§ 1. - Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrady na środowisko, grunty rolne i leśne oraz na dobra kultury objęte ochroną.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1995.64.332

Akt utracił moc
Wersja od: 14 czerwca 1995 r.
§  1.
1.
Ocena oddziaływania autostrady na środowisko powinna uwzględniać okresy jej budowy i eksploatacji i spełniać następujące wymagania:
1)
określać wpływ autostrady na następujące elementy: powietrze, powierzchnię ziemi łącznie z glebą, złoża kopalin, wody powierzchniowe i podziemne, klimat akustyczny, ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, a także krajobraz, we wzajemnym ich powiązaniu,
2)
identyfikować, z punktu widzenia wpływu na środowisko i zdrowie ludzi, warianty rozwiązań lokalizacyjnych autostrady i dla porównania - wariant polegający na niepodejmowaniu budowy autostrady,
3)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych, w tym z udziałem pojazdów przewożących substancje niebezpieczne,
4)
stosownie do potrzeb i możliwości przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe oraz inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości, a także dane zawarte w istniejących opracowaniach dotyczących stanu środowiska, sporządzonych dla potrzeb budowy autostrady,
5)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Ocena oddziaływania na środowisko, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)
charakterystykę projektowanej autostrady, uwzględniającą:
a)
możliwe do zastosowania warianty rozwiązań lokalizacyjnych w aspekcie optymalnego ograniczenia oddziaływań na środowisko i zdrowie ludzi,
b)
powiązania z krajowym systemem transportowym,
c)
zakładane sposoby i etapy budowy autostrady,
2)
charakterystykę środowiska w obszarze potencjalnego oddziaływania autostrady, uwzględniającą:
a)
zasoby i walory środowiska,
b)
stan środowiska i tendencje zmian w nim zachodzących,
c)
obszary wymagające szczególnej ochrony, określone na podstawie przepisów szczególnych,
d)
walory krajobrazowe,
3)
analizę koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, studiów zagospodarowania przestrzennego województw, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także charakterystykę istniejącego zagospodarowania i użytkowania terenów - w obszarze potencjalnego oddziaływania autostrady,
4)
opis sposobu korzystania ze środowiska w okresach budowy i eksploatacji autostrady, z określeniem emitowanych zanieczyszczeń i uciążliwości dla środowiska i ludzi,
5)
opis i określenie skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko,
6)
opis zastosowanych metod oceny, przyjętych założeń i rozwiązań, jak również wykorzystanych danych o środowisku, a także stwierdzonych braków i niedoskonałości w tym zakresie, ze wskazaniem sposobów i terminów ich uzupełnienia lub wyeliminowania,
7)
określenie bezpośrednich, pośrednich, krótko- i długotrwałych, odwracalnych i nieodwracalnych oddziaływań na zdrowie ludzi oraz na poszczególne elementy środowiska, w tym walory krajobrazowe, zwłaszcza na istniejących i projektowanych obszarach należących do krajowego systemu obszarów chronionych, które mogą wystąpić w czasie budowy i eksploatacji autostrady,
8)
ustalenie granic obszaru ponadnormatywnego oddziaływania autostrady na środowisko i sposobu jego zagospodarowania,
9)
określenie potencjalnych zmian środowiska i krajobrazu oraz skutków budowy i eksploatacji autostrady dla zabudowy, w tym obiektów użyteczności publicznej, budownictwa mieszkaniowego i zagospodarowania terenu,
10)
określenie zagrożeń i korzyści z budowy i eksploatacji autostrady dla środowiska i jego użytkowników,
11)
wnioski dotyczące potrzeby:
a)
zmiany przebiegu autostrady na wybranych jej odcinkach,
b)
wykonania oceny oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem przeprowadzonych pomiarów zanieczyszczenia środowiska, po określonym czasie eksploatacji autostrady,
12)
streszczenie w języku niespecjalistycznym,
13)
opracowanie graficzne - mapy w skali 1:25000, zawierające informacje i dane wymienione w załączniku nr 1.