Rozdział 4 - Zasady pokrywania wydatków na nagrody w przedsiębiorstwach, które nie tworzą funduszu zakładowego. - Tworzenie funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach przemysłowych i skupu podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1959.23.146

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1959 r.

IV.

Zasady pokrywania wydatków na nagrody w przedsiębiorstwach, które nie tworzą funduszu zakładowego.

§  16.
1.
Przedsiębiorstwom, które nie spełnią warunków, określonych w rozporządzeniu, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo może uzyskać zgodę na dokonywanie wydatków na nagrody zgodnie z ust. 1 po upływie I półrocza i 3 kwartałów. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie spełni tylko w pierwszym półroczu lub w trzech pierwszych kwartałach 1959 r. warunków do utworzenia funduszu zakładowego, natomiast spełni je w następnych okresach roku 1959, wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 traktuje się jako wypłaty obciążające fundusz zakładowy.
§  17.
1.
Wyłącza się spod działania przepisów ustawy jednostki podległe Centrali Surowców Włókienniczych i Skórzanych.
2.
Jednostkom określonym w ust. 1 oraz przedsiębiorstwom, które zgodnie z § 15 nie tworzą funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na pokrywanie wydatków na nagrody, świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników - do wysokości 2% planowanego na rok 1959 osobowego funduszu płac, nie przekraczającej jednak kwoty osiągniętego zysku lub sumy, o którą obniżono stratę. Wydatki te zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa.
3.
Zezwolenia na dokonywanie wypłat, o których mowa w ust. 2, mogą być udzielone po stwierdzeniu, na podstawie sprawozdań o wykonaniu planu przedsiębiorstwa i sprawozdań finansowych, że przedsiębiorstwo spełniło następujące warunki:
1)
wykonało operatywne zadania w zakresie produkcji bądź skupu,
2)
wywiązało się terminowo ze swych obowiązków wobec odbiorców,
3)
wykazało prawidłową gospodarkę magazynową i finansową.