Rozdział 1 - Zakres działania. - Szczegółowy zakres i tryb działania oraz skład Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.24.170

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 1972 r.

Rozdział  1

Zakres działania.

§  1.
Do zakresu działania Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej, zwanej dalej "Radą", należą sprawy:
1)
efektywnego wykorzystania surowców i materiałów,
2)
organizacji zaopatrzenia w surowce i materiały oraz obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
3)
gospodarki zapasami,
4)
gospodarki opakowaniami,
5)
gospodarki magazynowej,
6)
gospodarki surowcami wtórnymi żelaza, stali, metali nieżelaznych oraz niemetalicznymi surowcami wtórnymi, zwanymi dalej "surowcami wtórnymi", jak również gospodarki materiałami odpadowymi i niepełnowartościowymi,
7)
tworzenia rezerw państwowych surowców, paliw, materiałów przemysłowych oraz artykułów konsumpcyjnych i gospodarowania nimi.
§  2.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
w dziedzinie efektywnego wykorzystania materiałów:
a)
ustalanie zasad opracowywania i prawidłowego stosowania norm i normatywów zużycia materiałów,
b)
dokonywanie analiz materiałochłonności produkcji oraz opracowywanie projektów kompleksowych programów obniżenia zużycia wybranych, podstawowych surowców i materiałów, a także inicjowanie i opiniowanie resortowych programów obniżania materiałochłonności,
c)
oddziaływanie w kierunku efektywnego wykorzystania surowców i materiałów oraz ekonomicznie uzasadnionej ich substytucji;
2)
w dziedzinie organizacji zaopatrzenia w surowce i materiały oraz obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego:
a)
ustalanie zasad organizacji i funkcjonowania systemu zaopatrzenia w surowce i materiały i obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
b)
opracowywanie projektów przepisów prawnych dotyczących obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
c)
ustalanie metod analizy potrzeb i kształtowania popytu na artykuły zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
d)
ustalanie w porozumieniu z zainteresowanymi ministerstwami i urzędami centralnymi sieci specjalistycznych i wielobranżowych placówek handlu hurtowego i detalicznego artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz kierunków rozwoju tej sieci,
e)
ustalanie zasad organizacji i techniki oraz podstaw ekonomicznych funkcjonowania hurtowego i detalicznego handlu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego, przy wykorzystaniu w tym zakresie elektronicznej techniki obliczeniowej;
3)
w dziedzinie gospodarki zapasami:
a)
ustalanie zasad opracowywania i prawidłowego stosowania norm zapasów,
b)
opracowywanie analiz struktury i przyrostu zapasów w gospodarce narodowej oraz wniosków zmierzających do usprawnienia gospodarki zapasami,
c)
przygotowywanie programów w zakresie ograniczania przyrostu, poprawy struktury i rozmieszczenia zapasów,
d)
opracowywanie metod ekonomicznego oddziaływania na kształtowanie się wielkości, struktury i rozmieszczenia zapasów,
e)
ustalenie zasad i prowadzenie bieżącej analizy i kontroli zagospodarowywania zbędnych i nadmiernych zapasów,
f)
koordynowanie prac nad ustalaniem norm ubytków naturalnych;
4)
w dziedzinie gospodarki magazynowej:
a)
ustalanie zasad i wytycznych projektowania, rozmieszczania i budowy magazynów oraz mechanizacji prac magazynowych w powiązaniu z transportem wewnętrznym i zewnętrznym, opartym na jednostkach ładunkowych,
b)
ustalanie zasad ewidencji, wykorzystania i kontroli eksploatacji magazynów,
c)
koordynowanie rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych w zakresie budowy i rekonstrukcji magazynów w jednostkach obrotu środkami produkcji oraz kontrola realizacji tych planów,
d)
tworzenie, rozbudowywanie i prowadzenie podporządkowanej Radzie sieci magazynów usługowych i placówek wielobranżowego handlu środkami produkcji,
e)
opiniowanie planów produkcji oraz importu urządzeń i sprzętu magazynowego, w tym środków transportu wewnętrznego;
5)
w dziedzinie gospodarki opakowaniami:
a)
opracowywanie kompleksowych programów rozwoju produkcji i stosowania opakowań, inicjowanie wprowadzania nowoczesnych technologii produkcji opakowań i techniki pakowania oraz usprawniania organizacji przemysłu opakowaniowego, prowadzenie działalności produkcyjno-doświadczalnej,
b)
opracowywanie kierunków rozwoju poszczególnych branż przemysłu opakowaniowego i związanych z tym inwestycji,
c)
ustalanie wytycznych stosowania określonych typów opakowań, tworzyw opakowaniowych i metod pakowania oraz wytycznych w zakresie gospodarki opakowaniami, zwłaszcza ich skupu, rotacji i renowacji oraz usprawniania obrotu opakowaniami,
d)
opiniowanie projektów planów inwestycji, planów produkcji i importu materiałów opakowaniowych, opakowań oraz maszyn i urządzeń do produkcji opakowań i pakowania,
e)
opiniowanie bilansów opakowań i materiałów opakowaniowych oraz opracowywanie bilansów kompleksowych z uwzględnieniem substytucji,
f)
określanie kryteriów jakościowych materiałów opakowaniowych i opakowań oraz opracowywanie i opiniowanie programów normalizacji opakowań;
6)
w dziedzinie gospodarki surowcami wtórnymi, materiałami odpadowymi i niepełnowartościowymi:
a)
ustalanie zbiorczych rocznych i wieloletnich planów pozysku i zagospodarowania surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych oraz kontrola realizacji tych planów,
b)
ustalanie zasad obrotu i organizacji oraz warunków ekonomicznych i finansowych zagospodarowywania surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych,
c)
inicjowanie i nadzór nad przetwórstwem surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych;
7)
w dziedzinie gospodarki rezerwami państwowymi:
a)
opracowywanie zasad organizacyjnych tworzenia rezerw państwowych i gospodarowania nimi oraz prowadzenie analiz i kontroli przestrzegania tych zasad,
b)
opracowywanie, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, projektów planów rezerw państwowych surowców, paliw, materiałów przemysłowych oraz artykułów konsumpcyjnych,
c)
realizowanie polityki lokalizacji rezerw, o których mowa pod lit. b),
d)
ustalanie zasad przechowywania rezerw, o których mowa pod lit. b), ustalanie norm ubytków związanych z przechowywaniem tych rezerw oraz zasad spisywania niezawinionych niedoborów i szkód.

Szczegółowe zasady tworzenia rezerw państwowych i gospodarowania nimi, jak również tryb współpracy w tym zakresie z innymi organami, instytucjami i przedsiębiorstwami gospodarki uspołecznionej regulują odrębne przepisy.

§  3.
1.
Rada prowadzi bieżącą analizę zaopatrzenia materiałowo-technicznego gospodarki narodowej i przedstawia w tym zakresie informacje i wnioski Prezesowi Rady Ministrów oraz zainteresowanym naczelnym i centralnym organom administracji państwowej.
2.
Przewodniczący Rady dokonuje w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) ustaleń mających na celu usunięcie istotnych zakłóceń i nieprawidłowości w gospodarce materiałowej.
§  4.
1.
Rada prowadzi kontrolę i analizę działalności uspołecznionych jednostek organizacyjnych w wybranych, istotnych zagadnieniach należących do jej zakresu działania. Kontrolę tę wykonuje Rada przy pomocy własnego aparatu wykonawczego, jak również przy wykorzystaniu, w porozumieniu z właściwymi ministrami, organów kontroli innych jednostek organizacyjnych administracji państwowej.
2.
Organy kontroli (ust. 1) mają prawo wstępu do wszystkich uspołecznionych zakładów pracy i do wglądu w czynności związane z zakresem działania Rady.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest zapewnić - w miarę możliwości - środki i warunki niezbędne do sprawnego wykonania czynności kontrolnych i udzielić żądanych informacji.
4.
Z przeprowadzonej kontroli powinien być sporządzony protokół podpisany przez organ kontroli i kierownika jednostki kontrolowanej.
5.
W razie stwierdzenia podczas kontroli rażącego uchybienia w zakresie gospodarki materiałowej organ kontroli powinien zwrócić się do kierownika jednostki kontrolowanej o wydanie zarządzeń mających na celu usunięcie uchybień, zawiadamiając o tym jednostkę nadrzędną nad jednostką kontrolowaną.
6.
Uprawnienia Rady określone w ust. 1-5 nie dotyczą jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  5.
1.
Rada prowadzi oraz inicjuje i koordynuje w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz właściwymi ministrami prace naukowo-badawcze należące do jej zakresu działania.
2.
Rada prowadzi działalność popularyzacyjno-informacyjną w sprawach należących do jej zakresu działania.
3.
Rada organizuje i koordynuje doskonalenie kadr w zagadnieniach należących do jej zakresu działania oraz opiniuje i przedstawia właściwym organom wnioski dotyczące systemu płac i premiowania służb zaopatrzenia i zbytu oraz handlu środkami produkcji.
§  6.
Rada prowadzi i koordynuje współpracę gospodarczą i naukowo-techniczną z zagranicą w sprawach należących do zakresu działania Rady.