Rozdział 5 - Wybór dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych - Warunki korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.2324

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 grudnia 2018 r.

Rozdział  5

Wybór dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych

§  15. 
1. 
Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej wybiera dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję.
2. 
Abonent dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu, przez wybranie podczas inicjowania połączenia ciągu cyfr zawierającego numer dostępu dostawcy usług, zwany dalej "NDS", zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej.
3. 
Abonent dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez preselekcję, przez złożenie w formie pisemnej zlecenia kierowania wskazanych rodzajów połączeń do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych bez konieczności wybierania NDS, zwanego dalej "zleceniem preselekcji".
4. 
W przypadku gdy abonent w celu realizacji danego połączenia nie wybierze ciągu cyfr zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej, dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego połączenia, wraz z podaniem prawidłowego schematu wybierania.
5. 
Przez NDS i zlecenie preselekcji realizowane są następujące rodzaje połączeń telefonicznych:
1)
krajowe obejmujące:
a)
połączenia miejscowe i strefowe,
b)
połączenia międzystrefowe,
c)
połączenia z sieci stacjonarnej do sieci ruchomej,
d)
inne połączenia lub usługi wykorzystujące techniki komutacji, z wyjątkiem połączeń do numerów alarmowych;
2)
międzynarodowe.
6. 
W przypadku gdy abonent w celu realizacji danego połączenia nie wybierze dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez NDS albo zlecenie preselekcji, połączenie jest realizowane przez dostawcę usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
7. 
Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji nie ogranicza możliwości wyboru dowolnego dostawcy tych usług przez NDS, a także może być w każdym czasie przez abonenta zmieniony lub wycofany.
§  16. 
W przypadku gdy abonent dla realizacji danego połączenia wybierze przez numer dostępu dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego NDS:
1)
nie jest jeszcze uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej - operator ten przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego;
2)
jest uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, ale wybrany dostawca nie realizuje połączeń na danym obszarze geograficznym - operator o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego.
§  17. 
1. 
Abonent wybiera przez zlecenie preselekcji jednego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych dla połączeń krajowych, z uwzględnieniem przepisu ust. 2, oraz jednego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych dla połączeń międzynarodowych. Abonent może wybrać tego samego dostawcę usług dla połączeń krajowych i międzynarodowych.
2. 
Zlecenie preselekcji dotyczące krajowych połączeń telefonicznych obejmuje wszystkie połączenia telefoniczne oferowane przez wybranego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych na danym obszarze geograficznym.
3. 
Abonent składa w formie pisemnej zlecenie preselekcji do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Zlecenie preselekcji może być doręczone przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, na rzecz którego ma być ustanowiona preselekcja.
4. 
Zlecenie preselekcji podlega rozpatrzeniu i realizacji w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej, z zastrzeżeniem § 18.
5. 
Przed zrealizowaniem zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadamia w formie pisemnej abonenta oraz wybranego przez abonenta dostawcę usług o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
§  18. 
1. 
W przypadku negatywnego rozpatrzenia zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia, zawiadamia w formie pisemnej:
1)
abonenta,
2)
wybranego przez abonenta dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych

- o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia.

2. 
Odmowa realizacji zlecenia preselekcji jest udzielana abonentowi wyłącznie w przypadku:
1)
braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE zawieszającą uprawnienia do wyboru dostawcy usług;
2)
braku punktu styku sieci operatora, o którym mowa w § 15 ust. 1, z siecią, w której realizowane są usługi dostawcy wybranego przez abonenta w drodze zlecenia preselekcji.
3. 
Jeżeli w dniu złożenia zlecenia preselekcji toczy się albo w okresie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w sprawie zawieszenia uprawnienia do wyboru dostawcy usług, dostawca usług, o którym mowa w § 15 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4. 
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 15 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do wyboru dowolnego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
5. 
Jeżeli Prezes UKE, w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia do wyboru dostawcy usług, zlecenie preselekcji złożone przez abonenta zostaje zrealizowane w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta oraz wybranego przez niego dostawcę usług, w formie pisemnej, w tym terminie o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do tego wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
§  19. 
1. 
Wniosek abonenta o wycofanie zlecenia preselekcji jest realizowany w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji może być doręczony przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, z usług którego abonent rezygnuje.
2. 
Przed realizacją wniosku dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadamia w formie pisemnej abonenta o terminie realizacji wniosku.
§  20. 
1. 
W przypadku rozszerzenia zakresu oferowanych krajowych połączeń telefonicznych wybrany przez zlecenie preselekcji dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych zawiadamia o tym rozszerzeniu abonenta w formie pisemnej, wraz z podaniem cennika usług, oraz dostawcę usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
2. 
Preselekcja dla połączeń telefonicznych nowo oferowanych przez wybranego przez zlecenie preselekcji dostawcę usług jest realizowana w terminie 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, chyba że abonent złoży w tym terminie wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji do dostawcy usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
§  21. 
W przypadku wydania przez Prezesa UKE decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 3 ustawy, do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez abonenta będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora o znaczącej pozycji rynkowej stosuje się odpowiednio przepisy § 15-20.
§  22. 
1. 
Na żądanie abonenta wyrażone w momencie złożenia wniosku, dostawca usług, o którym mowa w § 15 ust. 1, doręcza zawiadomienia, o których mowa w § 17 ust. 5, § 18 ust. 1 pkt 1 i ust. 3-5, § 19 ust. 2 i § 20 ust. 1, wyłącznie drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta adres poczty elektronicznej lub za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość, o ile dostawca usług umożliwia korzystanie z takiego środka.
2. 
Żądanie abonenta, o którym mowa w ust. 1, określa jednolity sposób doręczania wszystkich zawiadomień, o których mowa w § 17 ust. 5, § 18 ust. 1 pkt 1 i ust. 3-5, § 19 ust. 2 i § 20 ust. 1.
3. 
Jeżeli abonent zażądał przekazania treści zawiadomień, o których mowa w § 17 ust. 5, § 18 ust. 1 pkt 1 i ust. 3-5, § 19 ust. 2 i § 20 ust. 1, telefonicznie, wskazuje jednocześnie inny sposób zawiadomienia, jaki dostawca usług, o którym mowa w § 15 ust. 1, będzie mógł zastosować w przypadku, gdyby abonent ten nie odbierał połączenia lub z przyczyn technicznych leżących po jego stronie dostawca usług nie mógł nawiązać z nim połączenia.