Rozdział 4 - Reorganizacja instytutu badawczego - Tworzenie, łączenie, podział, reorganizacja, przekształcanie w instytucje gospodarki budżetowej lub likwidacji instytutów badawczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1435

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 sierpnia 2020 r.

Rozdział  4

Reorganizacja instytutu badawczego

§  16. 
1. 
Reorganizacji instytutu badawczego polegającej na zmianie przedmiotu lub zakresu jego działalności można dokonać, jeżeli wystąpiła konieczność:
1)
podjęcia realizacji nowych zadań lub zaprzestania realizacji niektórych dotychczasowych zadań albo zmiany zakresu lub charakteru tych zadań, albo
2)
dokonania zmiany w zakresie organizacji lub jakości pracy tego instytutu, lub jakości zarządzania tym instytutem, służącej usprawnieniu jego działania.
2. 
Reorganizacji instytutu badawczego polegającej na zmianie jego nazwy można dokonać, jeżeli jest spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
1)
reorganizacja w tym zakresie jest dokonywana łącznie z:
a)
reorganizacją polegającą na zmianie przedmiotu lub zakresu działalności tego instytutu,
b)
nadaniem temu instytutowi statusu państwowego instytutu badawczego;
2)
nowa nazwa przyczyni się do poprawy rozpoznawalności tego instytutu w środowisku naukowym lub w obrocie gospodarczym.
3. 
Reorganizacji instytutu badawczego polegającej na zmianie ministra nadzorującego ten instytut można dokonać, jeżeli jest spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
1)
nastąpiła zmiana zakresu działania dotychczasowego ministra nadzorującego;
2)
wystąpiła konieczność objęcia nadzoru nad realizacją przez ten instytut zadań w zakresie jego podstawowej działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy, przez innego ministra.
4. 
Jeżeli przewidywanym skutkiem reorganizacji instytutu badawczego będą istotne zmiany w zatrudnieniu lub mieniu tego instytutu, warunkiem jej dokonania jest dodatkowo zabezpieczenie roszczeń pracowniczych lub wskazanie sposobu zagospodarowania mienia tego instytutu.
§  17. 
Rada naukowa i dyrektor instytutu badawczego, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych, mogą złożyć do ministra nadzorującego ten instytut wniosek o jego reorganizację, który zawiera:
1)
wskazanie proponowanego sposobu reorganizacji;
2)
uzasadnienie potrzeby jej dokonania, w tym odnoszące się do spełnienia odpowiednich warunków, o których mowa w § 16.
§  18. 
Jeżeli minister nadzorujący instytut badawczy planuje dokonanie w nim reorganizacji, o której mowa w § 16 ust. 1, występuje o opinie w tej sprawie do zakładowych organizacji związkowych działających w tym instytucie.
§  19. 
1. 
Jeżeli minister nadzorujący instytut badawczy uzna wniosek, o którym mowa w § 17, za zasadny albo stwierdzi, że reorganizacja instytutu badawczego jest uzasadniona merytorycznie, organizacyjnie i finansowo, przygotowuje wniosek, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy, zawierający:
1)
nazwę i siedzibę tego instytutu;
2)
numer identyfikacyjny REGON i numer identyfikacji podatkowej NIP tego instytutu;
3)
planowaną datę reorganizacji;
4)
propozycję sposobu reorganizacji wraz z uzasadnieniem merytorycznym, organizacyjnym i finansowym, w tym odnoszącym się do spełnienia odpowiednich warunków, o których mowa w § 16;
5)
propozycję zmiany przedmiotu lub zakresu działalności instytutu badawczego, jeżeli skutkiem reorganizacji będzie wprowadzenie takiej zmiany;
6)
propozycję sposobu zabezpieczenia roszczeń pracowniczych lub zagospodarowania mienia instytutu badawczego, jeżeli skutkiem reorganizacji będą istotne zmiany w zatrudnieniu lub mieniu tego instytutu;
7)
analizę skutków finansowych reorganizacji, w tym wpływu na sektor finansów publicznych;
8)
analizę wpływu reorganizacji na:
a)
konkurencyjność gospodarki, w tym funkcjonowanie i rozwój sektorów gospodarki, w których są wdrażane wyniki badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w tym instytucie, oraz przedsiębiorczość,
b)
rynek pracy,
c)
inne obszary istotne dla funkcjonowania państwa, związane z działalnością tego instytutu.
2. 
W przypadku reorganizacji instytutu badawczego polegającej wyłącznie na zmianie ministra nadzorującego ten instytut we wniosku, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy:
1)
wskazuje się dodatkowo ministra, który ma przejąć nadzór nad tym instytutem;
2)
nie zawiera się informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8.
§  20. 
Minister nadzorujący instytut badawczy, który ma zostać zreorganizowany, przekazuje do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki wniosek, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy, wraz z:
1)
opinią zespołu roboczego, o której mowa w art. 8 ust. 4 ustawy;
2)
opiniami organów tego instytutu, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy, albo wnioskiem, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy;
3)
opiniami zakładowych organizacji związkowych, o których mowa w § 18.
§  21. 
Minister nadzorujący instytut badawczy, który ma zostać zreorganizowany, składa wniosek, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy, wraz z:
1)
opinią zespołu roboczego, o której mowa w art. 8 ust. 4 ustawy;
2)
opiniami organów tego instytutu, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy, albo wnioskiem, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy;
3)
opiniami zakładowych organizacji związkowych, o których mowa w § 18;
4)
opinią ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.