Oddział 2 - Opłata od pojazdów mechanicznych i konnych, używanych do zarobkowego przewozu towarów przez przedsiębiorstwa przewozowe na określonych szlakach (art. 8). - Wykonanie ustawy o Państwowym Funduszu Drogowym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.92.716

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1931 r.

2.

Opłata od pojazdów mechanicznych i konnych, używanych do zarobkowego przewozu towarów przez przedsiębiorstwa przewozowe na określonych szlakach (art. 8).

§  11.
Opłacie podlegają pojazdy wymienione w art. 8 z chwilą rozpoczęcia przez przedsiębiorstwo przewozowe zarobkowego przewozu towarów; obowiązek uiszczania opłaty ustaje po zaniechaniu wykonywania przewozu.
§  12.
Obowiązkowi płacenia opłaty nie podlegają pojazdy mechaniczne i konne używane do przewozu własnych towarów przedsiębiorstwa.

Również nie podlegają obowiązkowi uiszczenia opłaty pojazdy wynajmowane doraźnie za zapłatę (np. wynajem furmanek przez gospodarzy rolnych).

§  13.
Władze przemysłowe I instancji obowiązane są przesyłać właściwym magistratom (zarządom gmin miejskich) i wydziałom powiatowym (art. 14) w ciągu pierwszych dziesięciu dni każdego miesiąca za ubiegły miesiąc wykaz zgłoszonych u nich przedsiębiorstw przewozowych i osób używających pojazdów mechanicznych i konnych do zarobkowego przewozu towarów na określonych szlakach poza miejscem siedziby przedsiębiorstwa lub stałego miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. W tym samym terminie władze przemysłowe powinny również przesyłać zawiadomienia o przedsiębiorstwach i osobach, które zgłosiły zaniechanie przewozu.
§  14.
Przedsiębiorstwa przewozowe i osoby wymienione w poprzednim paragrafie obowiązane są złożyć na żądanie magistratów (zarządów gmin miejskich) i wydziałów powiatowych w terminach przez nie określonych deklaracje zawierające dane co do rodzaju przedsiębiorstw, określonych szlaków kursowania oraz ilości i rodzaju pojazdów.

Wzory deklaracyj Nr. 3 i 4 osobne dla przedsiębiorstw używających pojazdów mechanicznych, a osobne dla pojazdów konnych podane są w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§  15.
Magistraty (zarządy gmin miejskich) i wydziały powiatowe obowiązane są prowadzić rejestr pojazdów mechanicznych i konnych wymienionych w § 13 według wzoru Nr. 5, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.
§  16.
Opłata może być pobierana w dwojakiej formie, mianowicie: od faktycznie wykonanych tonno-kilometrów, albo w formie ryczałtu.
§  17.
Opłatę od faktycznie wykonanych tonno-kilometrów pobiera się tylko od tych przedsiębiorstw przewozowych, które prowadzą prawidłowe księgi handlowe.

Przedsiębiorstwa przewozowe zamierzające uiszczać opłatę w powyższej formie, powinny opłatę od ilości faktycznie wykonanych tonno-kilometrów w kwartale uiścić w ciągu czternastu dni po upływie kwartału, na specjalne konto właściwej władzy wymiarowej zapomocą blankietu nadawczego P. K. O. opisanego w § 47. W tym samym terminie są one obowiązane przesłać władzy wymiarowej wyciąg z ksiąg handlowych co do wykonanych przewozów z obliczeniem uiszczonej opłaty.

Przedsiębiorstwom wymienionym w ustępie pierwszym może być na ich prośbę wymierzona opłata ryczałtowa (§ 18).

§  18.
Opłata ryczałtowa wymierzana jest jednorazowo za cały rok budżetowy, a płatna w czterech ratach kwartalnych zgóry.

Urząd wojewódzki jednak może zezwolić na uiszczanie powyższej opłaty w ratach miesięcznych.

Jeżeli obowiązek płacenia opłaty powstał w ciągu roku budżetowego, opłatę wymierza się od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorstwo zarobkowego przewozu towarów do końca tegoż roku budżetowego.

Na prośbę przedsiębiorstwa przewozowego może wojewódzka władza administracji ogólnej, zezwolić przedsiębiorcy w ciągu roku budżetowego na przejście od najbliższego kwartału z opłaty ryczałtowej na opłatę od faktycznie wykonanych tonno-kilometrów i naodwrót.

§  19.
Przy obliczaniu ryczałtowej opłaty należy mieć na względzie:
a)
tonnaż pojazdu mechanicznego, względnie siłę nośną pojazdu konnego,
b)
ilość kilometrów jaką przechodzi pojazd mechaniczny, względnie pojazd konny w ciągu okresu wymiarowego,
c)
ilość dni pracy w zależności od miejscowych warunków,
d)
warunki terytorjalne,
e)
techniczne właściwości poszczególnych typów pojazdów mechanicznych, oraz amortyzację wkładów.

Ministerstwo Robót Publicznych wyda szczegółową instrukcję co do sposobu obliczania ryczałtu na przedstawionych wyżej zasadach.

§  20.
Postanowienia §§ 9 i 10 co do obowiązku i terminu rozesłania nakazów płatniczych i co do terminów uiszczania przypadających rat opłaty mają odpowiednie zastosowanie do opłaty zryczałtowanej wymienionej w art. 8.
§  21.
W wypadkach przerw w komunikacji spowodowanych siłą wyższa, jako to wskutek zasp śnieżnych, zerwania mostów, przełomów wiosennych, roztopów i t, p., mogą być przyznane ulgi w ryczałtowej opłacie w formie obniżenia jej wysokości, względnie odpisania opłaty.

Podania o ulgi należy składać u władzy wymiarowej, która prześle je wraz ze swoją opinją do wojewódzkiej władzy administracji ogólnej do decyzji.