Uwidacznianie cen artykułów wystawionych na sprzedaż oraz świadczonych usług.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.37.235

Akt utracił moc
Wersja od: 19 października 1964 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 października 1964 r.
w sprawie uwidaczniania cen artykułów wystawionych na sprzedaż oraz świadczonych usług.

Na podstawie art. 6 dekretu z dnia 3 czerwca 1953 r. o ustalaniu cen, opłat i stawek taryfowych (Dz. U. Nr 31, poz. 122) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa obowiązek uwidaczniania cen:
1)
w punktach sprzedaży detalicznej, zakładach gastronomicznych, stołówkach oraz w bufetach przyzakładowych, zwanych dalej punktami sprzedaży detalicznej,
2)
w jednostkach wykonujących usługi.
1.
Artykuły wystawione na sprzedaż w punktach sprzedaży detalicznej (w oknach wystawowych, witrynach, na ladach bufetowych, na półkach, gondolach, straganach itp.) powinny posiadać wywieszki wskazujące:
1)
przy owocach i warzywach - cenę jednostkową oraz wybór, jeżeli dla danego gatunku owoców lub warzyw normy jakościowe przewidują więcej niż jeden wybór; ponadto przy jabłkach i gruszkach wyboru "ekstra" oraz ziemniakach I klasy jakości - nazwę odmiany, a przy pozostałych wyborach jabłek - grupę cenową,
2)
przy artykułach garmażeryjnych - nazwę i cenę jednostkową, a jeżeli artykuł jest porcjowany - nazwę, wagę lub miarę oraz cenę porcji,
3)
przy wyrobach kulinarnych - nazwę, wagę i cenę jednostkową,
4)
przy artykułach spożywczych nie wymienionych w pkt 1-3-cenę jednostkową, a przy artykułach spożywczych nie paczkowanych oraz pochodzących z importu - ponadto nazwę artykułu; jeżeli normy jakościowe przewidują dla danego artykułu więcej niż jedną klasę lub gatunek - należy na wywieszce wskazać również właściwą klasę lub gatunek,
5)
przy kwiatach i materiałach szkółkarskich (drzewa i krzewy) - nazwę i cenę jednostkową oraz wybór, jeżeli dla danych kwiatów, drzew i krzewów normy jakościowe przewidują więcej niż jeden wybór,
6)
przy artykułach przemysłowych - cenę jednostkową oraz jakość (gatunek), jeżeli dany artykuł produkowany jest w różnych jakościach (gatunkach).
2.
Przy wystawianiu na sprzedaż większej ilości artykułów tego samego rodzaju i ceny wywieszkę określoną w ust. 1 umieszcza się tylko na jednym z tych artykułów.
3.
W wypadkach, w których stosowanie wywieszek byłoby utrudnione ze względu na formę sprzedaży (np. w handlu obnośnym lodami), należy uwidocznić cenę w inny widoczny dla nabywcy sposób (np. przez odpowiedni napis na skrzynce).
4.
Przepisy ust. 1 nie dotyczą: 1) książek i innych wydawnictw nieperiodycznych, 2) dzienników i czasopism, 3) kart pocztowych, znaczków pocztowych i skarbowych, 4) kuponów gier liczbowych i losów Polskiego Monopolu Loteryjnego, 5) wyrobów tytoniowych i zapałek, 6) widokówek z wydrukowaną ceną.
5.
Minister Handlu Wewnętrznego może zwolnić od obowiązku umieszczenia wywieszek na artykułach innych niż wymienione w ust. 4.
1.
Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne, a wywieszki widoczne dla nabywcy i umieszczone w taki sposób, aby było wiadomo, jakiego artykułu dotyczą, i aby nie szpeciły artykułu, nie wpływały na zmianę jego jakości.
2.
Przy przymocowywaniu wywieszek do artykułów spożywczych nie wolno używać szpilek, gwoździków, pinezek lub innych materiałów mogących przedostać się do tych artykułów i zagrażać zdrowiu.
Punkty sprzedaży detalicznej powinny posiadać cennik detaliczny artykułów znajdujących się w danym punkcie i będących przedmiotem jego obrotu lub dokumenty stwierdzające obowiązującą cenę (np. dowód dostawy, specyfikacja towarowa itp.). Cennik detaliczny powinien być umieszczony w widocznym i dostępnym miejscu.
1.
Jednostki wykonujące usługi obowiązane są do umieszczenia na widocznym i dostępnym miejscu cennika za wykonywane usługi.
2.
Cennik powinien zawierać ceny poszczególnych rodzajów usług wykonywanych przez daną jednostkę (zakład, punkt usługowy), a jeżeli ceny usług ustalone są przez organ do spraw cen - ponadto nazwę organu, który ustalił cenę, oraz numer i datę decyzji.
3.
Umieszczone na widoku publicznym przedmioty wyrabiane, naprawiane lub odnawiane przez zakłady lub punkty usługowe - jeżeli nie są przeznaczone do sprzedaży - powinny być zaopatrzone w wywieszki z odpowiednimi napisami, np. "wzór", "naprawa", "odnowa".
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Handlu Wewnętrznego oraz zainteresowanym ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1965 r.