Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, oraz szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.
Dz.U.2007.188.1345
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 25 września 2007 r.
w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Wymagania w zakresie konstrukcji i wykonania wag
Wymagania w zakresie konstrukcji i wykonania wag
Wymagania w zakresie charakterystyk metrologicznych wag
Wymagania w zakresie charakterystyk metrologicznych wag
Wymagania w zakresie warunków właściwego stosowania wagi
Wymagania w zakresie warunków właściwego stosowania wagi
Szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag
Szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag
Sposoby i metody przeprowadzania badań i sprawdzeń
Sposoby i metody przeprowadzania badań i sprawdzeń
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 131, poz. 909 oraz z 2007 r. Nr 135, poz. 954).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 14 maja 2007 r., pod numerem 2007/0264/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm., Dz. Urz. DE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ODCHYLENIE DOPUSZCZALNE KAŻDEGO OBCIĄŻENIA OSI
ODCHYLENIE DOPUSZCZALNE KAŻDEGO OBCIĄŻENIA OSI
Klasa dokładności | Odchylenie dopuszczalne w % skorygowanego obciążenia osi | |
zatwierdzenie typu i legalizacja | użytkowanie | |
A | ±0,5 | ±1,0 |
B | ±1,0 | ±2,0 |
C | ±1,5 | ±3,0 |
D | ±2,0 | ±4,0 |
Tabela nr 2. Odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi dla pojazdu kontrolnego dwuosiowego podczas ważenia dynamicznego
Klasa dokładności | Odchylenie dopuszczalne w % statycznego obciążenia osi | |
zatwierdzenie typu i legalizacja | użytkowanie | |
A | ±0,25 | ±0,5 |
B | ±0,5 | ±1,0 |
C | ±0,75 | ±1,5 |
D | ±1,0 | ±2,0 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
BŁĘDY GRANICZNE DOPUSZCZALNE SUMARYCZNEJ MASY POJAZDU
BŁĘDY GRANICZNE DOPUSZCZALNE SUMARYCZNEJ MASY POJAZDU
Klasa dokładności | Błędy graniczne dopuszczalne w % masy pojazdu | |
zatwierdzenie typu i legalizacja | użytkowanie | |
0,2 | ±0,10 | ±0,2 |
0,5 | ±0,25 | ±0,5 |
1 | ±0,5 | ±1,0 |
2 | ±1,0 | ±2,0 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
BŁĘDY GRANICZNE DOPUSZCZALNE WAGI PODCZAS WAŻENIA STATYCZNEGO DLA DOWOLNEGO OBCIĄŻENIA ZAWARTEGO W ZAKRESIE WAŻENIA WAGI
BŁĘDY GRANICZNE DOPUSZCZALNE WAGI PODCZAS WAŻENIA STATYCZNEGO DLA DOWOLNEGO OBCIĄŻENIA ZAWARTEGO W ZAKRESIE WAŻENIA WAGI
Klasa dokładności | Obciążenie (m) wyrażone liczbą działek elementarnych d | Błędy graniczne dopuszczalne w działkach elementarnych d | ||
dla obciążenia osi | dla sumarycznej masy pojazdu | zatwierdzenie typu i legalizacja | użytkowanie | |
A | 0,2; 0,5 | 0 ≤ m ≤ 500 | ±0,5 | ±1,0 |
B | 0,2; 0,5; 1 | 500 < m ≤ 2.000 | ±1,0 | ±2,0 |
C | 0,5; 1; 2 | 2.000 < m ≤ 5.000 | ±1,5 | ±3,0 |
D | 1; 2 | 0 ≤ m ≤ 50 | ±0,5 | ±1,0 |
50 < m ≤ 200 | ±1,0 | ±2,0 | ||
200 < m ≤ 1.000 | ±1,5 | ±3,0 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WARTOŚĆ DZIAŁKI ELEMENTARNEJ WAGI, MINIMALNA l MAKSYMALNA LICZBA DZIAŁEK ELEMENTARNYCH WAGI I MINIMALNA WARTOŚĆ OBCIĄŻENIA MINIMALNEGO W ZALEŻNOŚCI OD KLASY DOKŁADNOŚCI
WARTOŚĆ DZIAŁKI ELEMENTARNEJ WAGI, MINIMALNA l MAKSYMALNA LICZBA DZIAŁEK ELEMENTARNYCH WAGI I MINIMALNA WARTOŚĆ OBCIĄŻENIA MINIMALNEGO W ZALEŻNOŚCI OD KLASY DOKŁADNOŚCI
Klasa dokładności | Wartość działki elementarnej d w kg | Minimalna liczba działek elementarnych | Maksymalna liczba działek elementarnych | Minimalna wartość obciążenia minimalnego | |
dla obciążenia osi | dla sumarycznej masy pojazdu | ||||
A | 0,2; 0,5 | ≤ 5 | 500 | 5.000 | 50 |
B | 0,2; 0,5; 1 | ≤ 10 | |||
C | 0,5; 1; 2 | ≤ 20 | |||
D | 1; 2 | ≤ 50 | 50 | 1.000 | 10 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »