowym, półproduktem lub produktem gotowym powinny być wykonane z materiałów nieulegających korozji, łatwych do mycia i odkażania.
5.
Odkażanie narzędzi, urządzeń i sprzętu przeprowadza się przy użyciu wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi o temperaturze nie niższej niż 82 °C lub w inny sposób wskazany przez powiatowego lekarza weterynarii.
6.
W pomieszczeniach produkcyjnych nie używa się środków transportu o napędzie spalinowym.
7.
Niedopuszczalne jest wprowadzanie oraz utrzymywanie zwierząt na terenie zakładu przetwórstwa.
§  26.
1.
Środki myjące i dezynfekcyjne przechowuje się w oddzielnym pomieszczeniu lub miejscu zabezpieczonym przed dostępem osób nieupoważnionych.
2.
Środki myjące i dezynfekcyjne stosuje się zgodnie z instrukcjami producenta, w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie i uszkodzenie urządzeń, materiału surowego i produktów gotowych.
3.
Po użyciu środków myjących i dezynfekcyjnych narzędzia, urządzenia i sprzęt płucze się dokładnie wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi; zabiegu tego nie stosuje się w przypadku środków, które nie wymagają spłukania.
4.
Środki czyszczące i przeznaczone do konserwacji urządzeń i sprzętu przechowuje się w oddzielnym pomieszczeniu lub szafce.
5.
Środki do zwalczania szkodników i inne preparaty biobójcze przechowuje się w zamykanych pomieszczeniach lub szafkach, a ich użycie nie powinno stwarzać zagrożenia zanieczyszczenia produktów mięsnych lub innych produktów pochodzenia zwierzęcego.
§  27.
1.
W zakładzie przetwórstwa rozdziela się strefy materiału surowego, półproduktu i produktu gotowego.
2.
Materiał surowy i półprodukty nie powinny mieć kontaktu z produktami gotowymi.
3.
Opakowanych materiałów surowych i produktów gotowych nie przechowuje się razem z materiałem surowym i produktami gotowymi nieopakowanymi.
§  28.
1.
W pomieszczeniach rozbioru mięsa, plasterkowania i peklowania temperatura nie powinna przekraczać 12 °C; jeżeli to konieczne, pomieszczenia te wyposaża się w urządzenia klimatyzacyjne.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pomieszczeń zakładów przetwórstwa o małej zdolności produkcyjnej oraz w przypadku, gdy jest to uzasadnione ze względów technologicznych, a powiatowy lekarz weterynarii wyrazi na to zgodę.
§  29.
1.
Osoby zatrudnione w zakładzie przetwórstwa, których rodzaj pracy wymaga kontaktu z materiałem surowym, półproduktami lub produktami gotowymi, powinny używać czystej odzieży roboczej w jasnym kolorze, a także obuwia roboczego, fartucha ochronnego i nakrycia głowy całkowicie zasłaniającego włosy.
2. 7
 Odzież roboczą zmienia się codziennie i w przypadku jej zabrudzenia.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 1, powinny:
1)
myć ręce przed każdym przystąpieniem do pracy lub po ich zabrudzeniu;
2)
nie nosić biżuterii i zegarków podczas pracy;
3)
skaleczenia lub otarcia skóry rąk zabezpieczać wodoodpornym opatrunkiem.
4.
Palenie tytoniu, żucie tytoniu lub gumy, plucie, jedzenie i picie jest dopuszczalne wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
5.
Stan zdrowia osób, o których mowa w ust. 1, jest określony w przepisach o chorobach zakaźnych i zakażeniach, a kwalifikacje tych osób w zakresie przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji - w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
7 § 29 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 marca 2005 r. (Dz.U.05.48.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.