Rozdział 2 - PRZEPISY TARYFOWE I REGULAMINOWE. - Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowa, bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W.M. Gdańska).

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.52.478

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1922 r.

II.

PRZEPISY TARYFOWE I REGULAMINOWE.

Komunikacja osobowa, bagażowa i przesyłek nadzwyczajnych.

1.
Do bezpośredniego przewozu osób, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych stosuje się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego - "Przepisy taryfowe i wykazy odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym - "Taryfa na przewóz osób, psów, bagażu, i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szeroko-torowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalno-torowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" - zas
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska, odnośne taryfy i przepisy taryfowe gdańskie,
2.
Aż do odwołania odprawia się osoby, bagaż i przesyłki nadzwyczajne bezpośrednio przez na stępujące punkty styczne.
a)
Herby Śl. między stacjami Lubliniec i Tarnowskie Góry z jednej a stacjami Bydgoszcz, Częstochowa, Kalisz, Kielce, Koluszki, Lublin, Łódź, Piotrków, Poznań, Radom, Skierniewice, Tczew, Toruń i Warszawa Gł. z drugiej strony;
b)
Sosnowiec między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Będzin, Bydgoszcz, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gołonóg, Kalisz, Koluszki, Lublin, Łódź, Noworadomsk, Piotrków, Poznań, Radom, Skierniewice, Sosnowiec, Starobędzin, Tczew, Toruń, Warszawa Gł., Wilno, Ząbkowice i Zawiercie z drugiej strony;
c)
Mysłowice między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Borysław-Tustanowice, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy-Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeczów, Śniatyn, Stanisławów, Szczakowa, Tarnów i Trzebinia z drugiej strony;
d)
Oświęcim między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Bielsko, Borysław-Tustanowice, Cieszyn-Bobrówka, Dębica, Drohobycz, Dziedzice, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeszów, Śniatyn, Stanisławów, Tarnów, Trzebinia i Żywiec z drugiej strony;
e)
Dziedzice między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Bielsko, Borysław-Tustanowice, Cieszyn-Bobrówka, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeszów,. Śniatyn, Stanisławów, Tarnów, Trzebinia i Żywiec z drugiej strony,
3.
Obliczanie należności:
a)
Ze stacji górnośląskich (zob. 2) a)-e) do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym.

Należność tak za przejazd osób, jak i za przewóz bagażu oraz przesyłek nadzwyczajnych oblicza się za przestrzeń od odnośnych stacji górnośląskich do punktu stycznego pod Herbami Śl, do punktów stycznych pod Katowicami i Szopienicami (te dwa ostatnie punkty odnoszą się do przejścia przez Sosnowiec Warszawski), do Mysłowic, Oświęcimia i Dziedzic według "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach", a od tych punktów do stacji przeznaczenia według taryf polskich.

b)
Ze stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, do stacji górnośląskich.

Należności tak za przejazd osób, jak i za przewóz bagażu oraz przesyłek nadzwyczajnych za linje do punktów stycznych (zob. powyżej 3) a) według taryf polskich a od tych punktów za przestrzeń kolei górnośląskich według "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach".

4.
Należność przewozową pobiera się:
a)
w komunikacji ad 3) a) za całą przestrzeń w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje od punktu stycznego do stacji przeznaczenia lub też całą należność w walucie polskiej;
b)
w komunikacji 3) b) pobiera się całą sumę tak za przejazd osób, jak za przewóz bagażu i przesyłek nadzwyczajnych w walucie polskiej, przeliczając należności górnośląskie według kursu, ustalanego co pewien czas.
5.
Przesyłki nadzwyczajne odprawia się tak, jak bagaż, za kwitem bagażowym, który należy zaopatrzyć napisem "Przesyłka nadzwyczajna (Expressgut) " oraz adresem odbiorcy.

Komunikacja towarowa.

1.
Bezpośredni przewóz towarów i zwierząt żywych odbywa się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego na zasadach "Taryfy towarowej oraz wykazu stacji i wykazu odległości taryfowych dla przewozu towarów i zwierząt pomiędzy stacjami i po linjach okręgu dyrekcyjnego kolei państwowych w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, na zasadach "Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt" oraz "Wykazu odległości taryfowych", zaś
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska na zasadach odnośnych taryf i przepisów taryfowych gdańskich.
2.
Odprawianie odbywa się za pomocą bezpośrednich listów przewozowych stacji nadawczej.

Oświadczenia nadawcy w liście przewozowym uskutecznia się w języku tego obszaru, w którym towar przyjęto do przewozu. O ile zachodzi potrzeba, ma kolej przetłómaczyć piśmienne dane listu przewozowego. W tym wypadku uważa się kolej za mandatarjusza nadawcy, który w myśl odnośnych przepisów regulaminowych sam ponosi wszystkie skutki, wynikające z ewentualnego niedokładnego przetłómaczenia. Nadawcy przysługuje prawo oświadczenia piśmienne listu przewozowego podać w języku polskim i niemieckim.

Nadawca obowiązany jest oznaczyć stację, przez którą towar ma przejść z jednego obszaru na drugi (zob. postanowienia ad I.).

Pozatem obowiązany jest nadawca dołączyć do listu przewozowego wszelkie zezwolenia wywozu i przywozu odnośnego obszaru. Kolej nie jest obowiązana do badania autentyczności tych dokumentów. W razie stwierdzenia braku lub nieprawidłowości rzeczonych dokumentów na stacji nadawczej, kolej ma prawo nie przyjąć przesyłki do przewozu. Jeżeli stwierdzenie nastąpiło dopiero na stacji pośredniej względnie odbiorczej, kolej może przesyłkę zatrzymać i oddać do rozporządzenia nadawcy, który ponosi powstałe z tego powodu wydatki (składowe, postojowe i t. p.).

3.
Obliczanie należności przewozowych.

Należność przewozową oblicza się oddzielnie za przestrzeń kolei górnośląskich, oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących poza Śląskiem Górnym, i oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących na obszarze W. M. Gdańska.

Dla obliczeń przewoźnego za przestrzeń od punktu stycznego (taryfowego punktu rozdzielczego) miarodajne są taryfy, obowiązujące na danym odcinku w dniu przejścia przesyłki przez odnośny punkt styczny (taryfowy punkt rozdzielczy).

4.
Należność przewozową pobiera się:

1. W komunikacji ze stacji górnośląskich do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym:

a)
albo z góry za całą przestrzeń,
b)
albo z góry do górnośląskiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie niemieckiej z przekazaniem reszty na odbiorcę, który opłaca ją w walucie polskiej, jeżeli stacja przeznaczenia leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym. Jeżeli zaś stacja przeznaczenia leży na obszarze W. M. Gdańska, należność za linje kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym opłaca odbiorca wedle swego wyboru w walucie albo gdańskiej albo polskiej przy zastosowaniu kursu, ustalanego co pewien czas.

2. W komunikacji do stacji górnośląskich:

a)
albo z góry do górnoślązkiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie polskiej, jeżeli stacja nadawcza leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, a w walucie gdańskiej lub polskiej - stosownie do życzenia nadawcy - jeżeli stacja nadawcza leży na obszarze W. M. Gdańska.

Resztę przekazuje się na odbiorcę;

b)
albo całe przewoźne przekazuje się na odbiorcę. Na obszarze Górnego Śląska pobiera się powyższe opłaty w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, w walucie polskiej.
5.
Należności, narosłe na stacjach pośrednich, zalicza się według przepisów taryfy, obowiązującej w okręgu danej stacji pośredniej.
6.
Wydatki w gotowiźnie, zaliczenia i ubezpieczenia terminu dostawy wyłącza się czasowo z niniejszej komunikacji.
7.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak, uszkodzenie i przekroczenie terminu dostawy wobec uprawnionego nadawcy lub odbiorcy określają postanowienia przepisów przewozowych i taryfowych, obowiązujące na odnośnych obszarach. Odstąpienie praw, wynikających z powyższych przepisów, komu innemu jak nadawcy lub odbiorcy jest niedopuszczalne.