Część 1 - Definicje. - W.Bryt. i Płn.Irl.-Polska. Układ w sprawie ograniczenia zbrojeń morskich. Londyn.1938.04.27.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.97.650

Akt utracił moc
Wersja od: 22 listopada 1938 r.

CZĘŚĆ  I.

Definicje.

Następujące określenia, służące celom zawieranego układu należy rozumieć w sensie ustalonym poniżej:

- Standartową wyporność.

(1)
Wyporność standartowa okrętu nawodnego jest to wyporność okrętu wykończonego, z pełną załogą, zaopatrzonego we wszystkie mechanizmy, wyekwipowanego do wyjścia na morze, włącznie z pełnym uzbrojeniem i amunicją, z wyposażeniem, urządzeniem, żywnością i wodą słodką dla załogi, z wszelkiego rodzaju zapasami i narzędziami, które okręt ma posiadać w czasie wojny, jednak bez paliwa i zapasu wody do kotłów.
(2)
Wyporność standartowa okrętu podwodnego jest to wyporność wynurzonego, wykończonego okrętu (nie wliczając wody znajdującej się w przedziałach niewodoszczelnych), z pełną załogą, zaopatrzonego we wszystkie mechanizmy, wyekwipowanego do wyjścia na morze, włącznie z pełnym uzbrojeniem i amunicją, z wyposażeniem, urządzeniem, z żywnością dla załogi, z wszelkiego rodzaju zapasami i narzędziami, które okręt ma posiadać w czasie wojny, jednak bez paliwa, smarów, słodkiej wody oraz wody balastowej jakiegokolwiek rodzaju.
(3)
Słowo "tona", za wyjątkiem wyrażenia "tona metryczna" oznacza 2.240 funtów (1.016 kg).

- Kategorie.

(1)
Okręty liniowe są to nawodne okręty wojenne należące do jednej z dwóch następujących podkategorii:

(a) nawodne okręty wojenne, inne niż lotniskowce, okręty pomocnicze albo okręty liniowe, z podkategorii (b), których standartowa wyporność przekracza 10.000 ton (10.160 ton metrycznych), albo które posiadają działo o kalibrze ponad 8 cali (203 mm);

(b) nawodne okręty wojenne, inne niż lotniskowce, których wyporność standartowa nie przekracza 8.000 ton (8.128 ton metrycznych) i które posiadają działo o kalibrze ponad 8 cali (203 mm).

(2)
Lotniskowce są to nawodne okręty wojenne, o dowolnej wyporności, wybudowane lub urządzone przede wszystkim dla celów transportowania i umożliwienia akcji samolotów na morzu. Jeżeli dany okręt nie został wybudowany lub urządzony przede wszystkim dla celów transportowania i umożliwienia akcji samolotów na morzu, to późniejsze urządzenie na nim pokładu do lądowania lub do startowania nie będzie powodem do zaklasyfikowania go do kategorii lotniskowców.

Kategoria lotniskowców dzieli się na dwie następujące podkategorie:

(a) okręty posiadające pokład lotniczy, z którego samoloty mogą startować i na którym mogą lądować;

(b) okręty, które takiego pokładu (opisanego pod (a)), nie posiadają.

(3)
Lekkie okręty nawodne są to nawodne okręty wojenne, inne niż lotniskowce, niniejsze okręty wojenne, albo okręty pomocnicze, których standartowa wyporność przekracza 100 ton (102 tony metryczne) a nie przekracza 10.000 ton (10.160 ton metrycznych) i które nie posiadają działa o kalibrze ponad 8 cali (203 mm).

Kategoria lekkich okrętów nawodnych dzieli się na trzy następujące podkategorie;

(a) okręty, które posiadają działo o kalibrze ponad 6.1 cali (155 mm);

(b) okręty, które nie posiadają działa o kalibrze ponad 6.1 cali (155 mm), a których wyporność standartowa przekracza 3.000 ton (3.048.ton metrycznych);

(c) okręty, które nie posiadają działa o kalibrze ponad 6.1 cali (155 mm), a których wyporność standartowa nie przekracza 3.000 ton (3.048 ton metrycznych);

(4)
Okręty podwodne są to wszystkie okręty, przeznaczone do akcji pod powierzchnią morza.
(5)
Małe okręty wojenne są to nawodne okręty wojenne, inne niż okręty pomocnicze, których standartowa wyporność przekracza 100 ton (102 tony metryczne) a nie przekracza 2.000 ton (2.032 tony metryczne) z zastrzeżeniem, że:

(a) ich uzbrojenie artyleryjskie nie przekracza kalibru 6.1 cali (155 mm);

(b) nie są przystosowane lub wyposażone w uzbrojenie torpedowe;

(c) nie są przystosowane do osiągania szybkości ponad 20 węzłów.

(6)
Okręty pomocnicze są to okręty nawodne marynarki, których standartowa wyporność przekracza 100 ton (102 tony metryczne), a które normalnie używane są do służby przy flocie, albo jako okręty do transportu wojska, albo też dla celów innych niż te, którym służą okręty bojowe i które nie są specjalnie zbudowane jako okręty bojowe, z zastrzeżeniem że:

(a) ich uzbrojenie artyleryjskie nie przekracza kalibru 6.1 cali (155 mm);

(b) nie posiadają więcej jak 8 dział o kalibrze ponad 3 cale (76 mm);

(c) nie są przystosowane lub wyposażone w uzbrojenie torpedowe;

(d) nie są przystosowane do opancerzenia;

(e) nie są przystosowane do rozwijania szybkości ponad 28 węzłów;

(f) nie są w założeniu swoim przeznaczone lub przystosowane przede wszystkim do akcji samolotów na morzu;

(g) nie posiadają więcej niż dwie wyrzutnie dla samolotów.

(7)
Drobne okręty są to nawodne okręty marynarki, których standartowa wyporność nie przekracza 100 ton (102 tony metryczne).

- Okres prekluzyjny.

Okręty należące do niżej wymienionych kategoryj i podkategoryj będą uważane za "przestarzałe", jeżeli od chwili ich wykończenia upłynął następujący okres czasu - dla:
lat
(a)okrętów liniowych26
(b)lotniskowców20
(c)lekkich okrętów nawodnych podkategoryj (a) i (b):
(i)jeżeli zostały założone na pochylni przed 1.I. 192016
(ii)jeżeli zostały założone na pochylni po 31.XII. 191920
(d)lekkich okrętów nawodnych podkategorii (c)16
(e)okrętów podwodnych13

- Miesiąc.

Słowo "miesiąc" użyte w niniejszym Układzie w odniesieniu do okresu czasu oznacza miesiąc o 30 dniach.