Rozdział 2 - Wymagania w zakresie konstrukcji i wykonania wag - Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, oraz szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.188.1345

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 października 2007 r.

Rozdział  2

Wymagania w zakresie konstrukcji i wykonania wag

§  4.
Wagi mogą być skonstruowane jako stacjonarne albo przenośne.
§  5.
W skład wagi wchodzą w szczególności:
1)
stacjonarny albo przenośny pomost;
2)
półautomatyczne albo automatyczne urządzenie sumujące wartość obciążenia wywieranego na pomost przez koła każdej osi przejeżdżającego pojazdu;
3)
urządzenie wskazujące;
4)
urządzenie drukujące;
5)
półautomatyczne albo automatyczne urządzenie zerujące, służące do nastawiania wskazania zerowego, gdy pomost wagi jest nieobciążony.
§  6.
Waga powinna mieć ustaloną minimalną i maksymalną prędkość przejazdu pojazdu podczas ważenia, w zakresie których:
1)
odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi lub osi wielokrotnej od skorygowanego obciążenia osi lub osi wielokrotnej pojazdu kontrolnego innego niż dwuosiowy powinno być równe wartościom określonym w tabeli nr 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
2)
odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi pojazdu kontrolnego dwuosiowego powinno być równe wartościom określonym w tabeli nr 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
3)
błędy graniczne dopuszczalne sumarycznej masy pojazdu powinny być równe wartościom określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Pomost wagi stacjonarnej powinien być umieszczony w dole fundamentowym wykonanym w jezdni.
2.
Pomost wagi przenośnej może być umieszczony w dole fundamentowym albo ustawiony na jezdni wraz z zespołami najazdowymi.
3.
Jeżeli w dole fundamentowym gromadzi się woda, powinien być on wyposażony w urządzenia odwadniające.
§  8.
1.
Strefa ważenia wagi powinna być wyróżniona na jezdni.
2.
Powierzchnia jezdni w strefie ważenia powinna być wykonana z betonu i leżeć w jednej płaszczyźnie z dopuszczalnymi miejscowymi odchyleniami od tej płaszczyzny nieprzekraczającymi ±9 mm.
3.
Pochylenie powierzchni jezdni w strefie ważenia względem poziomu nie powinno przekraczać:
1)
1 % w kierunku ruchu pojazdów;
2)
2 % w kierunku prostopadłym do kierunku ruchu pojazdów.
§  9.
1.
Powierzchnia jezdni lub zespołu najazdowego poza strefą ważenia na długości od styku ze strefą ważenia do styku z kołami skrajnej osi pojazdu o największym rozstawie, gdy koła drugiej skrajnej osi znajdują się na pomoście, powinna leżeć w płaszczyźnie strefy ważenia.
2.
Powierzchnia jezdni poza strefą ważenia może być pochylona względem płaszczyzny strefy ważenia maksymalnie o 0,5 %.
3.
Centryczny przejazd pojazdu przez pomost bez możliwości zjazdu kołami poza boczną krawędź pomostu powinien być zapewniony poprzez:
1)
odpowiednie ukształtowanie lub oznakowanie bocznych krawędzi jezdni przed pomostem;
2)
zainstalowanie w wadze urządzenia sygnalizującego w sposób optyczny lub akustyczny zjazd kołami poza boczną krawędź pomostu.
§  10.
Waga z automatycznym urządzeniem sumującym powinna być wyposażona w czujnik obecności pojazdu.
§  11.
1.
Urządzenie wskazujące wagi powinno umożliwiać łatwe i jednoznaczne odczytanie wyników ważenia.
2.
Urządzenie drukujące wagi powinno drukować co najmniej następujące dane:
1)
liczbę osi pojazdu i obciążenie każdej osi;
2)
sumaryczną masę pojazdu;
3)
datę i czas pomiaru;
4)
obciążenia osi wielokrotnych, jeżeli jest wyznaczane obciążenie osi wielokrotnej pojazdu.
3.
Wartości działek elementarnych urządzenia wskazującego i urządzenia drukującego powinny być wyrażone w postaci 1 x 10k, 2 x 10k lub 5 x 10k jednostek miary masy, gdzie k jest dodatnią lub ujemną liczbą całkowitą lub zerem, przy czym w przypadku wagi do ważenia dynamicznego - powinny być sobie równe.
§  12.
1.
Wyniki ważenia nie mogą być drukowane lub wskazywane, jeżeli:
1)
obciążenie osi jest mniejsze niż obciążenie minimalne lub większe niż obciążenie maksymalne powiększone o wartość 9 działek elementarnych (d) i nie jest sygnalizowane przekroczenie tych granicznych wartości;
2)
pojazd porusza się z prędkością mniejszą od minimalnej albo większą od maksymalnej prędkości pojazdu podczas ważenia i nie jest sygnalizowane przekroczenie tych wartości granicznych.
2.
Jeżeli podczas ważenia dopuszczono jeden kierunek ruchu pojazdu, wyniki ważenia pojazdu jadącego w kierunku przeciwnym powinny zawierać ostrzeżenie o możliwości wystąpienia dodatkowego błędu wyniku ważenia.
§  13.
1.
Waga powinna być wyposażona w oprogramowanie zapewniające, że w przypadku próby dokonania jego zmiany nastąpi trwałe uszkodzenie zabezpieczenia lub zmiana liczby kontrolnej.
2.
Oprogramowanie powinno być identyfikowalne przez numer wersji i liczbę kontrolną.
3.
Numer wersji powinien być skorygowany, jeżeli zmiana oprogramowania może mieć wpływ na działanie i dokładność wagi.
§  14.
1.
Urządzenie zerujące powinno umożliwiać zerowanie wagi z błędem nieprzekraczającym ± 0,25 wartości działki elementarnej.
2.
Zakres działania urządzenia zerującego nie powinien przekraczać 4 % obciążenia maksymalnego.
3.
Zakres działania urządzenia zerującego inicjującego, służącego do automatycznego nastawiania wskazania zerowego przez włączenie wagi przed jej gotowością do pracy, nie powinien przekraczać 20 % obciążenia maksymalnego.
4.
Urządzenie zerujące powinno działać tylko wtedy, gdy waga znajduje się w stabilnym położeniu równowagi, będącym położeniem, w którym w okresie 5 sekund po wydruku są wskazywane nie więcej niż dwie sąsiednie wartości masy, z których jedna jest równa wartości wydrukowanej.
5.
Półautomatyczne urządzenie zerujące nie powinno działać podczas automatycznej pracy wagi.
§  15.
Urządzenie podtrzymujące zero, służące do automatycznego utrzymania wskazania zerowego w zadanych granicach, powinno działać tylko wtedy, gdy:
1)
wskazanie jest równe zeru lub jest ujemną wartością netto, odpowiadającą wskazaniu zero brutto;
2)
waga znajduje się w stabilnym położeniu równowagi;
3)
zmiana wskazania nie jest większa niż 0,5 wartości działki elementarnej na sekundę;
4)
wskazanie znajduje się w przedziale 4 % obciążenia maksymalnego wokół rzeczywistej wartości zera.
§  16.
1.
Waga elektroniczna powinna być skonstruowana i wykonana tak, aby w przypadku wystąpienia zakłóceń:
1)
nie wystąpiło odchylenie znaczące, rozumiane jako różnica między błędem wskazania wagi a jej błędem wskazania wyznaczonym w warunkach odniesienia, która jest większa niż wartość działki elementarnej, albo
2)
po wystąpieniu odchylenia znaczącego:
a)
podała sygnał ostrzegawczy, optyczny lub akustyczny trwający do momentu podjęcia przez operatora działań lub zniknięcia odchylenia albo
b)
przestała działać.
2.
Waga elektroniczna powinna spełniać wymagania, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia następujących zakłóceń:
1)
krótkotrwałych spadków napięcia zasilania o wartość równą:
a)
50 % wartości nominalnej napięcia w czasie 1 okresu napięcia sieci,
b)
100 % wartości nominalnej napięcia w czasie 1/2 okresu napięcia sieci
-
powtarzanych 10 razy z przerwą co najmniej 10 s;
2)
ciągu elektrycznych impulsów zakłócających o amplitudzie 1.000 V, czasie narastania 5 ns i czasie trwania 50 ns, o różnej polaryzacji, trwającego 15 ms, o czasie repetycji 300 ms, powtarzanego 10 razy z przerwą co najmniej 10 s;
3)
serii 10 wyładowań elektrostatycznych z przerwami 10 s:
a)
o napięciu 6 kV - wyładowania kontaktowe,
b)
o napięciu 8 kV - wyładowania przez powietrze;
4)
jednorodnego pola elektromagnetycznego o polaryzacji pionowej i poziomej i parametrach:
a)
natężenie pola 3 V/m,
b)
zakres częstotliwości od 26 MHz do 1.000 MHz,
c)
częstotliwość sinusoidalna fali modulującej 1 kHz,
d)
głębokość modulacji 80 %.
3.
Waga elektroniczna powinna umożliwiać kontrolę wyświetlacza, inicjowaną automatycznie przy włączaniu wagi, polegającą na wskazaniu wszystkich znaków wyświetlonych przez urządzenie wskazujące w czasie wystarczającym do wykonania obserwacji przez operatora.
4.
W czasie nagrzewania waga elektroniczna nie powinna:
1)
wskazywać i przesyłać wyników ważenia;
2)
działać automatycznie.
5.
Waga elektroniczna może być wyposażona w interfejs pozwalający na jej połączenie z urządzeniem peryferyjnym, którego użycie nie powinno:
1)
wpływać na właściwości metrologiczne wagi i na poprawność jej działania;
2)
umożliwiać wprowadzania do wagi instrukcji lub danych:
a)
które nie są zdefiniowane i mogłyby być mylone z wynikiem ważenia,
b)
służących do fałszowania wyświetlanych, przetwarzanych lub zapamiętanych wyników ważenia,
c)
w celu dokonania przez osoby nieuprawnione adiustacji wagi.
