Szczegółowy zakres i tryb działania oraz skład Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.24.170

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 1972 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 maja 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania oraz składu Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej (Dz. U. Nr 11, poz. 84) ustala się, co następuje:

Zakres działania.

§  1.
Do zakresu działania Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej, zwanej dalej "Radą", należą sprawy:
1)
efektywnego wykorzystania surowców i materiałów,
2)
organizacji zaopatrzenia w surowce i materiały oraz obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
3)
gospodarki zapasami,
4)
gospodarki opakowaniami,
5)
gospodarki magazynowej,
6)
gospodarki surowcami wtórnymi żelaza, stali, metali nieżelaznych oraz niemetalicznymi surowcami wtórnymi, zwanymi dalej "surowcami wtórnymi", jak również gospodarki materiałami odpadowymi i niepełnowartościowymi,
7)
tworzenia rezerw państwowych surowców, paliw, materiałów przemysłowych oraz artykułów konsumpcyjnych i gospodarowania nimi.
§  2.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
w dziedzinie efektywnego wykorzystania materiałów:
a)
ustalanie zasad opracowywania i prawidłowego stosowania norm i normatywów zużycia materiałów,
b)
dokonywanie analiz materiałochłonności produkcji oraz opracowywanie projektów kompleksowych programów obniżenia zużycia wybranych, podstawowych surowców i materiałów, a także inicjowanie i opiniowanie resortowych programów obniżania materiałochłonności,
c)
oddziaływanie w kierunku efektywnego wykorzystania surowców i materiałów oraz ekonomicznie uzasadnionej ich substytucji;
2)
w dziedzinie organizacji zaopatrzenia w surowce i materiały oraz obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego:
a)
ustalanie zasad organizacji i funkcjonowania systemu zaopatrzenia w surowce i materiały i obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
b)
opracowywanie projektów przepisów prawnych dotyczących obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
c)
ustalanie metod analizy potrzeb i kształtowania popytu na artykuły zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
d)
ustalanie w porozumieniu z zainteresowanymi ministerstwami i urzędami centralnymi sieci specjalistycznych i wielobranżowych placówek handlu hurtowego i detalicznego artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz kierunków rozwoju tej sieci,
e)
ustalanie zasad organizacji i techniki oraz podstaw ekonomicznych funkcjonowania hurtowego i detalicznego handlu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego, przy wykorzystaniu w tym zakresie elektronicznej techniki obliczeniowej;
3)
w dziedzinie gospodarki zapasami:
a)
ustalanie zasad opracowywania i prawidłowego stosowania norm zapasów,
b)
opracowywanie analiz struktury i przyrostu zapasów w gospodarce narodowej oraz wniosków zmierzających do usprawnienia gospodarki zapasami,
c)
przygotowywanie programów w zakresie ograniczania przyrostu, poprawy struktury i rozmieszczenia zapasów,
d)
opracowywanie metod ekonomicznego oddziaływania na kształtowanie się wielkości, struktury i rozmieszczenia zapasów,
e)
ustalenie zasad i prowadzenie bieżącej analizy i kontroli zagospodarowywania zbędnych i nadmiernych zapasów,
f)
koordynowanie prac nad ustalaniem norm ubytków naturalnych;
4)
w dziedzinie gospodarki magazynowej:
a)
ustalanie zasad i wytycznych projektowania, rozmieszczania i budowy magazynów oraz mechanizacji prac magazynowych w powiązaniu z transportem wewnętrznym i zewnętrznym, opartym na jednostkach ładunkowych,
b)
ustalanie zasad ewidencji, wykorzystania i kontroli eksploatacji magazynów,
c)
koordynowanie rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych w zakresie budowy i rekonstrukcji magazynów w jednostkach obrotu środkami produkcji oraz kontrola realizacji tych planów,
d)
tworzenie, rozbudowywanie i prowadzenie podporządkowanej Radzie sieci magazynów usługowych i placówek wielobranżowego handlu środkami produkcji,
e)
opiniowanie planów produkcji oraz importu urządzeń i sprzętu magazynowego, w tym środków transportu wewnętrznego;
5)
w dziedzinie gospodarki opakowaniami:
a)
opracowywanie kompleksowych programów rozwoju produkcji i stosowania opakowań, inicjowanie wprowadzania nowoczesnych technologii produkcji opakowań i techniki pakowania oraz usprawniania organizacji przemysłu opakowaniowego, prowadzenie działalności produkcyjno-doświadczalnej,
b)
opracowywanie kierunków rozwoju poszczególnych branż przemysłu opakowaniowego i związanych z tym inwestycji,
c)
ustalanie wytycznych stosowania określonych typów opakowań, tworzyw opakowaniowych i metod pakowania oraz wytycznych w zakresie gospodarki opakowaniami, zwłaszcza ich skupu, rotacji i renowacji oraz usprawniania obrotu opakowaniami,
d)
opiniowanie projektów planów inwestycji, planów produkcji i importu materiałów opakowaniowych, opakowań oraz maszyn i urządzeń do produkcji opakowań i pakowania,
e)
opiniowanie bilansów opakowań i materiałów opakowaniowych oraz opracowywanie bilansów kompleksowych z uwzględnieniem substytucji,
f)
określanie kryteriów jakościowych materiałów opakowaniowych i opakowań oraz opracowywanie i opiniowanie programów normalizacji opakowań;
6)
w dziedzinie gospodarki surowcami wtórnymi, materiałami odpadowymi i niepełnowartościowymi:
a)
ustalanie zbiorczych rocznych i wieloletnich planów pozysku i zagospodarowania surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych oraz kontrola realizacji tych planów,
b)
ustalanie zasad obrotu i organizacji oraz warunków ekonomicznych i finansowych zagospodarowywania surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych,
c)
inicjowanie i nadzór nad przetwórstwem surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych;
7)
w dziedzinie gospodarki rezerwami państwowymi:
a)
opracowywanie zasad organizacyjnych tworzenia rezerw państwowych i gospodarowania nimi oraz prowadzenie analiz i kontroli przestrzegania tych zasad,
b)
opracowywanie, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, projektów planów rezerw państwowych surowców, paliw, materiałów przemysłowych oraz artykułów konsumpcyjnych,
c)
realizowanie polityki lokalizacji rezerw, o których mowa pod lit. b),
d)
ustalanie zasad przechowywania rezerw, o których mowa pod lit. b), ustalanie norm ubytków związanych z przechowywaniem tych rezerw oraz zasad spisywania niezawinionych niedoborów i szkód.

Szczegółowe zasady tworzenia rezerw państwowych i gospodarowania nimi, jak również tryb współpracy w tym zakresie z innymi organami, instytucjami i przedsiębiorstwami gospodarki uspołecznionej regulują odrębne przepisy.

§  3.
1.
Rada prowadzi bieżącą analizę zaopatrzenia materiałowo-technicznego gospodarki narodowej i przedstawia w tym zakresie informacje i wnioski Prezesowi Rady Ministrów oraz zainteresowanym naczelnym i centralnym organom administracji państwowej.
2.
Przewodniczący Rady dokonuje w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) ustaleń mających na celu usunięcie istotnych zakłóceń i nieprawidłowości w gospodarce materiałowej.
§  4.
1.
Rada prowadzi kontrolę i analizę działalności uspołecznionych jednostek organizacyjnych w wybranych, istotnych zagadnieniach należących do jej zakresu działania. Kontrolę tę wykonuje Rada przy pomocy własnego aparatu wykonawczego, jak również przy wykorzystaniu, w porozumieniu z właściwymi ministrami, organów kontroli innych jednostek organizacyjnych administracji państwowej.
2.
Organy kontroli (ust. 1) mają prawo wstępu do wszystkich uspołecznionych zakładów pracy i do wglądu w czynności związane z zakresem działania Rady.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest zapewnić - w miarę możliwości - środki i warunki niezbędne do sprawnego wykonania czynności kontrolnych i udzielić żądanych informacji.
4.
Z przeprowadzonej kontroli powinien być sporządzony protokół podpisany przez organ kontroli i kierownika jednostki kontrolowanej.
5.
W razie stwierdzenia podczas kontroli rażącego uchybienia w zakresie gospodarki materiałowej organ kontroli powinien zwrócić się do kierownika jednostki kontrolowanej o wydanie zarządzeń mających na celu usunięcie uchybień, zawiadamiając o tym jednostkę nadrzędną nad jednostką kontrolowaną.
6.
Uprawnienia Rady określone w ust. 1-5 nie dotyczą jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  5.
1.
Rada prowadzi oraz inicjuje i koordynuje w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz właściwymi ministrami prace naukowo-badawcze należące do jej zakresu działania.
2.
Rada prowadzi działalność popularyzacyjno-informacyjną w sprawach należących do jej zakresu działania.
3.
Rada organizuje i koordynuje doskonalenie kadr w zagadnieniach należących do jej zakresu działania oraz opiniuje i przedstawia właściwym organom wnioski dotyczące systemu płac i premiowania służb zaopatrzenia i zbytu oraz handlu środkami produkcji.
§  6.
Rada prowadzi i koordynuje współpracę gospodarczą i naukowo-techniczną z zagranicą w sprawach należących do zakresu działania Rady.

Skład Rady i tryb jej działania.

§  7.
1.
W skład Rady wchodzą: Przewodniczący, zastępcy Przewodniczącego oraz członkowie.
2.
Przewodniczącego Rady powołuje Prezes Rady Ministrów.
3.
Zastępców Przewodniczącego oraz członków Rady powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego.
4.
Członkami Rady są przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrów Finansów, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Górnictwa i Energetyki, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Maszynowego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Rolnictwa, Handlu Wewnętrznego i Usług, Komunikacji, Żeglugi, Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Obrony Narodowej oraz Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar i Głównego Urzędu Statystycznego. W skład członków Rady mogą być również powołani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego przedstawiciele innych ministrów i urzędów centralnych, przedstawiciele nauki i techniki oraz przedstawiciele organizacji społecznych.
§  8.
Statut Rady, uchwalony przez Radę Ministrów, określi zakres i tryb pracy Rady, jej Przewodniczącego i zastępców Przewodniczącego, organizację i zasady pracy aparatu wykonawczego Rady, jak również jednostki organizacyjne podległe Radzie.
§  9.
Dla realizacji określonych zadań Rady Przewodniczący Rady może powoływać komisje i zespoły problemowe, określając ich skład osobowy, zakres i tryb działania.
§  10.
Radzie mogą być podporządkowane przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne z zakresu działania Rady.
§  11.
1.
Rada i jej Przewodniczący współdziałają z ministrami, kierownikami urzędów centralnych, prezydiami rad narodowych stopnia wojewódzkiego oraz z zarządami centralnych związków spółdzielni w sprawach należących do zakresu działania Rady.
2.
Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych oraz zarządy centralnych związków spółdzielni przedkładają Przewodniczącemu Rady informacje z realizacji zadań związanych z zakresem działania Rady.
§  12.
1.
Przewidziane w obowiązujących przepisach uprawnienia naczelnych i centralnych organów administracji państwowej z zakresu działania Rady przechodzą odpowiednio na Radę i jej Przewodniczącego.
2.
Przewodniczący Rady ustali w porozumieniu z właściwymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, które przepisy wymagają zmian w związku z określonym w niniejszym rozporządzeniu zakresem działania Rady.
3.
Do czasu wydania nowych przepisów z zakresu należącego do Rady obowiązują przepisy dotychczasowe.
§  13.
Minister Finansów dokona przesunięć w budżecie Państwa wynikających z utworzenia Rady i ustalonego dla niej zakresu działania.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.