Część 2 - Ograniczenia. - W.Bryt. i Płn.Irl.-Polska. Układ w sprawie ograniczenia zbrojeń morskich. Londyn.1938.04.27.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.97.650

Akt utracił moc
Wersja od: 22 listopada 1938 r.

CZĘŚĆ  II.

Ograniczenia.

Po dacie wejścia w życie Układu niniejszego Układające się Rządy nie nabędą dla siebie, ani w granicach własnej jurysdykcji nie zbudują same i nie zamówią dla siebie żadnego okrętu, przekraczającego granice wyporności lub uzbrojenia przewidziane w tej części niniejszego Układu.

Okręt, który w dniu wejścia w życie niniejszego Układu posiada działa o kalibrze przekraczającym granice przewidziane w tej części niniejszego Układu, nie może w razie przebudowy lub zmodernizowania być ponownie uzbrojony w działa większego kalibru od dział poprzednio przez niego posiadanych.

(1) 1
Okręt liniowy nie może posiadać wyporności standartowej przekraczającej 35.000 ton (35.560 ton metrycznych).
(2)
Okręt liniowy nie może posiadać działa o kalibrze ponad 16 cali (406 mm).
(3)
Żaden okręt liniowy, należący do podkategorii (a), a posiadający standartową wyporność mniejszą niż 17.500 ton (17.780 ton metrycznych) nie może być założony na pochylni lub zakupiony przed 1 stycznia 1943 r.
(4)
Żaden okręt liniowy, którego główne uzbrojenie składałoby się z dział o kalibrze mniejszym jak 10 cali (254 mm) nie może być założony na pochylni lub zakupiony przed 1 stycznia 1943 r.
(1)
Lotniskowiec nie może mieć wyporności standartowej przekraczającej 23.000 ton (23.368 ton metrycznych), ani też posiadać działa o kalibrze ponad 6.1 cali (155 mm).
(2)
Jeżeli uzbrojenie jakiegokolwiek lotniskowca obejmuje działa o kalibrze ponad 5.25 cali (134 mm), ogólna ilość dział o tym kalibrze nie może przekraczać liczby dziesięciu.
(1)
Żaden lekki okręt nawodny z podkategorii (b) o wyporności standartowej ponad 8.000 ton (8.128 ton metrycznych), ani też żaden lekki okręt nawodny z podkategorii (a), nie mogą być założone na pochylni, ani też nabyte przed 1 stycznia 1943 r.
(2)
Niezależnie od postanowień powyższego par. 1, każdy z Układających się Rządów - o ile w jego mniemaniu bezpieczeństwo jego kraju jest istotnie zagrożone ze strony jakiegokolwiek Rządu przez rzeczywistą lub zatwierdzoną ilość budowli lekkich okrętów nawodnych podkategorii (b) lub też lekkich okrętów nawodnych niezgodnych z ograniczeniami powyższego paragrafu (1) - będzie miał prawo, po zanotyfikowaniu drugiemu Układającemu się Rządowi swych zamiarów oraz powodów, które je wywołały, - założenia na pochylni lub nabycia lekkich okrętów nawodnych podkategorii (a) i (b) o wszelkiej standartowej wyporności aż do 10.000 ton (10.610 ton metrycznych) przy zachowaniu postanowień Części III niniejszego Układu. Drugi Układający się Rząd będzie w takim wypadku upoważniony do korzystania z tego samego prawa.
(3)
Rozumie się, że postanowienia powyższego paragrafu 1 nie stanowią ani wyraźnego ani domniemanego zobowiązania do przedłużenia przewidzianych w nim ograniczeń na czas po roku 1942.

Okręty podwodne nie mogą mieć wyporności standartowej przekraczającej 2.000 ton (2.032 ton metrycznych), ani też posiadać działa o kalibrze ponad 5.1 cali (130 mm).

Każdy okręt będzie klasyfikowany - stosownie do jego standartowej wyporności - według Art. 1 A. niniejszego Układu.

Żadne przygotowania do instalacji uzbrojenia wojennego na statkach handlowych, celem zamiany ich na okręty wojenne, nie mogą być dokonywane w czasie pokoju, poza usztywnieniem pokładów, pozwalającym na zainstalowanie na nich dział o kalibrze nie przekraczającym 6.1 cali (155 mm).

Okręty założone na pochylni przed wejściem w życie niniejszego Układu, a których standartowa wyporność lub uzbrojenie przekracza przepisane w niniejszej Części tego Układu ograniczenia danych kategoryj czy podkategoryj, albo też okręty, które przed tą datą zostały przystosowane do służenia wyłącznie jako okręty - tarcze, lub zatrzymane wyłącznie dla celów doświadczalnych albo wyszkoleniowych, stosownie do jakiegokolwiek poprzedniego międzynarodowego porozumienia, będą nadal zaliczone do tej samej kategorii lub zatrzymają to samo określenie, które miały przed wejściem w życie niniejszego Układu.

1 Z dniem 22 listopada 1938 r. standartowa wyporność okrętów liniowych nie przekroczy 45.000 ton (45.720 ton metrycznych), zgodnie z Protokołem dotyczącym zmiany art. 4 (1) nin. Układu (Dz.U.38.97.651).