Rozdział 4 - Nadzór szkolenia zawodowego - Szkolenie oraz doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy Służby Więziennej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.144.970

Akt utracił moc
Wersja od: 10 sierpnia 2010 r.

Rozdział  4

Nadzór szkolenia zawodowego

§  62.
1.
Koordynację i nadzór nad realizacją szkolenia zawodowego sprawuje Dyrektor Generalny za pośrednictwem dyrektora komórki szkoleniowej lub innej wyznaczonej osoby.
2.
Nadzór nad realizacją szkolenia zawodowego w ośrodkach szkolenia lub ośrodkach doskonalenia kadr sprawuje komendant.
§  63.
1.
W ośrodkach szkolenia i ośrodkach doskonalenia kadr, niezależnie od nadzoru, o którym mowa w § 62, prowadzony jest nadzór pedagogiczny.
2.
Celem prowadzonego nadzoru pedagogicznego jest rozwój funkcjonariuszy i doskonalenie zawodowe kadry dydaktycznej.
3.
Nadzór pedagogiczny sprawują:
1)
Dyrektor Generalny wobec komendantów;
2)
komendant wobec swojego zastępcy;
3)
zastępca komendanta wobec kierowników zakładów szkoleniowych oraz kadry dydaktycznej;
4)
kadra dydaktyczna wobec funkcjonariuszy uczestniczących w szkoleniu.
4.
W ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia i wychowania.
§  64.
1.
Nadzór pedagogiczny w ośrodku szkolenia lub ośrodku doskonalenia kadr sprawowany jest przez:
1)
wspomaganie kadry dydaktycznej w spełnianiu wymagań dydaktyczno-wychowawczych, w szczególności przez:
a)
organizację wewnętrznego doskonalenia umiejętności dydaktycznych kadry,
b)
system motywowania kadry dydaktycznej do podnoszenia kwalifikacji i umiejętności dydaktycznych,
c)
umożliwianie kadrze dydaktycznej udziału w zewnętrznym doskonaleniu zawodowym, zgodnie z potrzebami ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr,
d)
otoczenie opieką i wsparciem wykładowców rozpoczynających pracę dydaktyczną przez wyznaczone osoby, dysponujące doświadczeniem zawodowym,
e)
funkcjonowanie zespołów przedmiotowych i zadaniowych;
2)
systematyczne analizowanie i ocenianie stopnia spełnienia wymagań wynikających z zadań statutowych, realizowane przez:
a)
tworzenie przez kadrę dydaktyczną wewnętrznych standardów pracy dydaktycznej,
b)
zespołowe diagnozowanie pracy dydaktycznej również przez Radę Pedagogiczną,
c)
bieżącą analizę oceny i samooceny pracy wykładowców,
d)
analizowanie projektów i innych prac funkcjonariuszy biorących udział w szkoleniu,
e)
analizę dokumentacji pedagogicznej,
f)
badanie wyników nauczania oraz wizytacji i testów dydaktycznych,
g)
ewaluację szkolenia poprzez ankietowanie funkcjonariuszy - badanie ich opinii, oczekiwań związanych z wybranymi obszarami działalności ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr,
h)
hospitacje diagnozujące, nakierowane w szczególności na obserwowanie rozwoju funkcjonariuszy, ich umiejętności, wiedzy, postaw, w odniesieniu do celów i zadań ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr,
i)
hospitacje kontrolno-oceniające prowadzone przez komendanta, zastępcę komendanta lub kierowników zakładów szkoleniowych w celu opracowania oceny pracy dydaktycznej,
j)
hospitacje doradczo-metodyczne mające na celu doskonalenie warsztatu metodycznego wykładowcy, prowadzone przede wszystkim przez przedstawicieli zespołów przedmiotowych, zadaniowych, wyznaczonych wykładowców z poszczególnych zakładów szkolenia lub specjalistów z zewnątrz, w szczególności z uczelni wyższych, ośrodków doskonalenia nauczycieli lub innych wyspecjalizowanych instytucji.
2.
Hospitacje dokumentowane są na arkuszach hospitacyjnych, wypełnianych przez wykładowców przed hospitacją według ustalonych wzorów. Wypełniony arkusz przekazywany jest hospitującemu przed hospitacją. Ostateczne zapisy w arkuszu ustalają hospitujący i hospitowany podczas rozmowy organizowanej możliwie bezpośrednio po hospitowanych zajęciach.
§  65.
1.
Osoba sprawująca nadzór pedagogiczny jest upoważniona do bieżącego analizowania wyników i wprowadzania modyfikacji i usprawnień sprzyjających rozwojowi ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr oraz poprawy jakości ich pracy. O wprowadzonych zmianach osoba sprawująca nadzór pedagogiczny zobowiązana jest poinformować w okresowych sprawozdaniach.
2.
Komendant wyznacza zadania, sposoby ich realizacji, osoby odpowiedzialne za przygotowanie narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań i opracowanie raportów.
§  66.
1.
W ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr komendant może powołać zespół do spraw nadzoru pedagogicznego, zwany dalej "zespołem".
2.
Zadania zespołu polegają na:
1)
zbieraniu sprawozdań od osób sprawujących nadzór pedagogiczny;
2)
analizowaniu sprawozdań;
3)
przygotowaniu rocznych sprawozdań z nadzoru pedagogicznego w ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr;
4)
opracowaniu rocznych planów nadzoru pedagogicznego;
5)
planowaniu i realizacji ewaluacji systemu nadzoru pedagogicznego, wypracowanego i realizowanego w ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr.
3.
Zespół spotyka się przynajmniej trzy razy w roku.
§  67.
1.
Czynności w ramach mierzenia jakości pracy ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr związane z nadzorem pedagogicznym podlegają udokumentowaniu.
2.
Każda osoba lub zespół sprawujący nadzór pedagogiczny są zobowiązani do:
1)
opracowania wyników oraz przygotowania propozycji wniosków do dalszej pracy;
2)
przechowywania dokumentów, związanych z prowadzonymi badaniami, analizami, ankietami, ewaluacjami, przez okres dwóch lat;
3)
przedkładania na piśmie co najmniej raz w roku, lub w miarę potrzeb, zastępcy komendanta sprawozdania z prowadzonych czynności związanych z nadzorem pedagogicznym wraz z propozycjami wniosków, w tym również z prac zespołu w przypadku jego powołania.
3.
Raz w roku zastępca komendanta przedstawia Radzie Pedagogicznej sprawozdanie zbiorcze z przeprowadzonego nadzoru pedagogicznego.
4.
Sprawozdanie powinno zawierać:
1)
wyszczególnienie obszarów podlegających nadzorowi pedagogicznemu;
2)
analizę przeprowadzonych czynności i procedur;
3)
ocenę stopnia realizacji nadzoru pedagogicznego w danym roku;
4)
opis jakości pracy ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr;
5)
osiągnięcia w działalności dydaktycznej ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr i problemy wymagające koniecznych zmian.
§  68.
1.
Komendant przekazuje każdego roku, w terminie do dnia 15 stycznia, dyrektorowi komórki szkoleniowej sprawozdanie za rok poprzedni dotyczące szkoleń zawodowych zorganizowanych i przeprowadzonych w podległym mu ośrodku, w tym również wyników nadzoru pedagogicznego.
2.
Dyrektor komórki szkoleniowej na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, sporządza i składa Dyrektorowi Generalnemu, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, zbiorcze sprawozdanie dotyczące szkoleń zawodowych zorganizowanych i przeprowadzonych w Służbie Więziennej.