Oddział 2 - Opłata od pojazdów mechanicznych oraz od pojazdów konnych używanych do zarobkowego przewozu towarów przez przedsiębiorstwa przewozowe na określonych szlakach (art. 8). - Wykonanie ustawy o Państwowym Funduszu Drogowym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.25.150

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1931 r.

2.

Opłata od pojazdów mechanicznych oraz od pojazdów konnych używanych do zarobkowego przewozu towarów przez przedsiębiorstwa przewozowe na określonych szlakach (art. 8).

§  11.
Opłacie podlegają pojazdy wymienione w art. 8 z chwila rozpoczęcia przez przedsiębiorstwo przewozowe zarobkowego przewozu towarów a ustaje po zaniechaniu wykonywania przewozu.
§  12.
Obowiązkowi płacenia opłaty nie podlegają pojazdy mechaniczne i konne używane do przewozu własnych towarów przedsiębiorstwa. Również nie podlegają obowiązkowi uiszczenia opłaty pojazdy wynajmowane doraźnie za zapłatę (np. wynajem furmanek przez gospodarzy rolnych).
§  13.
Władze przemysłowe I instancji obowiązane są przesyłać właściwym magistratom (zarządom gmin miejskich) i wydziałom powiatowym (art. 14) w ciągu pierwszych dziesięciu dni każdego miesiąca za ubiegły miesiąc wykaz zgłoszonych u nich przedsiębiorstw przewozowych i osób używających pojazdów mechanicznych i konnych do zarobkowego przewozu towarów na określonych szlakach poza miejscem siedziby przedsiębiorstwa lub stałego miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. W tym samym terminie władze przemysłowe powinny również przesyłać zawiadomienia o przedsiębiorstwach i osobach, które zgłosiły zaniechanie przewozu.
§  14.
Przedsiębiorstwa przewozowe i osoby wymienione w poprzednim paragrafie obowiązane są złożyć na żądanie magistratów (zarządów gmin miejskich) i wydziałów powiatowych w terminach przez nie określonych deklaracje zawierające dane co do rodzaju przedsiębiorstw, określonych szlaków kursowania oraz rodzaju i ilości pojazdów.

Wzory deklaracyj Nr. 3 i 4 osobne dla przedsiębiorstw używających pojazdów mechanicznych, a osobne dla pojazdów konnych podane są w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§  15.
Magistraty (zarządy gmin miejskich) i wydziały powiatowe obowiązane są prowadzić rejestr pojazdów mechanicznych i konnych wymienionych w § 13 według wzoru Nr. 5, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.
§  16.
Opłata może być pobierana w dwojakiej formie, to jest albo w formie ryczałtu, albo od faktycznie wykonanych tonno-kilometrów.

Opłata, ryczałtowa wymierzana jest jednorazowo za cały rok budżetowy a płatna w czterech ratach kwartalnych zgóry.

Jeżeli obowiązek płacenia opłaty powstał w ciągu roku budżetowego opłatę wymierza się od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorstwo zarobkowego przewozu towarów do końca odnośnego roku budżetowego.

§  17. 1
Sposób obliczenia wysokości ryczałtowej opłaty wskazuje podany poniżej wzór: S = T x K x 0,60 x 0,03 x 4, przyczem litera "S" - oznacza roczną ryczałtową opłatę, "T" - tonnaż [siłę nośną) pojazdu, "K" - ilość kilometrów jaką przeciętnie pojazd normalnie w ciągu kwartału może przebyć; liczba 0,60 oznacza spółczynnik zapełnienia pojazdu na drogach z twardą nawierzchnią, który to spółczynnik na drogach gruntowych ustala się na 0,30, a liczba 0,03 zł wysokość opłaty od jednego tonn-kilomerta.

Tonnaż pojazdów (T) mechanicznych jest określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu mechanicznego.

Siłę nośną (T) pojazdu konnego otrzymuje się przez pomnożenie sumy szerokości obręczy wszystkich kół w centymetrach przez 0,150 t.

Przeciętną ilość kilometrów (K) jaką przechodzi normalnie w ciągu kwartału pojazd mechaniczny ustala się przyjmując za przeciętną 60 dni pracy w ciągu kwartału na 50 km dziennie przy drogach z twardą nawierzchnią i na 30 km dziennie przy drogach gruntowych. Przeciętna ilość kilometrów, jaka przechodzi normalnie w ciągu kwartału pojazd konny ustala się przyjmując za przeciętne 50 dni pracy w ciągu kwartału na 25 km dziennie przy drogach z twardą nawierzchnią i na 20 km dziennie przy drogach gruntowych.

Upoważnia się urzędy wojewódzkie, Komisarjat Rządu m. st. Warszawy do ustalania liczby określającej przeciętną dni pracy w ciągu kwartału w niższej wysokości w zależności od miejscowych warunków.

§  18.
Postanowienia §§ 9 i 10 co do obowiązku i terminu rozesłania nakazów płatniczych i co do terminów uiszczania opłaty mają odpowiednie zastosowanie do opłaty wymienionej w art. 8.
§  19.
Wojewódzka władza administracji ogólnej może zezwolić na płacenie opłaty od faktycznie wykonanych tonno - kilometrów tym przedsiębiorstwom przewozowym, które prowadzą prawidłowe księgi handlowe. W tym wypadku opłatę od ilości faktycznie wykonanych tonno - kilometrów w kwartale uiszcza się w ciągu czternastu dni po upływie kwartału. W tym samym terminie przedsiębiorca obowiązany jest przesłać władzy wymiarowej wyciąg z ksiąg handlowych co do wykonanych przewozów z obliczeniem uiszczonej opłaty.
§  20.
W wypadkach przerw w komunikacji spowodowanych siłą wyższą, jako to wskutek zasp śnieżnych, zerwania mostów, przełomów wiosennych, roztopów i t. p. mogą być przyznane ulgi w opłacie w formie obniżenia jej wysokości, względnie odpisania opłaty.

Podania o ulgi należy składać u władzy wymiarowej, która prześle je wraz ze swoją opinją do wojewódzkiej władzy administracji ogólnej do decyzji.

§  21.
Odwołania od decyzyj wojewódzkiej władzy administracji ogólnej w sprawach wymienionych w §§ 19 i 20 wnosi się w terminie czternastodniowym od dnia następnego po doręczeniu decyzji za pośrednictwem tejże władzy do Ministra Robót Publicznych.
1 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 1931 r. (Dz.U.31.56.458) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1931 r.