Rozdział 2 - Wymagania metrologiczne w zakresie konstrukcji i wykonania wag - Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.35.316

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 2004 r.

Rozdział  2

Wymagania metrologiczne w zakresie konstrukcji i wykonania wag

§  2.
Wagi mogą być skonstruowane jako:
1)
stacjonarne;
2)
przenośne.
§  3.
W skład wagi wchodzą w szczególności:
1)
stacjonarny albo przenośny pomost;
2)
urządzenie sumujące wartość obciążenia wywieranego na pomost przez koła każdej osi przejeżdżającego pojazdu, półautomatyczne albo automatyczne;
3)
urządzenie wskazujące;
4)
urządzenie drukujące;
5)
urządzenie zerujące, służące do nastawiania wskazania zerowego, gdy pomost wagi jest nieobciążony, półautomatyczne albo automatyczne.
§  4.
Dla wagi powinna być ustalona minimalna i maksymalna prędkość pojazdu podczas ważenia, w zakresie których:
1)
odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi od skorygowanego obciążenia osi powinno być zawarte w granicach określonych w tabeli nr 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
2)
odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi dla pojazdu dwuosiowego powinno być zawarte w granicach określonych w tabeli nr 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
3)
błędy graniczne dopuszczalne sumarycznej masy pojazdu powinny być zawarte w granicach określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Pomost wagi stacjonarnej powinien być umieszczony w dole fundamentowym wykonanym w jezdni.
2.
Pomost wagi przenośnej może być umieszczony w dole fundamentowym lub ustawiony na jezdni wraz z zespołami najazdowymi.
3.
W przypadku gdy w dole fundamentowym może gromadzić się woda, powinien on być wyposażony w urządzenia odwadniające.
§  6.
1.
Strefa ważenia wagi powinna być wyróżniona na jezdni.
2.
Powierzchnia jezdni w strefie ważenia powinna być wykonana z betonu i leżeć w jednej płaszczyźnie z możliwością miejscowych odchyleń od tej płaszczyzny nieprzekraczających ±9 mm.
3.
Pochylenie powierzchni jezdni w strefie ważenia względem poziomu nie powinno przekraczać:
1)
1 % w kierunku ruchu pojazdów;
2)
2 % w kierunku prostopadłym do kierunku ruchu.
§  7.
1.
Powierzchnia jezdni lub zespołu najazdowego poza strefą ważenia na długości od styku ze strefą ważenia do styku z kołami skrajnej osi pojazdu o największym rozstawie, gdy koła drugiej skrajnej osi znajdują się na pomoście, powinna leżeć w płaszczyźnie strefy ważenia.
2.
Powierzchnia jezdni poza strefą ważenia może być pochylona względem płaszczyzny strefy ważenia maksymalnie o 0,5 %.
3.
Centryczny przejazd pojazdu przez pomost bez możliwości zjazdu kołami poza boczną krawędź pomostu powinien być zapewniony poprzez:
1)
odpowiednie ukształtowanie lub oznakowanie bocznych krawędzi jezdni przed pomostem;
2)
zainstalowanie w wadze urządzenia sygnalizującego w sposób optyczny lub akustyczny zjazd kołami poza boczną krawędź pomostu.
§  8.
Waga z urządzeniem sumującym automatycznym powinna być wyposażona w czujnik obecności pojazdu.
§  9.
1.
Urządzenie wskazujące wagi powinno umożliwiać łatwe i jednoznaczne odczytanie wyników ważenia.
2.
Urządzenie drukujące wagi powinno drukować co najmniej następujące dane:
1)
liczbę osi pojazdu i obciążenie każdej osi;
2)
sumaryczną masę pojazdu;
3)
datę i czas pomiaru;
4)
obciążenia osi wielokrotnych, jeżeli jest wyznaczane obciążenie osi pojazdu.
3.
Wartości działek elementarnych urządzenia wskazującego i urządzenia drukującego powinny być wyrażone w postaci 1 x 10k, 2 x 10k lub 5 x 10k jednostek miary masy, gdzie k jest dodatnią lub ujemną liczbą całkowitą lub zerem, przy czym w przypadku wagi dla ważenia dynamicznego powinny być sobie równe.
§  10.
1.
Wyniki ważenia nie mogą być drukowane lub wskazywane, jeżeli:
1)
obciążenie osi jest mniejsze niż obciążenie minimalne lub większe niż obciążenie maksymalne powiększone o wartość 9 działek elementarnych i nie jest sygnalizowane przekroczenie tych granicznych wartości;
2)
pojazd porusza się z prędkością mniejszą od minimalnej albo większą od maksymalnej prędkości pojazdu podczas ważenia i nie jest sygnalizowane przekroczenie tych granicznych wartości.
2.
W przypadku gdy podczas ważenia dla wagi dopuszczono jeden kierunek ruchu pojazdu, wyniki ważenia pojazdu jadącego w kierunku przeciwnym powinny zawierać ostrzeżenie o możliwości wystąpienia dodatkowego błędu wyniku ważenia.
§  11.
1.
Waga powinna być wyposażona w oprogramowanie zapewniające, że w przypadku próby dokonania jego zmiany nastąpi trwałe uszkodzenie zabezpieczenia lub zmiana liczby kontrolnej.
2.
Oprogramowanie powinno być identyfikowalne przez numer wersji i liczbę kontrolną.
3.
Numer wersji powinien być skorygowany, gdy zmiana oprogramowania może mieć wpływ na działanie i dokładność wagi.
§  12.
1.
Urządzenie zerujące powinno umożliwiać zerowanie wagi z błędem nieprzekraczającym ±0,25 wartości działki elementarnej.
2.
Zakres działania urządzenia zerującego nie powinien przekraczać 4 % obciążenia maksymalnego.
3.
Zakres działania urządzenia zerującego inicjującego, służącego do automatycznego nastawiania wskazania zerowego przez włączenie wagi przed jej gotowością do pracy, nie powinien przekraczać 20 % obciążenia maksymalnego.
4.
Urządzenie zerujące powinno działać tylko wtedy, gdy waga znajduje się w stabilnym położeniu równowagi, będącym położeniem, w którym w okresie 5 sekund po wydruku są wskazywane nie więcej niż dwie sąsiednie wartości masy, z których jedna jest równa wartości wydrukowanej.
5.
Urządzenie zerujące półautomatyczne nie powinno działać podczas automatycznej pracy wagi.
§  13.
Urządzenie podtrzymujące zero, służące do automatycznego utrzymania wskazania zerowego w zadanych granicach, powinno działać tylko, gdy:
1)
wskazanie jest równe zeru lub jest ujemną wartością netto, odpowiadającą wskazaniu zero brutto;
2)
waga znajduje się w stabilnym położeniu równowagi;
3)
zmiana wskazania nie jest większa niż 0,5 wartości działki elementarnej na sekundę;
4)
wskazanie jest w przedziale 4 % obciążenia maksymalnego wokół rzeczywistej wartości zera.
§  14.
1.
Waga elektroniczna powinna być tak skonstruowana i wykonana, aby w przypadku wystąpienia zakłóceń:
1)
nie wystąpiło odchylenie znaczące, rozumiane jako różnica miedzy błędem wskazania wagi a jej błędem wskazania wyznaczonym w warunkach odniesienia, która jest większa niż wartość działki elementarnej, albo
2)
po wystąpieniu odchyleń znaczących:
a)
podała sygnał ostrzegawczy, optyczny lub akustyczny trwający do momentu podjęcia przez operatora działań lub zniknięcia odchylenia albo
b)
przestała działać.
2.
Waga elektroniczna powinna umożliwiać kontrolę wyświetlacza, inicjowaną automatycznie przy włączaniu wagi, polegającą na wskazaniu wszystkich znaków wyświetlonych przez urządzenie wskazujące w czasie wystarczającym do wykonania obserwacji przez operatora.
3.
W czasie nagrzewania waga elektroniczna nie powinna:
1)
wskazywać i przesyłać wyników ważenia;
2)
działać automatycznie.
4.
Waga elektroniczna może być wyposażona w interfejs pozwalający na połączenie wagi z urządzeniem peryferyjnym, którego użycie nie powinno:
1)
wpływać na właściwości metrologiczne wagi i na poprawność jej działania;
2)
umożliwiać wprowadzania do wagi instrukcji lub danych:
a)
które nie są zdefiniowane i mogłyby być mylone z wynikiem ważenia,
b)
służących do fałszowania wyświetlanych, przetwarzanych lub zapamiętanych wyników ważenia,
c)
w celu dokonania przez osoby nieuprawnione adiustacji wagi.
§  15.
Waga zasilana z baterii, po spadku napięcia poniżej danej wartości, powinna działać prawidłowo albo wyłączać się automatycznie.
§  16.
1.
Na wadze lub urządzeniu wskazującym, w widocznym miejscu, powinny być zamieszczone w sposób trwały i czytelny w szczególności:
1)
nazwa lub znak producenta;
2)
numer i znak fabryczny;
3)
nadany znak zatwierdzenia typu;
4)
klasa dokładności sumarycznej masy pojazdu;
5)
klasa dokładności obciążenia osi;
6)
obciążenie maksymalne, w postaci "Max ... kg" lub "Max ... t";
7)
obciążenie minimalne, w postaci "Min ... kg" lub "Min ... t";
8)
wartość działki elementarnej wagi, w postaci "d = ...";
9)
maksymalna prędkość pojazdu podczas ważenia, w postaci "vmax = ... km/h";
10)
minimalna prędkość pojazdu podczas ważenia, w postaci "vmin = ... km/h";
11)
maksymalna prędkość tranzytowa, w postaci "vt = ... km/h";
12)
wartość napięcia zasilającego;
13)
wartość częstotliwości napięcia zasilającego.
2.
Dodatkowo na wadze lub urządzeniu wskazującym powinny być zamieszczone, jeżeli mają zastosowanie:
1)
nazwa lub znak importera;
2)
maksymalna liczba osi na pojazd, w postaci "amax = ...";
3)
napis: "Nie stosować do ważenia ładunków, których środek ciężkości przemieszcza się w czasie ważenia";
4)
kierunek przejazdu w czasie ważenia;
5)
specjalny zakres temperatury pracy, w postaci "... °C/... °C";
6)
wartość działki elementarnej wagi przy ważeniu statycznym, w postaci "ds = ... kg".
3.
Oznaczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być dodatkowo umieszczone na każdym pomoście.