§  17.
Waga zasilana z baterii, po spadku napięcia poniżej danej wartości, powinna działać prawidłowo albo wyłączać się automatycznie.
§  18.
1.
Jeżeli waga może być stosowana jako waga nieautomatyczna, powinna spełniać wymagania dla wag nieautomatycznych oraz:
1)
wyraźnie sygnalizować swoje działanie w trybie nieautomatycznym;
2)
gdy działka elementarna przy ważeniu statycznym (ds) nie jest równa działce elementarnej przy ważeniu dynamicznym (d), to powinna ona być automatycznie wyłączana podczas ważenia w ruchu;
3)
gdy nie jest legalizowana jako waga nieautomatyczna, to działka elementarna ds może być dostępna tylko podczas czynności sprawdzania wagi.
2.
Waga kontrolna osobna do wyznaczania statycznego obciążenia osi dla pojazdu kontrolnego dwuosiowego powinna:
1)
posiadać odpowiednią działkę elementarną d lub ds;
2)
pozwalać na wyznaczenie statycznego obciążenia osi z błędem nieprzekraczającym:
a)
1/3 odchylenia dopuszczalnego każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi pojazdu kontrolnego dwuosiowego podczas ważenia dynamicznego, o którym mowa w tabeli nr 2 w załączniku nr 1 do rozporządzenia, jeżeli waga kontrolna została sprawdzona bezpośrednio przed badaniem wagi sprawdzanej,
b)
1/5 odchylenia dopuszczalnego każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi pojazdu kontrolnego dwuosiowego podczas ważenia dynamicznego, o którym mowa w tabeli nr 2 w załączniku nr 1 do rozporządzenia, jeżeli waga kontrolna została sprawdzona bezpośrednio przed badaniem wagi sprawdzanej.
3.
Waga sprawdzana może być stosowana jako waga kontrolna własna do wyznaczania statycznego obciążenia osi, jeżeli spełnia wymagania, o których mowa w ust. 2, oraz dodatkowo:
1)
błędy wskazań podczas ważenia statycznego nie są większe niż błędy graniczne dopuszczalne określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2)
dokładność zerowania nie przekracza zakresu ± 0,25 wartości działki elementarnej przy ważeniu statycznym ds;
3)
błędy wskazań wagi spowodowane wpływem niecentrycznego obciążenia nie powinny przekraczać wartości określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, przy obciążeniu równym 0,5 obciążenia maksymalnego, zaokrąglonym w górę do 1 t;
4)
dodatkowe obciążenie równe 1,4 wartości działki elementarnej przy ważeniu statycznym ds umieszczone lub zdjęte łagodnie z dowolnej nośni ładunku podczas stabilnego położenia równowagi powinno spowodować zmianę początkowego wskazania cyfrowego wagi.
4.
Waga kontrolna osobna do statycznego całościowego wyznaczania masy pojazdów kontrolnych powinna umożliwiać wyznaczenie masy pojazdu z błędem nieprzekraczającym:
1)
1/3 błędu granicznego dopuszczalnego, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia, jeżeli została sprawdzona bezpośrednio przed badaniem wagi sprawdzanej;
2)
1/5 błędu granicznego dopuszczalnego, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia, jeżeli została sprawdzona w innym czasie.
§  19.
1.
Na wadze lub urządzeniu wskazującym, w widocznym miejscu, powinny być zamieszczone w sposób trwały i czytelny w szczególności:
1)
nazwa lub znak producenta;
2)
numer i znak fabryczny;
3)
znak zatwierdzenia typu;
4)
klasa dokładności dla sumarycznej masy pojazdu;
5)
klasa dokładności dla obciążenia osi;
6)
obciążenie maksymalne, w postaci "Max ... kg" lub "Max ... t";
7)
obciążenie minimalne, w postaci "Min ... kg" lub "Min ... t";
8)
wartość działki elementarnej wagi, w postaci "d = ...";
9)
maksymalna prędkość pojazdu podczas ważenia, w postaci "vmax = ... km/h";
10)
minimalna prędkość pojazdu podczas ważenia, w postaci "vmin = ... km/h";
11)
maksymalna prędkość tranzytowa, w postaci "vt = ... km/h";
12)
wartość napięcia zasilającego;
13)
wartość częstotliwości napięcia zasilającego.
2.
Dodatkowo na wadze lub urządzeniu wskazującym powinny być zamieszczone, jeżeli mają zastosowanie:
1)
nazwa lub znak importera;
2)
maksymalna liczba osi pojazdu ważonego, w postaci "amax = ...";
3)
napis: "Nie stosować do ważenia ładunków, których środek ciężkości przemieszcza się w czasie ważenia";
4)
kierunek przejazdu w czasie ważenia;
5)
specjalny zakres temperatury pracy, w postaci "...°C/... °C";
6)
wartość działki elementarnej wagi przy ważeniu statycznym, w postaci "ds = ... kg".
3.
Oznaczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być dodatkowo umieszczone na każdym pomoście.