Oddział B - Komunikacja towarowa. - Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowa, bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W.M. Gdańska).

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.52.478

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1922 r.

B.

Komunikacja towarowa.

1.
Bezpośredni przewóz towarów i zwierząt żywych odbywa się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego na zasadach "Taryfy towarowej oraz wykazu stacji i wykazu odległości taryfowych dla przewozu towarów i zwierząt pomiędzy stacjami i po linjach okręgu dyrekcyjnego kolei państwowych w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, na zasadach "Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt" oraz "Wykazu odległości taryfowych", zaś
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska na zasadach odnośnych taryf i przepisów taryfowych gdańskich.
2.
Odprawianie odbywa się za pomocą bezpośrednich listów przewozowych stacji nadawczej.

Oświadczenia nadawcy w liście przewozowym uskutecznia się w języku tego obszaru, w którym towar przyjęto do przewozu. O ile zachodzi potrzeba, ma kolej przetłómaczyć piśmienne dane listu przewozowego. W tym wypadku uważa się kolej za mandatarjusza nadawcy, który w myśl odnośnych przepisów regulaminowych sam ponosi wszystkie skutki, wynikające z ewentualnego niedokładnego przetłómaczenia. Nadawcy przysługuje prawo oświadczenia piśmienne listu przewozowego podać w języku polskim i niemieckim.

Nadawca obowiązany jest oznaczyć stację, przez którą towar ma przejść z jednego obszaru na drugi (zob. postanowienia ad I.).

Pozatem obowiązany jest nadawca dołączyć do listu przewozowego wszelkie zezwolenia wywozu i przywozu odnośnego obszaru. Kolej nie jest obowiązana do badania autentyczności tych dokumentów. W razie stwierdzenia braku lub nieprawidłowości rzeczonych dokumentów na stacji nadawczej, kolej ma prawo nie przyjąć przesyłki do przewozu. Jeżeli stwierdzenie nastąpiło dopiero na stacji pośredniej względnie odbiorczej, kolej może przesyłkę zatrzymać i oddać do rozporządzenia nadawcy, który ponosi powstałe z tego powodu wydatki (składowe, postojowe i t. p.).

3.
Obliczanie należności przewozowych.

Należność przewozową oblicza się oddzielnie za przestrzeń kolei górnośląskich, oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących poza Śląskiem Górnym, i oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących na obszarze W. M. Gdańska.

Dla obliczeń przewoźnego za przestrzeń od punktu stycznego (taryfowego punktu rozdzielczego) miarodajne są taryfy, obowiązujące na danym odcinku w dniu przejścia przesyłki przez odnośny punkt styczny (taryfowy punkt rozdzielczy).

4.
Należność przewozową pobiera się:

1. W komunikacji ze stacji górnośląskich do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym:

a)
albo z góry za całą przestrzeń,
b)
albo z góry do górnośląskiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie niemieckiej z przekazaniem reszty na odbiorcę, który opłaca ją w walucie polskiej, jeżeli stacja przeznaczenia leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym. Jeżeli zaś stacja przeznaczenia leży na obszarze W. M. Gdańska, należność za linje kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym opłaca odbiorca wedle swego wyboru w walucie albo gdańskiej albo polskiej przy zastosowaniu kursu, ustalanego co pewien czas.

2. W komunikacji do stacji górnośląskich:

a)
albo z góry do górnoślązkiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie polskiej, jeżeli stacja nadawcza leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, a w walucie gdańskiej lub polskiej - stosownie do życzenia nadawcy - jeżeli stacja nadawcza leży na obszarze W. M. Gdańska.

Resztę przekazuje się na odbiorcę;

b)
albo całe przewoźne przekazuje się na odbiorcę. Na obszarze Górnego Śląska pobiera się powyższe opłaty w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, w walucie polskiej.
5.
Należności, narosłe na stacjach pośrednich, zalicza się według przepisów taryfy, obowiązującej w okręgu danej stacji pośredniej.
6.
Wydatki w gotowiźnie, zaliczenia i ubezpieczenia terminu dostawy wyłącza się czasowo z niniejszej komunikacji.
7.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak, uszkodzenie i przekroczenie terminu dostawy wobec uprawnionego nadawcy lub odbiorcy określają postanowienia przepisów przewozowych i taryfowych, obowiązujące na odnośnych obszarach. Odstąpienie praw, wynikających z powyższych przepisów, komu innemu jak nadawcy lub odbiorcy jest niedopuszczalne.