Rozdział 7 - Zgłaszanie wypadków, incydentów oraz zdarzeń - Transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1715

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 sierpnia 2022 r.

Rozdział  7

Zgłaszanie wypadków, incydentów oraz zdarzeń

1. 
Operator lotniczy, któremu Prezes Urzędu wydał certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC), oraz jego podwykonawcy zgłaszają w ramach systemu zgłaszania zdarzeń każdy wypadek, incydent oraz zdarzenie, niezależnie od miejsca ich wystąpienia.
2. 
Operator lotniczy inny niż określony w ust. 1 zgłasza w ramach systemu zgłaszania zdarzeń każdy wypadek, incydent oraz zdarzenie, które miały miejsce na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Operator lotniczy inny niż określony w ust. 1 zgłasza w ramach systemu zgłaszania zdarzeń zdarzenie dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną lub przewozu materiałów niebezpiecznych przez pasażerów lub członków załogi statku powietrznego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako państwa pochodzenia, polegające na ujawnieniu przypadków niezgodności z przepisami Części 7 Instrukcji Technicznych oraz ustawy dotyczących:
1)
akceptacji, przechowywania i załadunku materiałów niebezpiecznych;
2)
przekazywania informacji o materiałach niebezpiecznych dowódcy statku powietrznego;
3)
wnoszenia na pokład statku powietrznego materiałów niebezpiecznych przez pasażerów lub członków załogi statku powietrznego.
4. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1-3, zawiera:
1)
datę wypadku, incydentu lub zdarzenia;
2)
trasę, datę i numer lotu;
3)
opis materiałów niebezpiecznych oraz numer referencyjny lotniczego listu przewozowego albo przywieszki bagażowej i biletu;
4)
numer identyfikacyjny Narodów Zjednoczonych (numer UN) materiału niebezpiecznego i prawidłową nazwę przewozową materiału niebezpiecznego zgodną z Instrukcjami Technicznymi;
5)
klasę i podklasę oraz dodatkowe ryzyka materiału niebezpiecznego;
6)
typ opakowania i oznakowanie specyfikacyjne opakowania;
7)
ilość materiałów niebezpiecznych;
8)
firmę i adres podmiotu nadającego przesyłkę, a w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - imię i nazwisko oraz adres zamieszkania;
9)
inne dane istotne do przeprowadzenia analizy wypadku, incydentu lub zdarzenia;
10)
przypuszczalną przyczynę wypadku, incydentu lub zdarzenia;
11)
podjęte działania;
12)
inne podjęte czynności sprawozdawcze;
13)
imię i nazwisko, stanowisko i numer telefonu osoby sporządzającej zgłoszenie oraz adres podmiotu, w imieniu którego zgłoszenie jest dokonywane.
5. 
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1-3, dołącza się kopie dokumentów dotyczących sprawy oraz posiadaną dokumentację fotograficzną.
6. 
Podmiot inny niż operator lotniczy, zaangażowany w transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, który pozyskał informacje o wypadku, incydencie lub zdarzeniu, zgłasza ten fakt w ramach systemu zgłaszania zdarzeń. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
7. 
W przypadku gdy zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1-3 albo 6, dotyczy wypadku z materiałami promieniotwórczymi, incydentu z materiałami promieniotwórczymi albo zdarzenia z materiałami promieniotwórczymi, kopię zgłoszenia podmiot, o którym mowa odpowiednio w ust. 1-3 albo 6, przesyła Prezesowi Państwowej Agencji Atomistyki.
8. 
W przypadku gdy zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1-3 albo 6, dotyczy wypadku, incydentu albo zdarzenia, które miało miejsce na terenie lotniczego przejścia granicznego, kopię zgłoszenia podmiot, o którym mowa odpowiednio w ust. 1-3 albo 6, przesyła właściwemu miejscowo komendantowi placówki Straży Granicznej.

Wypadki, incydenty oraz zdarzenia podlegają zgłoszeniu niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 72 godzin od momentu ich ujawnienia.

W przypadku otrzymania zgłoszenia, o którym mowa w art. 29 ust. 1-3 albo 6, Prezes Urzędu podejmuje działania mające na celu zapobieżenie powtarzalności wypadków, incydentów lub zdarzeń, w szczególności przez:

1)
sporządzenie raportu dotyczącego wypadku, incydentu albo zdarzenia;
2)
przesłanie raportu, o którym mowa w pkt 1, do:
a)
państwa, w którym miał miejsce wypadek, incydent albo zdarzenie,
b)
państwa pochodzenia,
c)
państwa rejestracji statku powietrznego,
d)
państwa operatora lotniczego,
e)
innego państwa, które przekazało istotne informacje.

Jeżeli wypadek wypełnia znamiona incydentu albo wypadku lotniczego w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/56/WE (Dz. Urz. UE L 295 z 12.11.2010, str. 35, z późn. zm.), prowadzenie badania takiego wypadku jest włączane do badania incydentu albo wypadku lotniczego prowadzonego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych.