Dział 3 - Szkolenie zawodowe - Szkolenie oraz doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy Służby Więziennej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.144.970

Akt utracił moc
Wersja od: 10 sierpnia 2010 r.

DZIAŁ  III

Szkolenie zawodowe

Przepisy ogólne

§  31.
Szkolenie zawodowe stanowi kontynuację oraz rozszerzenie treści programowych szkolenia wstępnego funkcjonariusza i służy pogłębieniu jego wiedzy oraz umiejętności zawodowych koniecznych do należytego wykonywania zadań służbowych w korpusie podoficerskim, chorążych i oficerskim.
§  32.
1.
Celem szkolenia zawodowego jest:
1)
przygotowanie funkcjonariuszy do wykonywania zadań wynikających z ustawy o Służbie Więziennej, Kodeksu karnego wykonawczego oraz innych przepisów regulujących działalność Służby Więziennej;
2)
rozwijanie i generowanie wiedzy ogólnej, zawodowej i specjalistycznej na zajmowanych stanowiskach oraz wspieranie samokształcenia, utrwalanie umiejętności analizowania, syntezy i oceny zjawisk oraz własnych działań, a także rozwijanie i podtrzymywanie zdolności do służby w Służbie Więziennej.
2.
Cele dydaktyczne formułowane dla poszczególnych przedmiotów i jednostek lekcyjnych, warsztatów, praktyk, poligonów, działań sztabowych i interwencyjnych oraz innych ćwiczeń powinny być sformułowane i realizowane w taki sposób, aby tworzyły zintegrowany system wiedzy i umiejętności zawodowych.
3.
Szkolenie zawodowe ukierunkowane jest na wspieranie wszechstronnego rozwoju zawodowego i osobistego funkcjonariuszy oraz przeciwdziałanie chorobom zawodowym przez promocję zdrowia, a także kształtowanie praworządnych zachowań funkcjonariuszy.
4.
Szkolenie zawodowe ma charakter interdyscyplinarny, obejmujący sferę poznawczą, emocjonalną oraz psychomotoryczną, w oparciu o różne przedmioty ogólne i specjalistyczne ma sprzyjać tworzeniu zintegrowanego systemu wiedzy.
5.
W szkoleniu zawodowym należy uwzględniać dorobek polskiej penitencjarystyki oraz osiągnięcia i standardy międzynarodowe, w szczególności Europejskie Reguły Więzienne.
6.
Celem szkolenia zawodowego odbywanego w systemie samokształcenia kierowanego jest ponadto doskonalenie umiejętności funkcjonariusza w swojej specjalizacji, stymulowanie i wspieranie procesu samodzielnego zdobywania przez funkcjonariusza wiedzy zawodowej w oparciu o uzyskane wykształcenie, doświadczenie i praktykę zawodową.

Formy, warunki i tryb odbywania szkolenia zawodowego

§  33.
1.
Szkolenie zawodowe prowadzi się w systemie skoszarowanym w ośrodku szkolenia lub ośrodku doskonalenia kadr. Przepisy § 10-19 stosuje się odpowiednio.
2.
Funkcjonariusza mieszkającego w miejscowości, w której znajduje się siedziba ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr, albo w miejscowości pobliskiej komendant może, na pisemny raport funkcjonariusza, zwolnić z obowiązku odbywania szkolenia w systemie skoszarowanym, jeżeli nie zakłóci to przebiegu szkolenia zawodowego i realizacji procesu dydaktycznego oraz nie ograniczy jego udziału we wszystkich zajęciach przewidzianych programem szkolenia zawodowego i regulaminem pobytu.
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Generalny Służby Więziennej może zezwolić na odbycie przez funkcjonariusza szkolenia zawodowego w systemie samokształcenia kierowanego, który polega na:
1)
indywidualnym toku nauczania;
2)
udziale w obowiązkowych instruktażach oraz konsultacjach;
3)
uzyskiwaniu zaliczeń oraz składaniu egzaminów określonych w programie szkolenia zawodowego;
4)
przystąpieniu do egzaminu końcowego w terminie wyznaczonym dla funkcjonariuszy odbywających to samo szkolenie w systemie skoszarowanym.
4.
Wniosek o odbycie szkolenia zawodowego w systemie samokształcenia kierowanego składa, z zachowaniem drogi służbowej, kierownik jednostki, w której funkcjonariusz pełni służbę. W przypadku funkcjonariusza, który pełni służbę w Centralnym Zarządzie, wniosek składa kierownik właściwej komórki organizacyjnej Centralnego Zarządu.
§  34.
Program szkolenia zawodowego zakończonego złożeniem egzaminu na pierwszy stopień podoficerski, chorążego i oficerski zawiera w szczególności:
1)
zadania Służby Więziennej oraz zasady ich realizacji;
2)
strukturę organizacyjną i zakres uprawnień Służby Więziennej;
3)
pragmatykę służbową i zasady etyki zawodowej funkcjonariusza;
4)
zagadnienia bezpieczeństwa, organizację bezpiecznej pracy i służby;
5)
organizację oddziaływań penitencjarnych;
6)
trening komunikacji społecznej;
7)
szkolenie strzeleckie;
8)
wychowanie fizyczne z elementami samoobrony;
9)
ratownictwo przedmedyczne;
10)
musztrę;
11)
praktyczną naukę zawodu.
§  35.
Liczba przedmiotów zawartych w programie szkolenia zawodowego zakończonego złożeniem egzaminu na pierwszy stopień podoficerski, chorążego i oficerski oraz zakres i liczba godzin uzależnione są od specjalizacji zawodowej wynikającej z zajmowanego stanowiska służbowego i pionu służby.
§  36.
1.
Absolwenci szkolenia zawodowego zakończonego złożeniem egzaminu na pierwszy stopień podoficerski powinni opanować niezbędny zakres wiedzy penitencjarnej, społeczno-prawnej i specjalistycznej, warunkującej prawidłowe wykonywanie zadań Służby Więziennej i praktyczne umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach oraz posługiwania się sprzętem będącym na wyposażeniu jednostek organizacyjnych.
2.
Absolwenci szkolenia zawodowego zakończonego złożeniem egzaminu na pierwszy stopień chorążego powinni opanować niezbędny zakres wiedzy penitencjarnej, społeczno-prawnej i specjalistycznej, warunkującej prawidłowe wykonywanie zadań Służby Więziennej, w tym także zadań kierowniczych (dowódczych), oraz praktyczne umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach i posługiwania się sprzętem będącym na wyposażeniu jednostek organizacyjnych.
3.
Absolwenci szkolenia zawodowego zakończonego złożeniem egzaminu na pierwszy stopień oficerski w szczególności powinni opanować niezbędny zakres wiedzy penitencjarnej, społeczno-prawnej i specjalistycznej, warunkującej prawidłowe wykonywanie zadań Służby Więziennej, w tym także przygotowującej do wypełniania zadań kierowniczych niezbędnych do kierowania zespołami ludzkimi, oraz praktyczne umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach i posługiwania się sprzętem będącym na wyposażeniu jednostek organizacyjnych.

Organizacja szkolenia zawodowego

§  37.
1.
Organizowanie szkolenia zawodowego polega w szczególności na:
1)
wyznaczeniu limitu miejsc dla Centralnego Zarządu, poszczególnych okręgowych inspektoratów Służby Więziennej, zwanych dalej "okręgowymi inspektoratami", ośrodków szkolenia i ośrodków doskonalenia kadr;
2)
określeniu terminu rozpoczęcia i zakończenia szkolenia zawodowego, z uwzględnieniem terminów określonych w harmonogramie szkolenia;
3)
wyznaczeniu komisji prowadzącej postępowanie rekrutacyjne na szkolenie zawodowe, zwane dalej "postępowaniem rekrutacyjnym";
4)
przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego;
5)
opracowaniu planu zajęć i rozkładu materiału;
6)
założeniu dokumentacji szkolenia zawodowego.
2.
W przypadku gdy ośrodki szkolenia lub ośrodki doskonalenia kadr prowadzą ten sam typ szkolenia zawodowego, dyrektor komórki szkoleniowej określa rejonizację obowiązującą przy wyznaczaniu limitu miejsc.
§  38.
1.
Kryteria naboru, limity miejsc oraz termin rozpoczęcia i zakończenia szkolenia zawodowego określa dyrektor komórki szkoleniowej.
2.
Kierownicy jednostek zgłaszają potrzeby szkoleniowe do wyznaczonego przez dyrektora komórki szkoleniowej komendanta, który prowadzi nabór na szkolenie zawodowe.
3.
Przy ustalaniu limitów miejsc i terminów szkolenia zawodowego uwzględnia się zsumowane potrzeby szkoleniowe oraz możliwości ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr w zakresie organizowania i prowadzenia szkolenia zawodowego.
4.
Dyrektor komórki szkoleniowej może w uzgodnieniu z komendantami dokonywać korekt ustalonych terminów szkolenia zawodowego.
5.
W przypadku gdy liczba funkcjonariuszy oczekujących na szkolenie zawodowe jest większa od limitu miejsc przewidzianych na to szkolenie, dyrektor komórki szkoleniowej może określić dla poszczególnych jednostek organizacyjnych limity miejsc, proporcjonalnie do zgłoszonych przez nie potrzeb szkoleniowych.
6.
Kierownicy jednostek zgłaszający funkcjonariusza do szkolenia zawodowego, w ramach przyznanych limitów miejsc, mają obowiązek potwierdzić zakończenie przez funkcjonariusza szkolenia wstępnego.
7.
Informacje o limitach miejsc i terminie rozpoczęcia i zakończenia szkolenia przesyła się komendantom nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem szkolenia.
§  39.
1.
Komendant wyznaczony do prowadzenia naboru na szkolenie zawodowe pisemnie informuje dyrektora komórki szkoleniowej, okręgowe inspektoraty, ośrodki doskonalenia kadr o rodzaju szkolenia zawodowego, limicie miejsc oraz o terminie rozpoczęcia szkolenia.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, przesyła się w terminie umożliwiającym przełożonemu funkcjonariusza skierowanie go na postępowanie rekrutacyjne albo na szkolenie.
§  40.
1.
Postępowanie rekrutacyjne prowadzi komisja powołana przez komendanta prowadzącego nabór na szkolenie zawodowe.
2.
Postępowanie rekrutacyjne składa się z oceny zgłoszonych przez kierowników jednostek wniosków zawierających listy kandydatów na szkolenie zawodowe, zgodnie z kryteriami naboru, o których mowa w § 38 ust. 1.
3.
Komendant może zarządzić przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego w formie testu wiedzy, szczególnie w przypadku, gdy liczba funkcjonariuszy oczekujących na szkolenie zawodowe jest większa od limitu miejsc przewidzianych na to szkolenie. Test wiedzy opracowuje komendant i przesyła go do wiadomości dyrektora komórki szkoleniowej i kierowników jednostek organizacyjnych, zgodnie z rejonizacją obowiązującą przy wyznaczaniu limitu miejsc.
4.
Test wiedzy trwa 70 minut i składa się z 60 pytań jednokrotnego wyboru z zakresu szkolenia wstępnego.
5.
Za każdą odpowiedź poprawną przyznaje się 1 punkt, a za odpowiedź błędną 0 punktów. Warunkiem zaliczenia testu wiedzy jest uzyskanie przez funkcjonariusza co najmniej 42 punktów.
6.
Komisja prowadząca postępowanie rekrutacyjne sporządza protokół z przeprowadzonego postępowania i przekazuje go do zatwierdzenia przez komendanta.
§  41.
1.
O wynikach przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego komendant pisemnie informuje dyrektora komórki szkoleniowej, okręgowe inspektoraty, ośrodki szkolenia lub ośrodki doskonalenia kadr.
2.
Lista funkcjonariuszy zakwalifikowanych na szkolenie zawodowe podlega zatwierdzeniu przez dyrektora komórki szkoleniowej.
3.
W przypadku skreślenia funkcjonariusza z listy, o której mowa w ust. 2, lub rezygnacji funkcjonariusza dyrektor komórki szkoleniowej kwalifikuje na szkolenie zawodowe funkcjonariusza spośród tych, którzy uzyskali najwyższe oceny z testu wiedzy, uwzględniając aktualne limity miejsc i potrzeby służby.
§  42.
1.
Zakwalifikowanie funkcjonariuszy do stanu słuchaczy szkolenia zawodowego następuje w formie rozkazu wydanego przez komendanta prowadzącego szkolenie zawodowe.
2.
Rozkaz o zakwalifikowaniu funkcjonariuszy do stanu słuchaczy szkolenia zawodowego powinien zawierać:
1)
oznaczenie komendanta wydającego rozkaz;
2)
datę wydania rozkazu;
3)
nazwę szkolenia zawodowego;
4)
podstawę prawną;
5)
stopnie służbowe, nazwiska i imiona funkcjonariuszy wymienionych w rozkazie, imiona ich ojców;
6)
nazwy jednostek organizacyjnych, w których funkcjonariusze pełnią służbę;
7)
datę rozpoczęcia i miejsce odbywania szkolenia zawodowego;
8)
określenie systemu, w jakim funkcjonariusze odbywają szkolenie;
9)
podpis, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby wydającej rozkaz.
§  43.
Kopię rozkazu lub wyciąg z rozkazu o zakwalifikowaniu funkcjonariusza do szkolenia zawodowego komendant przekazuje niezwłocznie dyrektorowi komórki szkoleniowej, właściwym okręgowym inspektoratom, ośrodkom szkolenia lub ośrodkom doskonalenia kadr.
§  44.
Przed skierowaniem funkcjonariusza do odbycia szkolenia zawodowego kierownik jednostki:
1)
kieruje go do lekarza, celem uzyskania opinii o braku przeciwwskazań do odbycia szkolenia zawodowego;
2)
zapoznaje go z programem nauki dla danej formy szkolenia zawodowego i harmonogramem szkolenia;
3)
wyposaża go w określone przez komendanta umundurowanie służbowe i wyjściowe.
§  45.
Na szkolenie zawodowe nie kieruje się funkcjonariusza:
1)
który nie uzyskał opinii o braku przeciwwskazań do odbycia szkolenia zawodowego;
2)
który posiada negatywną opinię służbową;
3)
opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4. roku życia, który nie wyraził zgody na delegowanie poza stałe miejsce pełnienia służby;
4)
karanego dyscyplinarnie, w okresie wykonywania tej kary, lub wobec którego wszczęto postępowanie dyscyplinarne lub karne;
5)
kobiety w ciąży.
§  46.
1.
Szkolenie zawodowe odbywa się zgodnie z:
1)
programem szkolenia zawodowego funkcjonariuszy właściwym dla danego szkolenia;
2)
planem zajęć ustalanym, na okres co najmniej tygodnia, przez komendanta lub osobę przez niego upoważnioną.
2.
Plan zajęć podaje się do wiadomości kadry dydaktycznej i funkcjonariuszy, których on dotyczy.
§  47.
1.
W trakcie szkolenia funkcjonariusz podlega ocenie obejmującej przyswojenie wiedzy i opanowanie umiejętności, określonych w obowiązującym programie dla danego szkolenia zawodowego, w tym również ocenie podlega postawa prezentowana podczas szkolenia i w służbie.
2.
Wyniki oraz postawy i zachowania prezentowane przez funkcjonariusza podczas szkolenia uwzględnia się w opiniowaniu służbowym, o którym mowa w art. 86 i 87 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej.
§  48.
1.
Stopień przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności podlega ocenie bieżącej i końcowej.
2.
Ocenę bieżących postępów słuchacza przeprowadza się w trakcie nauki z danego przedmiotu lub nauki z przedmiotów wchodzących w skład bloku tematycznego.
3.
Ocena końcowa postępów słuchacza w nauce następuje po zakończeniu nauki z danego przedmiotu lub nauki z przedmiotów wchodzących w skład bloku tematycznego.
4.
Ocenę końcową postępów słuchacza w nauce przeprowadza się w formie określonej w programie szkolenia zawodowego.
5.
Jeżeli wynika to z programu szkolenia zawodowego funkcjonariusza lub wymaga tego charakter przekazywanej wiedzy lub opanowanych umiejętności, do oceny stopnia przyswojenia wiedzy lub umiejętności można zastosować dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym: zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
§  49.
1.
Sprawdziany i zaliczenia z przedmiotów objętych programem szkolenia zawodowego przeprowadzają wykładowcy przedmiotów.
2.
Sprawdziany z przedmiotów objętych programem szkolenia zawodowego mogą być przeprowadzane również w ramach nadzoru pedagogicznego.
3.
Oceny wpisuje się do dokumentacji szkolenia.
4.
Dokumentację szkolenia stanowią:
1)
lista funkcjonariuszy zakwalifikowanych na szkolenie;
2)
protokoły postępowania rekrutacyjnego;
3)
rozkazy o włączeniu i wyłączeniu funkcjonariuszy w stan osobowy szkolenia;
4)
plany zajęć;
5)
dzienniki szkoleń;
6)
protokoły zaliczeń i egzaminów oraz dokumentacja, na podstawie której zostały one sporządzone;
7)
arkusze okresowej oceny funkcjonariuszy i arkusze szkolenia strzeleckiego;
8)
rejestry wydanych dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia.
§  50.
1.
Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się następujące oceny:
1)
celująca (cel.) - 6;
2)
bardzo dobra (bdb) - 5;
3)
dobra (db) - 4;
4)
poprawna (popr.) - 3;
5)
dopuszczająca (dop.) - 2;
6)
niedostateczna (ndst) - 1.
2.
W przypadku gdy wystawiana ocena wynika z wielu ocen cząstkowych, wystawia się ocenę według następującej skali ocen:
1)
celująca (cel.) - 6, jeżeli średnia ocen wynosi od 5,51 do 6,00;
2)
bardzo dobra (bdb) - 5, jeżeli średnia ocen wynosi od 4,51 do 5,50;
3)
dobra (db) - 4, jeżeli średnia ocen wynosi od 3,51 do 4,50;
4)
poprawna (popr.) - 3, jeżeli średnia ocen wynosi od 2,51 do 3,50;
5)
dopuszczająca (dop.) - 2, jeżeli średnia ocen wynosi od 2,00 do 2,50;
6)
niedostateczna (ndst) - 1, jeżeli średnia ocen wynosi 1,99 i poniżej.
3.
Ocena niedostateczna lub wpis - nie zaliczono (nzal.) jest oceną negatywną i oznacza brak postępów w nauce oraz niepozyskanie umiejętności, a w przypadku zaliczeń i egzaminów - ich niezdanie.
§  51.
1.
Warunkiem ukończenia szkolenia zawodowego jest uzyskanie zaliczeń i zdanie egzaminów z przedmiotów określonych planem i programem nauczania. Egzamin składa się z części pisemnej, ustnej lub praktycznej.
2.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu z danego przedmiotu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z tego przedmiotu.
3.
Egzamin przeprowadza wyznaczony przez komendanta wykładowca przedmiotu lub zespół wykładowców.
§  52.
1.
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności funkcjonariusza na zaliczeniu lub egzaminie albo gdy słuchacz nie uzyskał zaliczenia lub nie zdał egzaminu w terminie podstawowym, funkcjonariusz może w tym samym lub następnym dniu złożyć do komendanta raport o dopuszczenie do zaliczenia komisyjnego lub egzaminu komisyjnego.
2.
Komendant rozpatruje raport w terminie 5 dni od daty jego otrzymania. Komendant może przed rozpatrzeniem raportu zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej.
3.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia raportu komendant albo osoba przez niego upoważniona ustala skład komisji do przeprowadzenia zaliczenia komisyjnego lub egzaminu komisyjnego i wyznacza jej przewodniczącego oraz zarządza przeprowadzenie zaliczenia komisyjnego lub egzaminu komisyjnego w terminie do 7 dni od daty rozpatrzenia raportu.
4.
Wyniki zaliczenia komisyjnego i egzaminu komisyjnego wpisuje się do protokołu.
5.
W przypadku nieobecności funkcjonariusza na zaliczeniu komisyjnym lub egzaminie komisyjnym stosuje się odpowiednio przepis § 59 ust. 2 pkt 2.
§  53.
1.
Szkolenie zawodowe kończy się egzaminem końcowym, który powinien wykazać treści i poziom zdobytej wiedzy i umiejętności, nabytych w trakcie szkolenia, określonych celami kształcenia, oraz mieć charakter teoretyczny i praktyczny. Egzamin składa się z części pisemnej, ustnej lub praktycznej.
2.
Formy i treści zagadnień egzaminacyjnych, zwane dalej "zestawem egzaminacyjnym", oraz harmonogram egzaminu końcowego opracowany przez komendanta lub osobę przez niego upoważnioną zatwierdza Dyrektor Generalny.
3.
Osoby uczestniczące w opracowaniu i przechowywaniu zestawów egzaminacyjnych, członkowie komisji egzaminacyjnych oraz osoby, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do zachowania ich treści w tajemnicy do czasu zakończenia egzaminu.
4.
Otwarcie i przygotowanie zestawu egzaminacyjnego do zastosowania w ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr odbywa się komisyjnie.
§  54.
1.
Egzamin końcowy przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez komendanta. W pracach komisji egzaminacyjnej uczestniczą przedstawiciele Dyrektora Generalnego.
2.
Warunkiem dopuszczenia funkcjonariusza do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczeń oraz złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminów określonych w programie szkolenia zawodowego oraz pozytywny wynik klasyfikacji dokonanej przez Radę Pedagogiczną.
3.
Przepis § 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  55.
1.
Funkcjonariusz, który uzyskał negatywną ocenę z egzaminu końcowego, może złożyć do komendanta, w terminie do 7 dni, raport o dopuszczenie go do komisyjnego egzaminu końcowego.
2.
Komendant rozpatruje raport w terminie 5 dni od daty jego otrzymania. Komendant może przed rozpatrzeniem raportu zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej.
3.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia raportu, o którym mowa w ust. 1, komendant lub osoba przez niego upoważniona wyznacza termin przeprowadzenia komisyjnego egzaminu końcowego nie krótszy niż 7 dni od daty rozpatrzenia raportu, ustala skład komisji egzaminacyjnej oraz wyznacza jej przewodniczącego. O terminie komisyjnego egzaminu końcowego zawiadamia się funkcjonariusza za pośrednictwem kierownika jednostki.
4.
Do składu komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej komisyjny egzamin końcowy nie wyznacza się wykładowców i przedstawicieli Dyrektora Generalnego, którzy brali udział w komisjach egzaminacyjnych przeprowadzających egzamin końcowy.
5.
Do komisyjnego egzaminu końcowego stosuje się odpowiednio przepis § 50 ust. 2.
§  56.
1.
Wyklucza się funkcjonariusza, który w czasie przeprowadzania odpowiednio zaliczeń i egzaminów:
1)
niesamodzielnie wykonuje zadania;
2)
posługuje się niedozwolonymi urządzeniami, materiałami lub środkami lub
3)
w inny sposób zakłóca ich przebieg.
2.
Fakt i przyczyny wykluczenia funkcjonariusza dokumentuje się w protokole.
§  57.
1.
Funkcjonariuszowi, który został dopuszczony do egzaminu końcowego, oblicza się ogólny wynik końcowy.
2.
Ogólny wynik końcowy stanowi ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej wszystkich ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczeń, uzyskanych w trakcie szkolenia. Przepis § 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
Do oceny, o której mowa w ust. 2, nie wlicza się przewidzianych programem szkolenia zawodowego funkcjonariuszy ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.).
§  58.
1.
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkolenia zawodowego zawierające ogólny wynik końcowy oraz ocenę z egzaminu końcowego.
2.
Świadectwo ukończenia odpowiedniego szkolenia zawodowego zawiera:
1)
znak graficzny Służby Więziennej;
2)
stopień służbowy, imię i nazwisko funkcjonariusza;
3)
datę, miejsce urodzenia funkcjonariusza oraz imię ojca funkcjonariusza;
4)
miejsce i czas trwania szkolenia zawodowego;
5)
ogólny wynik końcowy;
6)
podpis komendanta ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr;
7)
zakres tematyczny i ilość godzin wykładów i zajęć praktycznych;
8)
ocenę z egzaminu końcowego;
9)
wynik odbytej praktyki;
10)
odcisk pieczęci urzędowej ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr;
11)
numer ewidencyjny i skalę ocen.
3.
Absolwent szkolenia otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał ocenę co najmniej bardzo dobrą - "5" z egzaminu końcowego i ogólnego wyniku nauki. Świadectwo z wyróżnieniem oznaczone jest dodatkowym pionowym paskiem w kolorze czerwonym.
§  59.
1.
Funkcjonariusza zwalnia się ze szkolenia zawodowego, jeżeli:
1)
złożył pisemny raport o zwolnienie ze szkolenia zawodowego albo
2)
zgłosił na piśmie wystąpienie ze służby w Służbie Więziennej, albo
3)
w szkoleniu zawodowym nastąpiła przerwa spowodowana chorobą uniemożliwiającą uczestnictwo w zajęciach, zaliczeniach i egzaminach łącznie przez 7 dni, albo
4)
z innych ważnych przyczyn losowych nie jest możliwy jego udział w szkoleniu zawodowym.
2.
Funkcjonariusza usuwa się ze szkolenia zawodowego, jeżeli:
1)
bez usprawiedliwienia nie przystąpił w wyznaczonym terminie do zaliczeń lub egzaminów przewidzianych programem szkolenia zawodowego lub do egzaminu końcowego albo
2)
nie uzyskał zaliczenia lub nie zdał egzaminu przewidzianego w programie szkolenia zawodowego, albo
3)
nie zdał egzaminu końcowego, albo
4)
przełożony zawiesił go w czynnościach służbowych, albo
5)
zostało przeciwko niemu wszczęte postępowanie dyscyplinarne, albo
6)
popełnił czyn o znamionach przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego, jeżeli popełnienie czynu jest oczywiste.
3.
Funkcjonariusza można usunąć ze szkolenia, jeżeli:
1)
popełnił czyn o znamionach wykroczenia albo przewinienia dyscyplinarnego, jeżeli popełnienie czynu jest oczywiste i uniemożliwia jego udział w szkoleniu zawodowym, albo
2)
bez usprawiedliwienia przerwał udział w szkoleniu zawodowym.
4.
Funkcjonariusza skreśla się ze szkolenia w przypadku jego zgonu.
§  60.
1.
Usunięcie, zwolnienie lub skreślenie funkcjonariusza ze szkolenia zawodowego następuje w formie rozkazu komendanta o wyłączeniu ze stanu funkcjonariuszy szkolenia.
2.
W przypadku usunięcia lub zwolnienia funkcjonariusza ze szkolenia rozkaz o wyłączeniu ze stanu funkcjonariuszy powinien zawierać:
1)
oznaczenie komendanta wydającego rozkaz;
2)
datę wydania rozkazu;
3)
podstawę prawną;
4)
stopień Służby Więziennej, nazwisko i imię funkcjonariusza oraz imię ojca;
5)
nazwę jednostki organizacyjnej, w której funkcjonariusz pełni służbę;
6)
nazwę szkolenia zawodowego;
7)
datę i powód usunięcia lub zwolnienia ze szkolenia zawodowego;
8)
warunki i termin opuszczenia ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr;
9)
datę stawienia się do służby w jednostce organizacyjnej;
10)
podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby wydającej rozkaz.
3.
W przypadku skreślenia funkcjonariusza ze szkolenia rozkaz o wyłączeniu ze stanu osobowego szkolenia zawodowego powinien zawierać dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6 i 10, oraz datę skreślenia.
4.
Do rozkazu o wyłączeniu ze stanu osobowego szkolenia zawodowego stosuje się odpowiednio przepis § 43.
§  61.
1.
Wyłączenie funkcjonariusza ze stanu osobowego szkolenia zawodowego po zakończeniu tego szkolenia następuje w formie rozkazu.
2.
Rozkaz, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
dane, o których mowa w § 42 ust. 2 pkt 1-6 oraz 8 i 9;
2)
datę ukończenia szkolenia.
3.
W stosunku do funkcjonariusza, który nie zdał w pierwszym terminie egzaminu końcowego, rozkaz, o którym mowa w ust. 1, zamiast daty ukończenia szkolenia zawiera adnotację - "przewidziany do egzaminu końcowego poprawkowego".

Nadzór szkolenia zawodowego

§  62.
1.
Koordynację i nadzór nad realizacją szkolenia zawodowego sprawuje Dyrektor Generalny za pośrednictwem dyrektora komórki szkoleniowej lub innej wyznaczonej osoby.
2.
Nadzór nad realizacją szkolenia zawodowego w ośrodkach szkolenia lub ośrodkach doskonalenia kadr sprawuje komendant.
§  63.
1.
W ośrodkach szkolenia i ośrodkach doskonalenia kadr, niezależnie od nadzoru, o którym mowa w § 62, prowadzony jest nadzór pedagogiczny.
2.
Celem prowadzonego nadzoru pedagogicznego jest rozwój funkcjonariuszy i doskonalenie zawodowe kadry dydaktycznej.
3.
Nadzór pedagogiczny sprawują:
1)
Dyrektor Generalny wobec komendantów;
2)
komendant wobec swojego zastępcy;
3)
zastępca komendanta wobec kierowników zakładów szkoleniowych oraz kadry dydaktycznej;
4)
kadra dydaktyczna wobec funkcjonariuszy uczestniczących w szkoleniu.
4.
W ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia i wychowania.
§  64.
1.
Nadzór pedagogiczny w ośrodku szkolenia lub ośrodku doskonalenia kadr sprawowany jest przez:
1)
wspomaganie kadry dydaktycznej w spełnianiu wymagań dydaktyczno-wychowawczych, w szczególności przez:
a)
organizację wewnętrznego doskonalenia umiejętności dydaktycznych kadry,
b)
system motywowania kadry dydaktycznej do podnoszenia kwalifikacji i umiejętności dydaktycznych,
c)
umożliwianie kadrze dydaktycznej udziału w zewnętrznym doskonaleniu zawodowym, zgodnie z potrzebami ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr,
d)
otoczenie opieką i wsparciem wykładowców rozpoczynających pracę dydaktyczną przez wyznaczone osoby, dysponujące doświadczeniem zawodowym,
e)
funkcjonowanie zespołów przedmiotowych i zadaniowych;
2)
systematyczne analizowanie i ocenianie stopnia spełnienia wymagań wynikających z zadań statutowych, realizowane przez:
a)
tworzenie przez kadrę dydaktyczną wewnętrznych standardów pracy dydaktycznej,
b)
zespołowe diagnozowanie pracy dydaktycznej również przez Radę Pedagogiczną,
c)
bieżącą analizę oceny i samooceny pracy wykładowców,
d)
analizowanie projektów i innych prac funkcjonariuszy biorących udział w szkoleniu,
e)
analizę dokumentacji pedagogicznej,
f)
badanie wyników nauczania oraz wizytacji i testów dydaktycznych,
g)
ewaluację szkolenia poprzez ankietowanie funkcjonariuszy - badanie ich opinii, oczekiwań związanych z wybranymi obszarami działalności ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr,
h)
hospitacje diagnozujące, nakierowane w szczególności na obserwowanie rozwoju funkcjonariuszy, ich umiejętności, wiedzy, postaw, w odniesieniu do celów i zadań ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr,
i)
hospitacje kontrolno-oceniające prowadzone przez komendanta, zastępcę komendanta lub kierowników zakładów szkoleniowych w celu opracowania oceny pracy dydaktycznej,
j)
hospitacje doradczo-metodyczne mające na celu doskonalenie warsztatu metodycznego wykładowcy, prowadzone przede wszystkim przez przedstawicieli zespołów przedmiotowych, zadaniowych, wyznaczonych wykładowców z poszczególnych zakładów szkolenia lub specjalistów z zewnątrz, w szczególności z uczelni wyższych, ośrodków doskonalenia nauczycieli lub innych wyspecjalizowanych instytucji.
