Rozdział 2 - Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego. - Wykonanie § 11 punkt b) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. o obowiązku i sposobie pokrywania wydatków przez związki komunalne oraz niektórych innych paragrafów tegoż rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.
Dz.U.1926.75.433
Akt utracił mocII.
Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego.
Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego.
Podział budżetu administracyjnego.
Podział budżetu administracyjnego.
W większych związkach komunalnych działy wydatków preliminarza budżetowego mogą dzielić się na rozdziały, obejmujące kilka paragrafów.
w wydatkach (zarówno zwyczajnych, jak i nadzwyczajnych):
I. administracja ogólna,
II. majątek komunalny,
III. przedsiębiorstwa komunalne,
IV. spłata długów,
V. drogi i place publiczne,
VI. oświata,
VII. kultura i sztuka,
VIII. zdrowie publiczne,
IX. opieka społeczna,
X. popieranie rolnictwa,
XI. popieranie przemysłu i handlu,
XII. bezpieczeństwo publiczne,
XIII. różne.
Budżety gmin miejskich (administracyjne) powinny zawierać w wydatkach oprócz działów wyżej wymienionych dział "Va - Pomiary i plany rozbudowy miasta".
Gminy miejskie w województwach: pomorskiem i poznańskiem oraz wszystkie powiatowe związki komunalne, powinny w swych budżetach zamieścić osobny dział "XIIa - Świadczenia na rzecz innych związków komunalnych".
w dochodach zwyczajnych:
I. majątek komunalny,
II. przedsiębiorstwa komunalne,
III. subwencje i dotacje,
IV. zwroty,
V. opłaty administracyjne,
VI. opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego,
VII. dopłaty,
VIII. udział w podatkach państwowych,
IX. dodatki do podatków państwowych,
X. podatki samoistne,
XI. różne;
w dochodach nadzwyczajnych:
I. ze sprzedaży i likwidacji majątku i przedsiębiorstw,
II. subwencje i dotacje,
III. zwroty,
IV. pożyczki,
V. dopłaty,
VI. podatki inwestycyjne,
VII. różne.
W przypadku, gdy w pewnym dziale nie będzie wydatków względnie dochodów zwyczajnych, należy zamieszczać w rubryce przeznaczonej do zamieszczania sum preliminowanych kreskę poziomą.
Natomiast w wydatkach wzgl. dochodach nadzwyczajnych należy zamieszczać tylko te działy, które w danym roku budżetowym zawierać mają preliminowane sumy.
W pozostałych działach wydatków oddzielnemi paragrafami należy obejmować wydatki stanowiące pewną całość (np. utrzymanie szpitala, wydatki na utrzymanie szkół powszechnych, na dozór sanitarny i t. p.).
Wydatki budżetu administracyjnego.
Wydatki budżetu administracyjnego.
W szczególności do działu I należeć będą wydatki związane z urzędowaniem organu uchwalającego i zarządu związku komunalnego oraz z utrzymaniem biur ogólnych wszystkich działów (biura wydziału ogólnego, podatkowego, rachuby i kasy, biura meldunkowego, wojskowego, urzędu stanu cywilnego, rozjemczego, statystycznego, wydziału szkolnego, zdrowia publicznego i t. d.).
Wydatki osobowe i rzeczowe, mające charakter wydatków specjalnych (pobory leśniczego, lekarza szpitalnego, inżyniera drogowego, dróżnika, personelu straży ogniowej, utrzymanie kolumny dezynfekcyjnej i t. p.), zamieszczane są w innych odpowiednich działach budżetu.
W wydatkach osobowych działu I należy wykazywać oddzielnie:
Emerytury, odprawy, pensje wdowie i sieroce oraz zapomogi preliminuje się w dziale I dla funkcjonarjuszów wszystkich działów bez względu na to, czy zaliczeni zostali do administracji ogólnej, czy też do działów specjalnych.
Świadczenia na rzecz kasy chorych za pracowników związku komunalnego, objętych poszczególnemi działami, należy preliminować w każdym z tych działów osobno.
W tym przypadku, gdy pracownicy, komunalni do kasy chorych nie należą, koszystająć z pomocy lekarskiej zorganizowanej przez związek komunalny, należy wszystkie wydatki związane z istnieniem odnośnej organizacji pomocy lekarskiej zamieścić w dziale I (administracja ogólna).
Wydatki rzeczowe działu I należy dzielić na:
Wydatki rzeczowe obejmują również wydatki na utrzymanie odnośnej służby (np. wydatki na utrzymanie lokali obejmują wydatki na specjalną służbę, zajętą utrzymywaniem porządku w lokalach, wydatki na środki lokomocji obejmują koszty utrzymania woźnicy, szofera i t. p.).
W tym dziale należy również zamieszczać kredyty na oprocentowanie pożyczek zaciągniętych na czasowe zasilenie funduszów kasowych, które stosownie do przepisów § 3 niniejszego rozporządzenia nie są obejmowane budżetem.
Wydatki na utrzymanie dróg i placów publicznych obejmują również wydatki związane z zadrzewianiem i oczyszczaniem tych dróg i placów.
Dział Va odnosi się do miast i ewentualnie osad i obejmuje wydatki związane z dokonywaniem pomiarów i sporządzaniem planów rozbudowy (regulacje miasta).
W dziele tym należy wyszczególnić wydatki na: szkolnictwo powszechne, przedszkola, oświatę pozaszkolną, szkolnictwo średnie, seminarja nauczycielskie, ewentualnie szkolnictwo wyższe i stypendja dla młodzieży zakładów ogólno-kształcących.
W tym dziale należy również zamieszczać wydatki na szkolną pomoc lekarską i higjenę szkolną oraz na zorganizowane przy szkołach wychowanie fizyczne młodzieży szkolnej.
W szczególności do działu tego należą:
wydatki na utrzymanie bibljotek, domów ludowych, muzeów, galerji obrazów, zabytków sztuki i kultury, pomników, archiwów aktów i dokumentów historycznych, na popieranie teatrów prywatnych, koszty wydawnictw kulturalno-oświatowych, wydatki na cele krajoznawcze, koszty utrzymania oranżerji (nie złączonych z parkami), menażerji, terrarjów, akwarjów i t. p.
W dziale tym należy wyszczególnić:
W tym dziale należy również zamieszczać wydatki związane z wychowaniem fizycznym ludności (boiska, popieranie towarzystw sportowych, przysposobienia wojskowego) z wyjątkiem wydatków na wychowanie fizyczne młodzieży szkolnej, zamieszczanych w dziale VI (§ 20).
W dziale tym należy wyodrębnić następujące wydatki: wydatki związane z wykonywaniem opieki nad matką i dzieckiem (kropla mleka, żłobek), nad sierotami (sierocińce), nad starcami (przytułki dla starców i paralityków), wydatki na walkę z alkoholizmem, nierządem, żebractwem i włóczęgostwem (np. domy noclegowe, domy pracy), na opiekę nad więźniami, na kuchnie ludowe, koszty kuracyjne za ubogich, doraźne zapomogi dla biednych i koszty pogrzebów, świadczenia na pomoc społeczną (pośrednictwo pracy, walka z bezrobociem) i inne.
W tymże dziale należy zamieszczać kredyty na wydatki nieprzewidziane.
We wszystkich działach należy podawać osobno wydatki, połączone ze spełnianiem przez związek komunalny swych zadań we własnym zarządzie, osobno zaś wydatki na spełnienie tych zadań w drodze udzielenia pomocy dla instytucyj społecznych (subsydja).
Dochody budżetu administracyjnego.
Dochody budżetu administracyjnego.
W szczególności w dziale tym należy wykazywać oddzielnie dochód:
z budynków (dochód z domów czynszowych i wszelkich innych budynków, z pomieszczeń dla jatek, hal targowych, kiosków, straganów); z eksploatacji placów; z eksploatacji gruntów ornych, łąk, lasów i stawów rybnych, o ile te przedmioty majątkowe nie zostały zaliczone do przedsiębiorstw (§ 5); dochody z kapitałów własnych i ze sprzedaży ruchomości (sprzedaż konia, biurka i t. p.).
Dochód z przedmiotów majątkowych, należących do zakładów dobra publicznego, jak również fundacyj (§ 2) i dochód z legatów należy podać osobno; również osobno należy podać dochód z dobra komunalnego (w gminach województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego).
Dział VI powinien objąć opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego z wyjątkiem szpitali i zakładów opiekuńczych opłaty placowe, rogatkowe, za wpęd na targowice i t. p.).
Dział VII powinien objąć dopłaty związane z utrzymaniem urządzeń i zakładów dobra publicznego (np. dróg).
W dziale IX - dodatki do podatków państwowych - i w dziale X - podatki samoistne - należy podawać wpływy z każdego źródła dochodowego (dodatku względnie dodatku samoistnego), przyczem do dodatków do podatków państwowych należy również zaliczyć dodatek do państwowego podatku od spożycia, zużycia względnie produkcji, zaś do podatków samoistnych: opłaty od umów o przeniesienie własności nieruchomości, opłaty drogowe, składkę gminną na pokrycie kosztów kuracyjnych (ustawa z dnia 19. III. 1925 r. Dz. U. R. P. № 38, poz. 255).
Kary za zwłokę w płaceniu podatków, odsetki za odroczenie i koszty egzekucji należy preliminować w osobnych pozycjach dla każdego podatku oddzielnie.
W dziale subwencyj i dotacyj należy przewidywać subwencje i dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków nadzwyczajnych (np. budowa drogi, gmachu szkolnego).
W dziale zwrotów należy zamieszczać zwroty wydatków nadzwyczajnych (np. budowa przez związek komunalny drogi państwowej).
W dziale dopłat powinny być preliminowane wpływy z dopłat na założenie, rekonstrukcję względnie kapitalny (gruntowny) remont komunalnych urządzeń i zakładów dobra publicznego (np. budowa drogi), względnie przedsiębiorstw o charakterze zakładów użyteczności publicznej, przyczem wymienione dopłaty pobierane na rzecz przedsiębiorstw o charakterze zakładów użyteczności publicznej należy preliminować w dochodach nadzwyczajnych budżetu administracyjnego.
W dziale podatków inwestycyjnych należy zamieszczać wpływy z podatków: