Szkolenia, praktyki i staże dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych.
Dz.U.2021.185 t.j.
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 5 maja 2015 r.
w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZENIE
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZENIE
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin | ||
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów. | 3 | - | |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. | 1 | - | |
3 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia. Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia oraz rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. 2 | 4 | - | |
4 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury. | 1 | - | |
5 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne. | 3 | - | |
6 | Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia. | 4 | 4 | |
7 | Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. | 2 | - | |
Razem: | 18 | 4 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin | |
wykłady | ćwiczenia | ||
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów. | 2 | - |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. | 1 | - |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach na przykładzie myszy domowej. | 2 | - |
4 | Hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania tych zwierząt (środowisko, klatki, pasze) i wzbogacanie ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. | 2 | - |
5 | Postępowanie ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur. 3 | 2 | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami. | 2 | 1 |
7 | Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia oraz rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. 4 | 3 | - |
8 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia. | 2 | 2 |
9 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury. | 1 | 1 |
10 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne. | 2 | - |
11 | Elementy planowania procedur i doświadczeń. Zasady przygotowania wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia. Przygotowanie informacji dla przeprowadzenia oceny retrospektywnej doświadczenia. Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. | 2 | - |
Razem: | 21 | 6 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin | |
wykłady | ćwiczenia | ||
1 | Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, w szczególności myszy domowej, szczura wędrownego, świnki morskiej, królika europejskiego. | 2 | - |
2 | Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami. | 1 | - |
3 | Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury obchodzenia się ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt. 5 | 2 | 2 |
4 | Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. 6 Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia. | 2 | 2 |
5 | Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury. | 2 | - |
6 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach. | 2 | - |
7 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach, dotyczące w szczególności myszy domowej, szczura wędrownego, świnki morskiej, królika europejskiego. | 1 | 2 |
8 | Hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach z uwzględnieniem biologii gatunku oraz genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt (środowisko, klatki, pasze) i wzbogacanie ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. 7 | 2 | 2 |
Razem: | 14 | 8 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE W PROCEDURACH
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE W PROCEDURACH
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin | |
wykłady | ćwiczenia | ||
1 | Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, dotyczące w szczególności myszy domowej, szczura wędrownego, świnki morskiej, królika europejskiego | 2 | - |
2 | Zasady, w tym etyczne, postępowania ze zwierzętami | 1 | - |
3 | Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach1) | 2 | - |
4 | Metody uśmiercania i ustalania śmierci zwierząt | 4 | - |
5 | Czynności przygotowawcze związane z zastosowaniem w praktyce poznanych metod uśmiercania i ustalania śmierci myszy i szczurów2) | - | 2 |
6 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy uśmiercaniu zwierząt | 1 | - |
7 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 1 | |
8 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 | - |
9 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia | 1 | - |
Razem: | 13 | 2 |
2) W razie potrzeby należy uwzględnić inne gatunki zwierząt.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI UTRZYMYWANYMI W OŚRODKU
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI UTRZYMYWANYMI W OŚRODKU
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin | |
wykłady | ćwiczenia | ||
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów. | 1 | - |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. | 1 | - |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach na przykładzie myszy domowej. Wymagania przy utrzymywaniu zwierząt zmienionych genetycznie. | 2 | - |
4 | Hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, w szczególności myszy domowej, szczura wędrownego, świnki morskiej, królika europejskiego, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt (środowisko, klatki, pasze) i wzbogacanie ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. | 3 | 3 |
5 | Postępowanie ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur. 8 , 9 | 2 | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, w szczególności myszy domowej, szczura wędrownego, świnki morskiej, królika europejskiego. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami. | 2 | 2 |
7 | Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia oraz rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. 10 | 3 | - |
8 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia przy utrzymywaniu zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury. | 1 | - |
Razem: | 15 | 7 |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD OSOBAMI SPRAWUJĄCYMI OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI UTRZYMYWANYMI W OŚRODKU ORAZ DOBROSTANEM TYCH ZWIERZĄT
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD OSOBAMI SPRAWUJĄCYMI OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI UTRZYMYWANYMI W OŚRODKU ORAZ DOBROSTANEM TYCH ZWIERZĄT
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin | |
wykłady | ćwiczenia | ||
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów. | 2 | - |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. | 1 | - |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach na przykładzie myszy domowej. | 2 | - |
4 | Hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt (środowisko, klatki, pasze) i wzbogacanie ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. | 4 | 1 |
5 | Postępowanie ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur. 11 | 2 | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami. | 5 | - |
7 | Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia oraz rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. 12 | 3 | - |
8 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. | 1 | - |
9 | Metody uśmiercania zwierząt. Ustalanie śmierci. Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury. | 1 | - |
10 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w praktyce hodowcy i dostawcy. | 1 | - |
11 | Elementy planowania procedur i doświadczeń. | 1 | - |
12 | Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. | 2 | - |
Razem: | 25 | 3 |
ZAŁĄCZNIK Nr 7
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA
........................................................ ..................................................................
(nazwa jednostki prowadzącej szkolenie) (miejscowość i data wydania zaświadczenia)
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA
Zaświadcza się, że Pan/i .........................................................................................................
(imię/imiona i nazwisko)
................................... ...................................................
(data urodzenia) (miejsce urodzenia)
ukończył/a prowadzone w dniach ................................... szkolenie w zakresie1)
.................................................................................................................................................
Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie szkolenia:
...................................
(imię i nazwisko)
..............................................................
(pieczęć i podpis kierownika jednostki)
______________________
1) Wpisać odpowiedni zakres szkolenia zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r.
w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych
lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185).
)
ZAŁĄCZNIK Nr 8
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI
............................................................ .........................................................................
(nazwa podmiotu prowadzącego praktykę) (miejscowość i data wydania zaświadczenia)
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI
Zaświadcza się, że Pan/i ...............................................................................................................
(imię/imiona i nazwisko)
................................... ...................................................
(data urodzenia) (miejsce urodzenia)
odbył/a w dniach ............................................. praktykę w zakresie1)
.......................................................................................................................................................
Osoba odpowiedzialna za nadzór nad praktyką:
............................................................................
(imię i nazwisko)
...............................................................
(pieczęć i podpis kierownika jednostki)
________________________
1) Wpisać odpowiedni zakres praktyki zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r.
w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych
lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185).
)
ZAŁĄCZNIK Nr 9
ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY
...................................................... .................................................................
(nazwa jednostki) (miejscowość i data wydania zaświadczenia)
ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY
Zaświadcza się, że Pan/i ...............................................................................................................
(imię/imiona i nazwisko)
............................... ..........................................
(data urodzenia) (miejsce urodzenia)
zatrudniony/a w okresie ............................... na stanowisku .......................................................
w ........................................ wykonywał/a następujące czynności w zakresie1)
................................................................................:
1) .....................................................................................
2) .....................................................................................
3) .....................................................................................
4) .....................................................................................
......................................................................
(pieczęć i podpis kierownika jednostki)
_________________________________
1) Wpisać odpowiedni zakres stażu zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub
edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185). W zakresie odbytego stażu pracy należy podać informacje na temat zwierząt, z którymi pracowała dana osoba, ich liczby, rodzaju doświadczeń, pozyskanych grantów oraz inne istotne informacje na temat uzyskanych umiejętności i kompetencji.
)
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »