Dział 1 - PRZEPISY OGÓLNE - Warunki techniczne tramwajów i trolejbusów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.230.2301

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2003 r.

DZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

§  1. 
1. 
Tramwaje i trolejbusy uczestniczące w ruchu drogowym powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w rozporządzeniu.
2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do tramwajów i trolejbusów zabytkowych.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wagonie - rozumie się przez to pojazd szynowy przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy;
2)
tramwaju - rozumie się przez to pojazd przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy, zasilany energią elektryczną, poruszający się po szynach na drogach publicznych;
3)
wagonie silnikowym - rozumie się przez to wagon wyposażony w urządzenia napędowe i stanowisko motorniczego;
4)
wagonie sterującym - rozumie się przez to wagon wyposażony w stanowisko motorniczego;
5)
wagonie doczepnym czynnym - rozumie się przez to wagon wyposażony w urządzenia napędowe, przeznaczony do łączenia z innymi wagonami, z których jeden jest wagonem sterującym;
6)
wagonie doczepnym biernym - rozumie się przez to wagon bez urządzeń napędowych, przeznaczony do łączenia z innymi wagonami, z których jeden jest wagonem silnikowym;
7)
wagonie wieloczłonowym - rozumie się przez to wagon składający się co najmniej z dwóch członów, połączonych ze sobą przegubem w sposób umożliwiający bezpośrednie przechodzenie pasażerów między członami;
8)
zespole tramwajowym - rozumie się przez to dwa lub więcej wagonów tramwajowych połączonych ze sobą w celu poruszania się jako całość, sterowanych z jednego stanowiska motorniczego;
9)
wagonie technicznym - rozumie się przez to wagon przeznaczony do obsługi, naprawy i utrzymania infrastruktury technicznej, przewożący specjalistyczne urządzenia, ładunki i niezbędną załogę;
10)
wagonie zabytkowym - rozumie się przez to wagon wycofany z regularnej komunikacji publicznej, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
11)
tramwaju dwukierunkowym - rozumie się przez to tramwaj przystosowany do użytkowania dwukierunkowego;
12)
trolejbusie - rozumie się przez to autobus zasilany energią elektryczną dostarczaną z napowietrznej sieci trakcyjnej;
13)
trolejbusie wieloczłonowym - rozumie się przez to trolejbus składający się z dwóch lub więcej członów połączonych przegubem w sposób umożliwiający bezpośrednie przechodzenie między członami;
14)
drzwiach dwustrumieniowych - rozumie się przez to takie drzwi, w których istnieje możliwość jednoczesnego (równoległego) wsiadania lub wysiadania dwóch pasażerów;
15)
pasażerze - rozumie się przez to osobę przewożoną tramwajem lub trolejbusem;
16)
motorniczym - rozumie się przez to osobę posiadającą pozwolenie na kierowanie tramwajem;
17)
dopuszczalnej liczbie miejsc - rozumie się przez to sumę liczby miejsc do siedzenia i miejsc do stania, przy założeniu, że 0,2 m2 powierzchni przypada na jednego pasażera stojącego; przy czym do obliczenia przyjmuje się powierzchnię dostępną dla pasażerów stojących;
18)
hamowaniu nagłym - rozumie się przez to hamowanie, w którym wykorzystuje się maksymalne możliwości hamowania tramwaju;
19)
nacisku osi - rozumie się przez to sumę nacisków, jaką na tor lub jezdnię wywierają koła znajdujące się na jednej osi.