Oddział A - Podział budżetu administracyjnego. - Wykonanie § 11 punkt b) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. o obowiązku i sposobie pokrywania wydatków przez związki komunalne oraz niektórych innych paragrafów tegoż rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.75.433

Akt utracił moc
Wersja od: 29 stycznia 1930 r.

A.

Podział budżetu administracyjnego.

§  11.
W budżecie administracyjnym należy zamieszczać wydatki oddzielnie od dochodów, przyczem najpierw wydatki, a potem dochody. Zarówno w wydatkach jak i w dochodach naprzód zamieszcza się wydatki względnie dochody zwyczajne, a następnie bezpośrednio wydatki względnie dochody nadzwyczajne.
§  12.
Budżet zarówno w wydatkach jak i dochodach należy podzielić na działy i paragrafy. Dopuszcza się dalszy podział paragrafów zarówno w wydatkach, jak i dochodach, na pozycje i podpozycje.

W większych związkach komunalnych działy wydatków preliminarza budżetowego mogą dzielić się na rozdziały, obejmujące kilka paragrafów.

§  13. 4
Budżet administracyjny każdego związku komunalnego powinien zawierać następujące działy i w następującej kolejności:

w wydatkach (zarówno zwyczajnych, jak i nadzwyczajnych):

I. administracja ogólna,

II. majątek komunalny,

III. przedsiębiorstwa komunalne,

IV. spłata długów,

V. drogi i place publiczne,

VI. oświata,

VII. kultura i sztuka,

VIII. zdrowie publiczne,

IX. opieka społeczna,

X. popieranie rolnictwa,

XI. popieranie przemysłu i handlu,

XII. bezpieczeństwo publiczne,

XIII. różne.

Budżety gmin miejskich (administracyjne) powinny zawierać w wydatkach oprócz działów wyżej wymienionych dział "Va - Pomiary i plany rozbudowy miasta".

Gminy miejskie w województwach: pomorskiem i poznańskiem oraz wszystkie powiatowe związki komunalne, powinny w swych budżetach zamieścić osobny dział "XIIa - Świadczenia na rzecz innych związków komunalnych".

w dochodach zwyczajnych:

I. majątek komunalny,

II. przedsiębiorstwa komunalne,

III. subwencje i dotacje,

IV. zwroty,

V. opłaty administracyjne,

VI. opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego,

VII. dopłaty,

VIII. udział w podatkach państwowych,

IX. dodatki do podatków państwowych,

X. podatki samoistne,

XI. różne;

w dochodach nadzwyczajnych:

I. ze sprzedaży i likwidacji majątku i przedsiębiorstw,

II. subwencje i dotacje,

III. zwroty,

IV. pożyczki,

V. dopłaty,

VI. podatki inwestycyjne,

VII. różne.

W przypadku, gdy w pewnym dziale nie będzie wydatków względnie dochodów zwyczajnych, należy zamieszczać w rubryce przeznaczonej do zamieszczania sum preliminowanych kreskę poziomą.

Natomiast w wydatkach wzgl. dochodach nadzwyczajnych należy zamieszczać tylko te działy, które w danym roku budżetowym zawierać mają preliminowane sumy.

§  14.
Paragrafy budżetu administracyjnego obejmują po stronie dochodów poszczególne źródła dochodowe. Po stronie wydatków w dziale I - Administracja ogólna - należy przewidywać dwa paragrafy, z których jeden obejmuje wszystkie wydatki osobowe, drugi zaś rzeczowe. W tych przypadkach, gdy dział I podzielony będzie na rozdziały, wymienione dwa paragrafy powinien zawierać każdy rozdział.

W pozostałych działach wydatków oddzielnemi paragrafami należy obejmować wydatki stanowiące pewną całość (np. utrzymanie szpitala, wydatki na utrzymanie szkół powszechnych, na dozór sanitarny i t. p.).

4 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1930 r. Częściowa zmiana przepisów o sporządzaniu i ustalaniu budżetów związków komunalnych. (Dz.U.30.4.38) z dniem 29 stycznia 1930 r.