Szkolenia, praktyki i staże dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych.
Dz.U.2022.2576
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 30 listopada 2022 r.
w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 2
- rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.
- wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 2 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 3 |
5 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 2 |
7 | Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 3 |
8 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia | 1 |
9 | Znieczulenie, metody uśmierzania bólu, uśmiercanie, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
Razem: | 17 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 3 |
2 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
3 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 1 |
Razem: | 6 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE LUB PRZEZNACZONE DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE LUB PRZEZNACZONE DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt | 2 |
2 | Zasady, w tym etyczne, postępowania ze zwierzętami | 1 |
3 | Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt | 2 |
4 | Metody uśmiercania, anestezja i metody uśmierzania bólu zwierząt podczas ich uśmiercania oraz metody ustalania śmierci zwierząt | 4 |
5 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy uśmiercaniu zwierząt | 1 |
6 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
7 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
8 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia | 1 |
Razem: | 13 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Czynności przygotowawcze związane z zastosowaniem w praktyce poznanych metod uśmiercania i ustalania śmierci myszy i szczurów | 2 |
Razem: | 2 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 3 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
4 | Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 2 |
5 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
6 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne | 3 |
7 | Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia | 4 |
8 | Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy | 2 |
9 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie | 2 |
Razem: | 20 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia | 4 |
Razem: | 4 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 2 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 2 |
5 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 2 |
7 | Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 3 |
8 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
9 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
10 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne | 2 |
11 | Elementy planowania procedur i doświadczeń. Zasady przygotowania wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia. Przygotowanie informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny retrospektywnej doświadczenia. Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy | 2 |
Razem: | 21 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
2 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
3 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
Razem: | 5 |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 2 |
2 | Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami | 1 |
3 | Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt | 2 |
4 | Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
5 | Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 2 |
6 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach | 2 |
7 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach | 1 |
8 | Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. Dbanie o zdrowie i higienę zwierząt | 2 |
9 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne | 2 |
Razem: | 16 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt | 2 |
2 | Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
3 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 2 |
Razem: | 8 |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD DOBROSTANEM ZWIERZĄT UTRZYMYWANYCH W OŚRODKU I OPIEKĄ NAD TYMI ZWIERZĘTAMI
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD DOBROSTANEM ZWIERZĄT UTRZYMYWANYCH W OŚRODKU I OPIEKĄ NAD TYMI ZWIERZĘTAMI
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 3 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 4 |
5 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 3 |
7 | Fizjologia, anatomia i zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 3 |
8 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych | 1 |
9 | Metody uśmiercania zwierząt. Ustalanie śmierci. Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
10 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w praktyce hodowcy, dostawcy i użytkownika | 1 |
11 | Elementy planowania procedur i doświadczeń | 1 |
12 | Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy | 2 |
Razem: | 24 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 1 |
2 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
3 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 1 |
Razem: | 4 |
ZAŁĄCZNIK Nr 7
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 8
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 9
ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY
wzór
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (2)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty zastępowane liczba obiektów na liście: (1)
Wzory i narzędzia liczba obiektów na liście: (4)
Wzory liczba obiektów na liście: (4)
- Zaświadczenie o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem programu szkolenia dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych lub o uzupełnieniu szkolenia
- Zaświadczenie o ukończeniu praktyki dla osoby wykonującej czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych
- Zaświadczenie o posiadaniu stażu pracy dla osoby wykonującej czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych