Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrady na środowisko, grunty rolne i leśne oraz na dobra kultury objęte ochroną.
Dz.U.1995.64.332
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 5 czerwca 1995 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrady na środowisko, grunty rolne i leśne oraz na dobra kultury objęte ochroną.
opartą na istniejącej dokumentacji, inwentaryzacji i rejestrze konserwatorskim oraz na uzupełniających archeologicznych badaniach powierzchniowych i sondażowych,
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA ŚRODOWISKO ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA ŚRODOWISKO ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
I. Elementy użytkowania terenu:
a) tereny zabudowane,
b) tereny leśne,
c) tereny zieleni urządzonej,
d) tereny rolne (grunty orne, łąki i pastwiska trwałe),
e) wody powierzchniowe (rzeki, jeziora),
f) urządzenia infrastruktury technicznej znaczenia ponadlokalnego:
- sztuczne zbiorniki wodne, stawy, kanały, rowy,
- drogi publiczne,
- linie kolejowe,
- linie energetyczne wysokiego napięcia,
- obiekty i linie telekomunikacyjne,
- ropociągi,
- gazociągi wysoko- i średniociśnieniowe,
- wodociągi i kanalizacje,
- inne rurociągi (solanki, chemikaliów),
- ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych oraz strefy ochronne ujęć i źródeł wód.
II. Elementy projektowania autostrady:
a) pas drogowy,
b) węzły drogowe,
c) mosty,
d) miejsca obsługi podróżnych,
e) obwody utrzymania autostrady,
f) wiadukty drogowe,
g) wiadukty kolejowe,
h) przepusty pod autostradą na rozpoznanych szlakach przemieszczania się i migracji zwierząt,
i) ekrany akustyczne.
III. Wybrane elementy środowiska i jego zagospodarowania:
a) obszary źródliskowe,
b) topograficzny dział wodny,
c) wody powierzchniowe, wraz z ich klasyfikacją,
d) oczyszczalnie ścieków,
e) charakterystyka geologiczna utworów powierzchniowych,
f) obszary występowania procesów geodynamicznych,
g) udokumentowane i perspektywiczne złoża kopalin,
h) strefy ochronne ujęć wód podziemnych,
i) obszary zasilania wód podziemnych,
j) obszary eksploatacji surowców mineralnych,
k) obszary i tereny górnicze,
l) urządzone wysypiska odpadów,
ł) emitory zanieczyszczeń,
m) udokumentowane obszary o okresowo lub stale przekroczonych normach aerosanitarnych.
IV. Przestrzenne formy ochrony przyrody i krajobrazu:
a) parki narodowe istniejące i projektowane,
b) otuliny parków narodowych (istniejące i projektowane),
c) rezerwaty przyrody (istniejące i projektowane) i ich otuliny,
d) pomniki przyrody (istniejące i projektowane),
e) parki wiejskie i ogrody zabytkowe,
f) parki krajobrazowe (istniejące i projektowane) i ich otuliny,
g) obszary chronionego krajobrazu,
h) zlewnie chronione,
i) strefy ochrony uzdrowiskowej,
j) użytki ekologiczne,
k) miejsca lęgowe chronionych ptaków drapieżnych,
l) zespoły przyrodniczo-krajobrazowe,
ł) stanowiska dokumentacyjne przyrody,
m) lasy ochronne,
n) ekosystemy chronione, uwzględnione w załączniku nr 1 do Dyrektywy Rady z dnia 21 maja 1992 r. o ochronie naturalnych ekosystemów i dzikiej fauny i flory (92/43/EWG) oraz innych przepisach Unii Europejskiej i konwencjach międzynarodowych,
o) obszary chronione o statusie międzynarodowym (istniejące i projektowane).
V. Obszary problemowe przebiegu autostrady:
a) obszary problemowe z powodu wymagań ochrony i kształtowania środowiska przyrodniczego,
b) obszary problemowe z powodu złożonych uwarunkowań środowiskowo-przestrzennych.
VI. Skutki dla zdrowia ludzi i środowiska spowodowane budową i eksploatacją autostrady:
a) zasięg ponadnormatywnego oddziaływania autostrady, w tym:
- zanieczyszczeń powietrza,
- zanieczyszczeń gleby,
- hałasu,
b) obszary nieodwracalnych przekształceń środowiska, krajobrazu i zagospodarowania przestrzennego oraz zabudowy mieszkalnej,
c) skutki dla obszarów i ekosystemów chronionych,
d) obszary zakłóceń stosunków wodnych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW GLEBOWO-ROLNICZYCH I LASÓW DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA GRUNTY ROLNE I LEŚNE ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW GLEBOWO-ROLNICZYCH I LASÓW DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA GRUNTY ROLNE I LEŚNE ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
I. Warunki glebowo-rolnicze:
a) kompleksy rolniczej przydatności gleb,
b) użytki rolne klas I-III,
c) użytki rolne klas IV, V i VI, wytworzone z gleb pochodzenia organicznego,
d) pozostałe użytki rolne, w tym przeznaczone do zalesienia,
e) nieużytki.
II. Lasy:
a) typy siedlisk,
b) wiek drzewostanu,
c) funkcje ochronne,
d) stan zdrowotny.
III. Skutki dla gruntów rolnych i leśnych spowodowane budową i eksploatacją autostrady:
a) obszary zanieczyszczenia gleb, roślin i lasów o różnym stopniu degradacji,
b) przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej na terenach rolnych i leśnych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH ELEMENTÓW I OBIEKTÓW ARCHEOLOGICZNYCH, ARCHITEKTONICZNYCH, HISTORYCZNYCH, URBANISTYCZNYCH I ETNOGRAFICZNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA OBJĘTE OCHRONĄ DOBRA KULTURY ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH ELEMENTÓW I OBIEKTÓW ARCHEOLOGICZNYCH, ARCHITEKTONICZNYCH, HISTORYCZNYCH, URBANISTYCZNYCH I ETNOGRAFICZNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA OBJĘTE OCHRONĄ DOBRA KULTURY ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
I. Naziemne i podziemne formy dóbr kultury podlegające ochronie:
a) obiekty (stanowiska) archeologiczne zarejestrowane lub ujawnione, w tym nie wpisane do rejestru konserwatorskiego,
b) założenia miejskie i zabudowy osiedli,
c) kościoły, cmentarzyska, kapliczki przydrożne,
d) pojedyncze i zespołowe inne obiekty architektoniczne (w tym zabytkowa architektura przemysłowa i etnograficzna),
e) założenia parkowe (podworskie) oraz parków etnograficzno-przyrodniczych (m. in. skanseny),
f) kopalnie o charakterze historycznym (np. pradziejowe miejsca eksploatacji krzemienia),
g) krajobraz kulturowy w formie istniejących i projektowanych parków i rezerwatów kulturowych oraz stref ochrony konserwatorskiej.
II. Skutki dla dóbr kultury objętych ochroną, spowodowane budową i eksploatacją autostrady:
a) obiekty lub stanowiska archeologiczne narażone na całkowite zniszczenie, wymagające badań ratowniczych lub weryfikacyjnych,
b) obiekty architektoniczne, historyczne, urbanistyczne i etnograficzne narażone na całkowite lub częściowe zniszczenie, wymagające badań ratowniczych lub zabiegów konserwatorskich.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »