Rozdział 1 - Przepis ogólny - Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.35.316

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 2004 r.

Rozdział  1

Przepis ogólny

§  1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
waga - przyrząd pomiarowy do ważenia pojazdów w ruchu umożliwiający wyznaczenie obciążenia osi pojazdu oraz jego masy;
2)
ważenie dynamiczne - wyznaczenie obciążenia, jakie wywiera oś pojazdu na pomost wagi podczas jego ruchu z ustaloną stałą prędkością;
3)
ważenie statyczne - wyznaczenie obciążenia, jakie wywiera oś nieruchomego pojazdu na pomost wagi, podczas ważenia;
4)
oś wielokrotna - zespół przyległych osi pojazdu o odległości między nimi nieprzekraczającej 2 m;
5)
obciążenie osi - wartość obciążenia osi pojazdu podczas ważenia dynamicznego, wyrażoną w jednostkach miary masy;
6)
skorygowane obciążenie osi - wartość obciążenia otrzymaną przez pomnożenie średniej wartości z serii pomiarów obciążenia danej osi przez współczynnik, którego wartość jest stosunkiem masy pojazdu, przez sumaryczną masę pojazdu otrzymaną dla tej serii pomiarów;
7)
statyczne obciążenie osi - wartość obciążenia osi pojazdu podczas ważenia statycznego, wyrażoną w jednostkach miary masy;
8)
masa pojazdu - wartość masy pojazdu otrzymaną w wyniku ważenia pojazdu, gdy jest w całości oparty na pomoście lub pomostach wagi;
9)
sumaryczna masa pojazdu - sumę obciążeń wszystkich osi pojazdu otrzymaną poprzez ważenie pojazdu przez najeżdżanie kolejnymi osiami lub częściami pojazdu na ten sam pomost wagi;
10)
obciążenie minimalne (Min) - najmniejsze obciążenie osi, poniżej którego nie powinno się ważyć ze względu na duży błąd względny;
11)
obciążenie maksymalne (Max) - największe obciążenie osi, które może być zważone w sposób automatyczny na pomoście wagi;
12)
zakres ważenia - przedział między obciążeniem minimalnym a obciążeniem maksymalnym;
13)
wartość działki elementarnej (d) - wyrażoną w jednostkach miary masy różnicę między wartościami dwóch kolejnych wskazań wagi przy ważeniu dynamicznym;
14)
błędy graniczne dopuszczalne wagi - określone skrajne wartości błędu wagi;
15)
pomost wagi - jedno- lub dwusegmentowy zespół wagi, przejmujący obciążenie od kół umieszczonych na jednej osi ruchomego pojazdu;
16)
strefa ważenia wagi - odcinek jezdni obejmujący pomost i:
a)
zespoły najazdowe o długości 8 m z każdej strony pomostu, dla wagi ustawionej na jezdni,
b)
jezdnię o długości 8 m z każdej strony pomostu, dla wagi w dole fundamentowym;
17)
klasa dokładności wag - klasę wag spełniających określone wymagania metrologiczne, których błędy są zawarte w wyznaczonych granicach.