2.
Hospitacje dokumentowane są na arkuszach hospitacyjnych, wypełnianych przez wykładowców przed hospitacją według ustalonych wzorów. Wypełniony arkusz przekazywany jest hospitującemu przed hospitacją. Ostateczne zapisy w arkuszu ustalają hospitujący i hospitowany podczas rozmowy organizowanej możliwie bezpośrednio po hospitowanych zajęciach.
§  65.
1.
Osoba sprawująca nadzór pedagogiczny jest upoważniona do bieżącego analizowania wyników i wprowadzania modyfikacji i usprawnień sprzyjających rozwojowi ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr oraz poprawy jakości ich pracy. O wprowadzonych zmianach osoba sprawująca nadzór pedagogiczny zobowiązana jest poinformować w okresowych sprawozdaniach.
2.
Komendant wyznacza zadania, sposoby ich realizacji, osoby odpowiedzialne za przygotowanie narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań i opracowanie raportów.
§  66.
1.
W ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr komendant może powołać zespół do spraw nadzoru pedagogicznego, zwany dalej "zespołem".
2.
Zadania zespołu polegają na:
1)
zbieraniu sprawozdań od osób sprawujących nadzór pedagogiczny;
2)
analizowaniu sprawozdań;
3)
przygotowaniu rocznych sprawozdań z nadzoru pedagogicznego w ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr;
4)
opracowaniu rocznych planów nadzoru pedagogicznego;
5)
planowaniu i realizacji ewaluacji systemu nadzoru pedagogicznego, wypracowanego i realizowanego w ośrodku szkolenia lub doskonalenia kadr.
3.
Zespół spotyka się przynajmniej trzy razy w roku.
§  67.
1.
Czynności w ramach mierzenia jakości pracy ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr związane z nadzorem pedagogicznym podlegają udokumentowaniu.
2.
Każda osoba lub zespół sprawujący nadzór pedagogiczny są zobowiązani do:
1)
opracowania wyników oraz przygotowania propozycji wniosków do dalszej pracy;
2)
przechowywania dokumentów, związanych z prowadzonymi badaniami, analizami, ankietami, ewaluacjami, przez okres dwóch lat;
3)
przedkładania na piśmie co najmniej raz w roku, lub w miarę potrzeb, zastępcy komendanta sprawozdania z prowadzonych czynności związanych z nadzorem pedagogicznym wraz z propozycjami wniosków, w tym również z prac zespołu w przypadku jego powołania.
3.
Raz w roku zastępca komendanta przedstawia Radzie Pedagogicznej sprawozdanie zbiorcze z przeprowadzonego nadzoru pedagogicznego.
4.
Sprawozdanie powinno zawierać:
1)
wyszczególnienie obszarów podlegających nadzorowi pedagogicznemu;
2)
analizę przeprowadzonych czynności i procedur;
3)
ocenę stopnia realizacji nadzoru pedagogicznego w danym roku;
4)
opis jakości pracy ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr;
5)
osiągnięcia w działalności dydaktycznej ośrodka szkolenia lub doskonalenia kadr i problemy wymagające koniecznych zmian.
§  68.
1.
Komendant przekazuje każdego roku, w terminie do dnia 15 stycznia, dyrektorowi komórki szkoleniowej sprawozdanie za rok poprzedni dotyczące szkoleń zawodowych zorganizowanych i przeprowadzonych w podległym mu ośrodku, w tym również wyników nadzoru pedagogicznego.
2.
Dyrektor komórki szkoleniowej na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, sporządza i składa Dyrektorowi Generalnemu, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, zbiorcze sprawozdanie dotyczące szkoleń zawodowych zorganizowanych i przeprowadzonych w Służbie Więziennej.