Utworzenie Instytutu Kształcenia Nauczycieli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.24.172

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 1972 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1972 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Kształcenia Nauczycieli.

Na podstawie art. 8 ust. 7 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 31) zarządza się, co następuje:
Tworzy się Instytut Kształcenia Nauczycieli, zwany w dalszym ciągu "Instytutem", jako samodzielną placówkę typu naukowo-dydaktycznego bezpośrednio podległą Ministrowi Oświaty i Wychowania.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa. Instytut może posiadać oddziały terenowe.
1.
Przedmiotem działania Instytutu jest kształcenie i doskonalenie nauczycieli, innych pracowników szkół i placówek oświatowo-wychowawczych podległych Ministrowi Oświaty i Wychowania oraz prowadzenie badań naukowych w zakresie kształcenia nauczycieli.
2.
W szczególności do zakresu działania Instytutu należy:
1)
opracowywanie treści, form, metod kształcenia, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych szkolnictwa,
2)
określanie zasad i kryteriów kierowania nauczycieli na kursy i studia podyplomowe,
3)
badanie efektywności procesów kształcenia, doskonalenia i samokształcenia,
4)
programowanie treści wydawnictw i innych pomocy naukowych dla potrzeb kształcenia, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.
Instytut realizuje swoje zadania przez:
1)
opracowywanie programów kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz innych pracowników oświaty,
2)
analizowanie przydatności programów kształcenia nauczycieli realizowanych przez szkoły wyższe,
3)
prowadzenie systemem zaocznym kształcenia czynnych nauczycieli mających ukończone liceum pedagogiczne,
4)
wydawanie czasopism przedmiotowo-metodycznych oraz publikacji pedagogicznych,
5)
prowadzenie wyspecjalizowanych ośrodków doskonalenia nauczycieli, kadr kierowniczych szkolnictwa oraz innych pracowników oświaty,
6)
prowadzenie badań nad:
a)
poziomem kwalifikacji nauczycieli i kadr kierowniczych,
b)
procesami selekcji do zawodu nauczycielskiego,
c)
strukturami programowo-metodycznymi kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
d)
efektywnością stosowanych metod i form w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli,
e)
procesami adaptacji zawodowej nauczycieli rozpoczynających pracę,
7)
prowadzenie zakładów i ośrodków eksperymentalnych,
8)
opracowywanie dokumentacji i informacji naukowo-dydaktycznej w zakresie tematyki prac Instytutu,
9)
współdziałanie z instytutami naukowo-badawczymi, wydawnictwami oraz innymi instytucjami współdziałającymi w zakresie kształcenia, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli,
10)
wymianę doświadczeń i informacji naukowej z instytucjami zagranicznymi w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
11)
prowadzenie kursów dla nauczycieli szkół z polskim językiem nauczania za granicą oraz kierowanie nauczycieli polskich na staże i kursy za granicę.
Wydatki i dochody Instytutu objęte są budżetem Państwa w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty i Wychowania.
Organizację i szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut nadany przez Ministra Oświaty i Wychowania.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Oświaty i Wychowania.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.