Rozdział 4 - Wymagania w stosunku do lotnisk dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej - Wymagania techniczne i eksploatacyjne w stosunku do lotnisk użytku wyłącznego oraz sposób i tryb przeprowadzania kontroli sprawdzającej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.741

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 2013 r.

Rozdział  4

Wymagania w stosunku do lotnisk dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej

§  21.
1.
Z zastrzeżeniem § 22-27 w stosunku do lotnisk dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej stosuje się normy i zalecane metody postępowania określone w Załączniku 14 tom I w:
1)
rozdziale 1 "Informacje ogólne", z wyłączeniem pkt 1.2, 1.4-1.6;
2)
rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska", z wyłączeniem pkt 2.1.4, 2.7.2, 2.8, 2.9.6 -2.9.11, 2.10.2;
3)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne", z wyłączeniem pkt 3.1.11, 3.1.12, 3.1.16, 3.1.18, 3.1.20, 3.1.22, 3.1.24, 3.1.25, 3.3.2, 3.3.11, 3.3.13, 3.4.11, 3.5.3, 3.5.11, 3.7.4, 3.7.5, 3.8, 3.9, 3.12.1, 3.12.4, 3.12.7, 3.12.8 i 3.13-3.15;
4)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne", z wyłączeniem pkt 5.1.1.5, 5.1.4, 5.2.1.7, 5.2.1.8, 5.2.2, 5.2.4.2, 5.2.4.3, 5.2.5.1, 5.2.6.5, 5.2.7-5.2.9, 5.2.10.5, 5.2.10.6, 5.2.11-5.2.14, 5.2.16, 5.2.17, 5.3.1.2, 5.3.1.3, 5.3.2, 5.3.5.2 lit. a, 5.3.5.5, 5.3.7, 5.3.10.6, 5.3.12.2, 5.3.12.4, 5.3.14, 5.3.16, 5.3.18, 5.3.19.3, 5.3.19.11, 5.3.20-5.3.26, 5.4, 5.5.2 i 5.5.4-5.5.8;
5)
rozdziale 7 "Pomoce wzrokowe dla oznakowania stref o ograniczonym użytkowaniu";
6)
rozdziale 8 "Systemy elektryczne", z wyłączeniem pkt 8.1.2-8.1.5, 8.1.8-8.1.11, 8.3.1 i 8.3.3-8.3.5;
7)
rozdziale 10 "Utrzymanie lotniska", z wyłączeniem pkt 10.1, 10.2.3-10.2.6, 10.3 i 10.4;
8)
dodatku 1 "Kolory naziemnych świateł lotniczych, oznakowania poziomego, znaków oraz tablic";
9)
dodatku 2 "Charakterystyki naziemnych świateł lotniczych";
10)
dodatku 3 "Oznakowanie poziome nakazu i informacyjne";
11)
dodatku 4 "Wymagania dotyczące projektowania znaków pionowych";
12)
dodatku 5 "Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych".
2.
Jeżeli w uwagach do norm albo zalecanych metod postępowania, wymienionych w ust. 1, mowa jest o dokumentach (Doc) opublikowanych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), uwag tych nie stosuje się.
3.
Na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej do obszarów bez nawierzchni sztucznej przeznaczonych do wykonywania operacji lotniczych stosuje się przepisy dotyczące lotnisk dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej.
§  22.
1.
Jeżeli lotnisko dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej wyposażone jest w:
1)
płytę postojową - to stosuje się do niej wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w:
a)
rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska" w pkt 2.7.2,
b)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" w pkt 3.13,
c)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne" w pkt 5.2.13, 5.2.14 i 5.3.23;
2)
płaszczyznę zawracania - to stosuje się do niej wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w:
a)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" w pkt 3.3.2 i 3.3.13,
b)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne" w pkt 5.2.9 i 5.3.18;
3)
drogę kołowania - to stosuje się do niej wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w:
a)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" w pkt 3.9,
b)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne" w pkt 5.3.16, 5.5.5 i 5.5.6;
4)
stanowisko odladzania - to stosuje się do niego wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w:
a)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" w pkt 3.15,
b)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne" w pkt 5.3.21;
5)
radiolatarnię VOR - to stosuje się do niej wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne" w pkt 5.2.12;
6)
radiowysokościomierz - to stosuje się do niego wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" w pkt 3.8.
2.
W przypadku lotnisk dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej, na których wykonywane są loty handlowe, stosuje się wymagania określone w normach i zalecanych metodach postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w:
1)
rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska" w pkt 2.10.2;
2)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" w pkt 3.1.24, 3.4.11 i 3.14;
3)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne" w pkt 5.2.2, 5.2.7, 5.2.16, 5.2.17, 5.3.2, 5.3.22, 5.3.23, 5.3.26, 5.4 i 5.5.4-5.5.6;
4)
rozdziale 8 "Systemy elektryczne" w pkt 8.1.3 i 8.1.10;
5)
rozdziale 10 "Utrzymanie lotniska" w pkt 10.4.
3.
Przepis § 21 ust. 2 stosuje się w przypadku norm i zalecanych metod postępowania, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  23.
1.
Zarządzający lotniskiem dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej określa rozporządzalną długość startu drogi startowej.
2.
Sposób wyznaczania rozporządzalnych długości startu drogi startowej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3.
Jeżeli zarządzający lotniskiem dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej zastosuje na lotnisku zabezpieczenie wydłużonego startu albo zabezpieczenie przerwanego startu, to wyznacza te zabezpieczenia zgodnie z pkt 2 załącznika A do Załącznika 14 tom I.
§  24.
W przypadku lotnisk dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej z nieprzyrządową drogą startową, o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanych w nocy, wymagania dotyczące systemu świetlnego i jego zasilania określają przepisy § 17 i § 19.
§  25.
W przypadku awarii podstawowego źródła zasilania lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej należy zapewnić rezerwowe źródła zasilania z priorytetem dla urządzeń łączności.
§  26.
Lotnisko dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej powinno być zabezpieczone przed dostępem nieuprawnionych osób i pojazdów oraz przed wtargnięciem na nie zwierząt mogących stanowić zagrożenie dla statków powietrznych.
§  27.
Urządzenia niezbędne do celów nawigacyjnych, znajdujące się w pasie drogi startowej lub w jego pobliżu, stanowiące przeszkodę lotniczą:
1)
umieszcza się jak najbliżej podłoża;
2)
oznakowuje się zgodnie z wymaganiami oznakowania przeszkód lotniczych;
3)
powinny mieć konstrukcję łamliwą.